"Currículum chulo y manifiesto"

El alumnado de 3°A de Simultaneidad de Educación Infantil y Primaria os invita a la exposición de arte conceptual:
lucia

Para llevarla a cabo, hemos trabajado durante 3 meses analizando, investigando e interiorizando el contenido y forma del currículo ofrecido por el estado. A partir de nuestros relatos de la niñez hemos visto su parte de currículum nulo y no manifiesto. Hemos identificado sus “grietas” por donde poder hacer entrar temas y acontecimientos propios de la niñez que no eran contemplados, convirtiéndolo así en currículum «chulo y manifiesto».
La exposición estará distribuida en tres espacios de Florida Universitaria: el Hall del edificio D, la Biblioteca y el SIE en el edificio A. Comenzará a las 12.00 aproximadamente con la performance Sistematización (zona patio edi A,C,B). No dudes en pasar.
Las obras quedan expuestas del 2 de mayo al 15 de septiembre 2017. Adjuntamos a continuación la explicación del contenido de la misma:

La exposición de creaciones y artefactos artísticos del alumnado de grado de simultaneidad de infantil y primaria, nace del proyecto El espejo de nuestros lugares no comunes de la materia de didáctica artística de este curso.

 

Entendiendo el arte contemporáneo como el espejo en el que nos miramos hoy, nos hemos fijado en la obra de la joven artista Hilde Onis. Tomamos sobre todo las instalaciones que se plantean la niñez como tema. Su obra nos hace preguntarnos sobre la imagen de la niñez desde nuestra propia experiencia. Creamos relatos visuales a partir de objetos simbólicos y objetos recuerdo. En este proceso pudimos comprobar que los momentos significativos de niñez se han dado fuera de lo escolar. Estudiamos que es el currículo no manifiesto y el currículo nulo. Estudiamos analíticamente el currículum oficial de primaria observando que solo parcialmente recoge lo significativo del concepto de niñez (al menos a nivel vivencial). A partir de entonces, cada una de las alumnas trabaja en una obra con vistas a desarrollarse posteriormente como propuesta didáctica, y que tenga que ver con la niñez más próxima a la realidad que ha vivido. Hemos contado para nuestro desarrollo del lenguaje artístico objetual con el seminario impartido por el artista inslatacional Marco Ranieri.

lucia2
 
Los trabajos son interdisciplinares en cuanto a disciplinas artísticas y temáticas: hay sobre todo obras-objeto, obras-libros, videos, instalaciones y una performance. Los contenidos se engloban bajo los bloques de temas: Sentimientos, Vida y muerte, Valores y sociedad, Infancia e identidad y la educación soñada.

¡Os esperamos!
Més información: Lucía Rueda (lrueda@florida-uni.es)

Visitas de Pedagogía Terapéutica

El pasado mes de Marzo, los alumnos de 3er curso de Grado de Maestro/a en Educación Primaria de la especialidad de Pedagogía terapéutica (PT), realizaron dos visitas a los centros de Parálisis Cerebral Infantil Cruz Roja de Valencia y al Centro de Educación Especial Francisco Esteve de Paterna (Valencia).

Con los años, la Educación Especial en los centros educativos ha ido cobrando cada vez una mayor importancia. En este sentido, la figura del PT ha ido cobrando cada vez más fuerza y relevancia. El abordaje y el papel que desempeña el PT es esencial para poder atender y dar apoyo a los alumnos con Necesidades Educativas Especiales (NEE) y elaborar junto con los maestros o profesores el material didáctico adaptado para los alumnos con NEE.

Es por ello que, el objetivo de estas visitas fue el poder realizar un estudio de investigación de un centro de educación especial con fin de analizar la estructura y funcionamiento del centro y registrar los recursos necesarios para el trabajo con este tipo de alumnado.

IMG_9662

La experiencia de los alumnos fue muy fructífera dado que pudieron conocer el trabajo, las competencias y el día a día con este tipo de alumnos. Si bien, no sólo tuvieron la oportunidad de  conocer y analizar sino también sentir y vivir el trabajo con NEE, dado que se trata de una visita académica, reflexiva y vivencial, donde han podido experienciar la función, implicación e interés fundamental que el PT tiene en la vida del alumnado.

IMG_9721

Més informació: Alicia Sales (asales@florida-uni.es).

