Nova ruta didàctica per la ciutat de València

Enguany, a Florida Universitària, dins del grup interuniversitari d’innovació docent Geografies Literàries 3.0, s’ha realitzat una nova edició de la proposta formativa de ruta literària, històrica i patrimonial per la ciutat de València en el marc de les assignatures de 4t curs Planificació de la llengua i la literatura i Didàctica de les Ciències Socials. L’alumnat dels Graus de Mestre en Educació Infantil i Primària hi ha participat creant propostes didàctiques i de reflexió-acció educativa al llarg d’aquest recorregut per alguns dels espais, museus i edificis històrics més emblemàtics del cap i casal: l’Estació del Nord, la Plaça de la Verge, el museu arqueològic de l’Almoina, la porta de la Valldigna, la Llotja dels Mercaders, o les Torres de Quart han sigut algunes de les parades d’aquest recorregut que planteja la diversificació d’espais d’aprenentatge, amb un enfocament comunicatiu, i la vivència de la relació entre el fet literari i l’entorn social i cultural.

A continuació, us deixem un parell  de reflexions dels estudiants sobre aquesta experiència:

Cada dia passem milers de persones pel centre de València. Les mirades es focalitzen als semàfors i en l’esquena de la gent que tenim davant, però mai ens parem a gaudir del nostre entorn. Carrers, edificis, monuments i places ens envolten i conviden a obrir la mirada educativa cap a la nostra estimada ciutat. Disposem d’una gran varietat d’espais públics per aprendre la història de València així com les vivències dels nostres avantpassats. La ciutat està plena de rastres i rostres, però també de petjades.
La Ruta Històric-literària ens condueix pels carrers de la València dels segles passats per contemplar des d’altra perspectiva el nostre patrimoni. La riquesa cultural ens sorprèn quasi a cada pas que donem, trobant petjades de tot tipus. Observem, reflexionem i compartim experiències als peus de l’Estació del Nord i l’Ajuntament. Passegem dintre del Mercat Central i els diferents olors s’endinsen al nostre interior. Recorrem el carrer de Cavallers i acabem dalt de les Torres de Quart per contemplar la bellesa de la nostra ciutat.
Tots i totes hem investigat, hem imaginat, hem recitat i hem expressat emocions d’admiració i orgull pel nostre patrimoni gràcies a l’itinerari. Considere aquesta experiència com indescriptible i, com que les persones necessiten més que mai viure allò que vam sentir en cadascun dels espais, som nosaltres qui convidarem a obrir la mirada educativa a les següents generacions de valencians i valencianes deixant la nostra petjada en cadascun d’ells/es.

Aroa San Joaquín Deusa

En una de les parades de la ruta, concretament en el carrer cavallers, s’ha plantejat com a activitat la creació d’escuts que representen l’ensenyament i que actuen com a símbol d’identificació i defensa cap a la professió docent (constantment “atacada” pels canvis administratius i legislatius) i cap a la infància. El poder relacionar el pas del temps i dels elements nobles traslladat a l’àmbit educatiu ens ha proporcionat l’experiència de reflexionar sobre aquells aspectes que han de ser identificatius i allò que ens uneix com a gremi de mestres. Partint d’una educació emocional que contempla el joc com a element educatiu i fent especial incidència en la necessitat de mantenir les orelles verdes pròpies de la infància que representen el punt de vista de la infància i la importància de saber escoltar.
Durant la ruta també hem pogut descobrir llocs que no coneixíem, aprendre i sobretot reflexionar entorn de la necessitat de canviar la mirada i les metodologies de treball per a generar un canvi educatiu que garantisca aprenentatges en contextos significatius que aconseguisquen deixar petjada en totes les persones. Petjades que seguisquen presents, resistint el pas del temps, petjades que representen la base dels coneixements. Coneixements adquirits gràcies al treball cooperatiu i l’educació en valors. O el que és el mateix, aprenentatges transdisciplinars que a través de connexions rizomàtiques es complementen i modifiquen per a aconseguir alguna cosa gran. Representant amb açò el món líquid en el qual vivim i al que hem d’adaptar-nos si volem ser mestres realment competents perquè està en constant canvi. Un altre dels aprenentatges extret de la ruta ha sigut, en la línia de la transdisciplinarietat, la capacitat per raonar i relacionar continguts que engloben aprenentatges derivats de diferents assignatures pertanyents al grau de mestre/a en Educació Infantil, com per exemple, la llengua i la literatura, l’art, les ciències socials o l’ús de les TIC.
En general la ruta històric-literària ha aconseguit sorprendre’m, podent enriquir les meues experiències personals gràcies als espais de reflexió compartits que s’han generat i en els quals l’alumnat ha fet aportacions realment interessants i útils en les que totes les persones ens hem pogut veure reflectides com a part de la història i com a responsables dels processos de canvi educatiu.

