El CRAI (Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació) de Florida Universitària ha realitzat durant aquest trimestre, una sèrie de tallers de Gestió de la informació adreçats a alumnat de diferents titolacions de Cicles formatius i Graus universitaris.
Concretament s’han realitzat els tallers amb:
- 1º de TAFAD
- 3º de Grau en Educació Primària
- 1º de Grau de ADE
- 1º de Grau d’Enginyeria Mecànica i d’ Enginyeria Electrònica
Als tallers es treballen les competències informacionals e informàtiques (CI2), un conjunt de capacitats que permet a les persones a: reconèixer que necessiten informació, buscar-la, avaluar-la, gestionar-la, i comunicar-la de forma adequada.
Els tallers es plantegen de forma eminentment pràctica i aplicada.
Mitjançant el plantejament d’un problema proposat a l’alumnat, normalment al Projecte Integrat, però també en altres contextos, l’alumnat s’enfronta a una recerca d’informació complexa que ha de saber gestionar correctament per tal de resoldre el problema inicial.
Als tallers l’alumnat treballa aspectes com ara l’ètica a la recerca, les fonts d’informació especialitzades, els recursos educatius en obert, principals estratègies d’anàlisi sobre la fiabilitat de les fonts, els gestors bibliogràfics, etc.
Els tallers realitzats adreçats a alumnat d’Educació han estat plantejats com a punt de partida dels Projectes Integrats que estaven realitzant en eixe moment. En un cas, el problema plantejat era “Resoldre un problema real en un aula de Primària”, en l’altre, plantejar un “Servei de Promoció personal amb entrenament personalitzat i activitats d’oci”. Als tallers l’alumnat ha treballat amb fonts especialitzades en educació física, ha utilitzat les principals bases de dades en accés obert, així com les bases de dades bibliogràfiques de la Biblioteca de Florida Universitaria i del Servei de Biblioteques de la UV.
Amb aquests tallers formatius el CRAI dona suport al professorat i a l’alumnat mostrant-los la importància d’una adequada gestió de la informació en totes les seues fases, per aconseguir una part important de l’èxit en qualsevol recerca. El fet de realitzar els tallers combinant la part teórica amb la part més pràctica, els apropa a l’ús eficça de ferramentes informàtiques i informacionals com bases de dades, gestors bibliogràfics, etc.