Rutas matemáticas por Catarroja

Durante la primera semana  de abril, alumnado de 2º de Grado de Magisterio en Educación Infantil y Primaria ha estado realizando un recorrido en grupo por las calles de Catarroja.  Durante el desarrollo de la actividad  han podido contemplar las matemáticas en objetos cotidianos presentes en su vida diaria. Ahora es el alumnado de segundo el que diseñará una ruta para los distintos centros escolares en los que realizan un aprendizaje al servicio dentro del proyecto interdisciplinar que lleva por título “La riqueza de la diversidad: recursos educativos”.

La ruta ha sido diseñada por  Mireia Cariñena Dasí que también ha actuado como guía por el recorrido. Este trabajo forma parte del Trabajo Fin de Grado que Mireia presentará  el próximo mes de junio en Florida Universitaria y con el que finalizará su doble titulación  en el Grado de Magisterio en Educación Infantil y Primaria en Florida Universitària.

Una de las preguntas que se planteaba al alumnado es la siguiente:

image002

¿Sabrías responderla?

Més informació: Marisa Martínez (marisam@florida-uni.es)

Visita a la escuela infantil Maravillas

El pasado Lunes 13 de Marzo, el alumnado de 2ºB y simultaneidad del Grado de Maestro/a en Educación Infantil realizamos una visita a la Escuela Infantil  Maravillas, cooperativa sin ánimo de lucro ubicada en Valencia.

     Durante la visita, Alicia Penella, compañera nuestra en Florida Universitària, y cooperativista del centro, nos reveló los rasgos característicos de la escuela, como su proyecto educativo basado en la educación emocional utilizando la metodología de María Montessori.

     Unas de las cosas que nos gustaría destacar son los talleres que realizan con las madres durante el período de gestación, ya que antes de que los niños y niñas sean alumnos ya se trabaja la educación afectiva.

     Por lo que hace referencia a las instalaciones, en primer lugar nos sorprendieron las dimensiones de las aulas, ya que creíamos que eran demasiado pequeñas, pero luego cuando nos explicó que la ratio era muy reducida las vimos los suficiente amplias y bien distribuidas para el alumnado.

     Todo lo que se trabaja en el centro es a través de la manipulación y experimentación, además de participar con otras entidades, como son el Centro de Salud que está cerca del CEI (con la que colaboran realizando talleres de masajes) o la Biblioteca Pública Municipal, a la que acuden todos los años para utilizar su bebeteca.  Podemos decir que es un centro abierto a las familias ya que estas  participan en las actividades que se realizan y forman parte del centro.

     En definitiva, este centro que apenas lleva 5 años en funcionamiento tiene una visión de futuro y muchos proyectos que desarrollar, por lo que les animamos a seguir trabajando como hasta ahora, estamos seguras que lo conseguirán.

Agradecemos a todo el equipo de la E.I. Maravillas su atención y muy especialmente a Alicia!

maravillas

Més informació: Sonia Renovell (srenovell@florida-uni.es)

Erasmus docente en la Universidad de Winchester

Carlos B. Gómez Ferragud, profesor en la Unidad de educación de la asignatura de Didáctica de las Ciencias y la Tecnología, en las titulaciones del Grado de Maestro/a en Educación Infantil y Grado de Maestro/a en Educación Primaria de Florida Universitaria ha realizado una estancia, a través de una de las becas Erasmus plus en la Universidad de Winchester, durante el mes de Febrero.
La visita ha sido muy productiva ya que, además de realizar avances sustanciales en su propia investigación, ha conseguido fortalecer la relaciones entre ambas universidades con el fin de seguir compartiendo experiencias Erasmus internacionales. Además de esto, la visita ha desencadenado el inicio de un proyecto de innovación docente, entre universidades, que empezará el próximo curso 2017/2018.

TEATRE, POESIA I PATRIMONI: RUTA CÍVICA PEL BARRI DEL CABANYAL

El passat dimecres, 22 de març, els estudiants de 1r i 3r curs del Grau de Mestre/a de Primària han participat en una ruta a València pel barri històric del Cabanyal-Canyamelar, organitzada des de les assignatures de Didàctica de les Ciències Socials, Desenvolupament de les habilitats comunicatives i Llengua catalana per a mestres, amb l’objectiu de fomentar la vivència de la diversitat d’espais d’aprenentatge més enllà de les aules i plantejar de manera reflexiva què pot aportar l’entorn a la formació de futurs i futures mestres quan palesem la relació del context social amb la literatura i la consciència cívica.