Rosa Montero Carbonell

photo_2016-11-16_08-04-48

Més informació: Francesc Rodrigo (frodrigo@florida-uni.es), Jeroni Méndez (jmendez@florida-uni.es), Elvira Asensi (easensi@florida-uni.es).

Visita a ASPAS

El pasado 10 de noviembre las estudiantes del Grado de Maestro/a en Educación Primaria de la especialidad de Audición y Lenguaje tuvieron la oportunidad de conocer el funcionamiento de ASPAS (Asociación de Padres y Amigos del Sordo). Estas alumnas cursan la asignatura de «Intervención en los trastornos de la audición» y esta visita tiene un doble objetivo; por un lado, familiarizar a las alumnas con los centros externos que tratan a los niños y niñas con deficiencia auditiva; por otro, constatar cómo se llevan a la práctica las terapias e intervenciones planteadas en clase.

Desde Florida Universitaria agradecemos a ASPAS el trato recibido y sobre todo la oportunidad que brindaron a las alumnas de conocer en un contexto real diversas intervenciones con niños y niñas que presentan deficiencias auditivas, pues las futuras maestras de AyL han de tener en cuenta las circunstancias particulares de cada niño o niña para poder ofrecer una intervención personalizada.

img_20161110_175713
Més informació: Verónica Moreno, vmoreno@florida-uni.es

Florida en la Ópera

A través de un convenio que firma la Universitat de València (Aula de música-Vicerrectorado de Cultura) con el Palau de les Arts Reina Sofia se van a realizar una serie de charlas previas a la representación de las diferentes óperas de esta temporada. Dichas charlas serán impartidas por alumnado de la Facultad de Magisteri de València y de Florida Universitària de los Grados de Educación: Grado de maestro/a en educación infantil y Grado de maestro/a en educación primaria. La supervisión de las conferencias la realizan dos profesores del Área de Música: Juan Vicente Gil y Rafa Adell, en estrecha colaboración con el equipo pedagógico del Palau de les Arts. Se trata de un proyecto muy interesante y enriquecedor ya que, por un lado, permite al alumnado introducirse en el mundo operístico desde una aproximación diferente a la habitual, así como asumir un reto importante en un ámbito diferente al de simple espectador.

Por otro lado, para el Palau de les Arts supone un valor añadido la realización de estas charlas, previas a la actuación, con un enfoque didáctico que permita ubicar y conocer el proceso de creación operístico.

otello

Més informació: Juanvi Gil (jvgil@florida-uni.es) i Rafa Adell (radell@florida-uni.es).

Visita al Parque Natural de la Albufera

El alumnado de cuarto del Grado de Maestro/a en Educación Primaria ha visitado el Parque Natural de la Albufera. Hemos conocido los retos medioambientales de este entorno tan próximo a Florida Universitària y algunas de las estrategias adaptativas de las plantas que viven en la Devesa de El Saler, el sistema dunar y el lago de la Albufera. Octubre es un mes ideal para ir a la Albufera; durante el paseo en barca pudimos observar la población de patos y otras aves reunida en la Mata del Fang, muchos de ellos haciendo una pausa en su migración hacia  África. Esta salida forma parte de la asignatura de Didáctica de las ciencias naturales: medio ambiente, biodiversidad y salud.