L’experiència va començar amb l’assistència a l’espectacle teatral Els viatgers del temps, representat per la companyia Pot de Plom al Teatre “El Musical” del Cabanyal. Una fantàstica aventura per a tots els públics, farcida de referències històriques, literàries i cinematogràfiques, que ens convida a realitzar un recorregut hilarant per la història del País Valencià, amb aparicions estel·lars com el guerrer iber de Moixent, Jaume I, Na Violant d’Hongria o Felip V. Es tracta d’una obra que ha servit per considerar el gènere teatral com a ferramenta didàctica interdisciplinària per treballar aspectes d’història, llengua i patrimoni.

vt

Després, la ruta continuà a través del Cabanyal, com a dinàmica formativa i normalitzadora del trànsit de persones per carrers i indrets emblemàtics de la zona, alguns dels quals comencen en l’actualitat a recuperar-se significativament de la marginalitat a què havien estat condemnats a causa, com és sabut, de certes polítiques urbanes del passat. El recorregut inclogué llocs com el Carrer del Rosari, l’Avinguda del Mediterrani (per on passa la sèquia d’en Gash coneguda com «del Gas»), la Plaça de la Creu del Canyamelar, el Carrer dels Pescadors, de les Granotes, la Casa dels Bous o l’antiga Llotja (que va ser hospital en temps de guerra i ara alberga un conjunt d’habitatges).

Al llarg d’aquest itinerari, els estudiants realitzaren la lectura de fragments d’obres de Manuel Vicent i Vicent Blasco Ibáñez i de poemes de Lluís Alpera, Maria Fullana, Begonya Mezquita, entre altres, que rememoren moments de la història del barri mariner i, també, la lluita dels veïns i veïnes del barri per salvar la seua identitat social i el seu patrimoni cultural (reconegut recentment per la Unió Europea).

IMG-20170322-WA0005

Més informació: Elvira Asensi (easensi@florida-uni.es), Francesc Rodrigo (frodrigo@florida-uni.es) i Jeroni Méndez (jmendez@florida-uni.es).

Viatge d'estudi a les Midlands

La setmana del 27 de febrer al 5 de març l’alumnat d’Educació Primària, acompanyat pel professor  Abraham Cerveró i el professor local Gerry Bailey, ha dut a terme el 3r viatge d’estudis a diverses escoles de la zona de les Midlands angleses. Durant les mateixes, l’alumnat ha pogut intercanviar impressions amb el professorat local, assistir a classes de totes dues etapes i intercanviar impressions i informació sobre la didàctica de les llengües estrangeres.  A més a més, també han conegut Stratford-upon-Avon, el lloc de naixement de William Shakespeare i el castell de Warwick. Finalment, el grup ha passat el cap de setmana a Londres on han dut a terme una xicotetat gymkhana i han gaudit de temps lliure per visitar els llocs que han desitjat d’aquest ciutat.

Loventry in the air✈❤ 20170301_145656 (1)

Visita DINOSCHOOL Torrent

En el mes de marzo los grupos  de 2ºB y de Simultaneidad del Grado de Maestro/a en Educación Infantil y Primaria iniciamos las visitas a Escuelas Infantiles, como actividad de la asignatura Observación e innovación sobre la práctica en el aula de educación infantil.
Así, el pasado 6 de marzo realizamos una visita a la Escuela Infantil Dinoschool, ubicada en Torrente.  Este centro nos sorprendió gratamente por su metodología basada en la filosofía de Reggio Emilia. Donde las emociones del alumnado tienen un valor esencial a lo largo de su educación y también se hace un trabajo constante  de respeto hacia la naturaleza y los seres vivos que habitan en ella.  Todo ello se lleva a cabo desde una experimentación real, los propios niños y niñas van descubriendo, desde el principio del proceso hasta el final cada uno de los contenidos a trabajar.
Además, Dinoschool es una escuela abierta a las familias. Existe una total transparencia por parte del centro tanto para participar activamente en la educación de sus hijas e hijos como para entrar y salir del centro cuando lo necesiten.
Recomendamos este centro para todos aquellos futuros/as docentes que quieran ampliar su visión de una verdadera escuela infantil.
Aquí os dejamos una foto de la visita realizada. Muchas gracias Dinoschool por abrirnos las puertas y muy especialmente a Paola.

VISITEM L'ESCOLA LA MASIA

Assignatura: Observació i  innovació a l’aula d’educació infantil

“És una escola que meravella a qui la visita”- aquesta va ser la impressió de l’alumnat de 2n curs de Grau d’Educació Infantil a Florida Universitària el dimarts 14 de març quan vàrem visitar Escola La Masia (Museros), una cooperativa d’ensenyament que ja porta més de 40 anys fent escola.

Algunes d’aquestes qüestions que com a futurs i futures mestres ens meravellen, són, per exemple, la distribució del centre -el menjador està al centre de l’escola i fa servir de sala de debat de l’alumnat-, o la participació activa de l’alumnat en les decisions del centre – tot l’alumnat, des d’infantil fins a secundària té veu i vot decideix, entre altres coses, quines millores es poden fer al centre, quina és la temàtica que volen treballar per a la seua festa de la primavera, quin serà el projecte transversal –del qual participa tota l’escola-, etc.

Ens meravella també l’experiència que té l’equip de mestres desenvolupant el treball per projectes, que fa que partir dels interessos dels infants, escoltar-los i portar la vida mateixa dins de l’escola semble molt senzill, així com també ens meravella el grau d’implicació per part de tota la comunitat educativa, que desenvolupa la seua feina organitzada en comissions de treball per tal de fer possible aquest somni que famílies, mestres, alumnat i resta de persones que formen part d’aquest projecte tenen en comú.

Sens dubte una de les experiències d’èxit educatiu que vàrem tindre la sort de poder veure en primera persona va ser l’agermanament entre xiquets i xiquetes petits i grans. Aquesta iniciativa fomenta la responsabilitat dels més majors els ajuda a assolir els aprenentatges, així com també contribueix a construir un ambient de relacions positives en què tots i totes es coneixen, s’estimen i cuiden dels altres.

Hi ha un fum de xicotets detalls que parlen d’aquesta escola quan camines pels seus espais -recursos triats amb tanta estima, obres d’art que mostren l’esforç diari de tantes persones xicotetes i grans, moviment constant per tot arreu però en un ambient de silenci, de treball i de respecte, mirades de complicitat als passadissos, raconets com “El pati de les pedretes” on es juga, on es conten contes, on es pot eixir i entrar amb total llibertat… on té lloc la vida-. Detalls que meravellen i han fet d’aquesta visita una experiència inoblidable.

Gràcies de part de tot el grup a l’equip d’Escola Masia per rebem-nos i, en especial, a Anna Chaler i  Gemma Garcia per la vostra acollida i el vostre tracte tan familiar. Esperem tornar prompte.

MASIA

Més informació: Andrea Pons (apons@florida-uni.es)

Tallers de Gestió de la Informació per a l’alumnat d’educació

El CRAI (Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació) de Florida Universitària ha realitzat durant aquest trimestre, una sèrie de tallers de Gestió de la informació adreçats a alumnat de diferents titolacions de Cicles formatius i Graus universitaris.
Concretament s’han realitzat els tallers amb:

Als tallers es treballen les competències informacionals e informàtiques (CI2), un conjunt de capacitats que permet a les persones a: reconèixer que necessiten informació, buscar-la, avaluar-la, gestionar-la, i comunicar-la de forma adequada.
Els tallers es plantegen de forma eminentment pràctica i aplicada.
Mitjançant  el plantejament d’un problema proposat a l’alumnat, normalment al Projecte Integrat, però també en altres contextos, l’alumnat s’enfronta a una recerca d’informació complexa que ha de saber gestionar correctament per tal de resoldre el problema inicial.
Als tallers l’alumnat treballa aspectes com ara l’ètica a la recerca, les fonts d’informació especialitzades, els recursos educatius en obert, principals estratègies d’anàlisi sobre la fiabilitat de les fonts, els gestors bibliogràfics, etc.
Els tallers realitzats adreçats a alumnat d’Educació han estat plantejats com a punt de partida dels Projectes Integrats que estaven realitzant en eixe moment. En un cas, el problema plantejat era “Resoldre un problema real en un aula de Primària”, en l’altre, plantejar un “Servei de Promoció personal amb entrenament personalitzat i activitats d’oci”.  Als tallers l’alumnat ha treballat amb fonts especialitzades en educació física, ha utilitzat les principals bases de dades en accés obert, així com les bases de dades bibliogràfiques de la Biblioteca de Florida Universitaria i del Servei de Biblioteques de la UV.

Amb aquests tallers formatius el CRAI dona suport al professorat i a l’alumnat mostrant-los la importància d’una adequada gestió de la informació en totes les seues fases, per aconseguir una part important de l’èxit en qualsevol recerca. El fet de realitzar els tallers combinant la part teórica amb la part més pràctica, els apropa a l’ús eficça de ferramentes informàtiques i informacionals com bases de dades, gestors bibliogràfics, etc.