albufera-mavi

Més informació: Mavi Corell: mcorell@florida-uni.es

El Pla Lingüístic de Centre: eixida formativa a Albal

El passat divendres 21 d’octubre l’alumnat del darrer curs de  simultaneïtat del Grau de Mestre/a en Educació Infantil i el Grau de Mestre/a de Educació Primària de Florida Universitària va visitar l’escola Juan Esteve del veí poble d’Albal. L’alumnat va estar acompanyat pel professor Abraham Cerveró. Al centre, el director, Pere Ruiz, va fer una presentació del que suposa el Pla Lingüístic de Centre. Pere va explicar com s’ha gestionat el plurilingüisme a la seua escola, des de la documentació bàsica als requisits que han calgut al professorat del centre per a dur terme la seua tasca docent en les llengües que així han determinat per a cadascuna de les àrees.
A més a més, van sorgir diversos temes de debat propis de l’assignatura de Desenvolupament d’Habilitats Comunicatives en la qual s’insereix l’activitat com l’edat idònia a la qual començar a fer classe de llengua estrangera a les escoles, els tipus de programes plurilingües o els enfocaments didàctics adients per a eixos programes.
img_20161021_105219
Més informació: Abraham Cerveró: acervero@florida-uni.es

XII Seminario Isonomia contra la Violencia de Género

Florida Grup Educatiu a través de Fundació Florida ha participat en la taula rodona «Organizaciones empresariales, sindicales y de la economía social«, en el marc del  XII Seminario Internacional contra la Violencia de Género, de la Fundació Isonomia, celebrat els passats 19 i 20 d’octubre a la Universitat Jaume I de Castelló.

img_mesa-organizaciones-empresariales-sindicales-y-de-la-economia-social
Més informació: Carmen Campos: ccampos@florida-uni.es

El MÓN dels SOMNIS

Os presentamos el proyecto del pasado curso de un grupo de alumnas del Grado de Maestro/a en Educación Infantil y Grado de Maestro/a de Educación Primària de Florida Universitària. Ellas se definen como:

«Un grupo de docentes que hemos creado un proyecto en el que queremos que predomine y se trabaje la inclusión y la diversidad, a todos los niveles. Para trabajarla, hemos intentado diseñar recursos didácticos que nos permitan alcanzar este objetivo con el mayor éxito posible. Consideramos que es un aspecto que deben conocer tanto profesorado y alumnado como familias, por lo que hemos creado y diseñado una página web, que recibe como nombre “El món dels somnis”, dónde aparecerá todo aquello que pretendemos lograr y de qué manera lo conseguiremos, ya que somos conscientes de que las tecnologías están muy presentes en nuestras vidas.»

Si échais un vistazo a su proyecto desde su página web, veréis que la palabras que predominan son: educación, cariño, libertad, autonomía, responsabilidad, respeto,… todas ellas palabras cargas de un alto contenido emocional. Aquí os dejamos su enriquecedor proyecto ¡disfrutadlo!

 mon-somnis

Educació, democràcia i patrimoni

Dimecres passat dia 19, les alumnes de 4t de Grau de magisteri de Florida Universitària, – acompanyades pel professorat de l’assignatura Didàctica de les Ciències Socials: aspectes bàsics i aspectes aplicats,-  van engegar un itinerari didàctic per la ciutat de València dirigit a l’alumnat de l’etapa d’ensenyament Primari. Per això van programar diverses activitats que elles mateixes  realitzaren en alguns dels monuments i espais que formen part del nostre patrimoni històric-artístic:  l’Estació del Nord, el Mercat Central, La Llotja, el museu de L’Almoina i la Catedral.

vicen

Així, durant uns minuts aquests emblemàtics monuments i espais es van convertir en virtuals aules d’ensenyament primari i el procés d’ aprenentatge s’interrelacionava estretament amb l’entorn,  en un intent per aconseguir  aprenentatges realment significatius.

En aquest sentit, el nostre alumnat del Grau de mestre/a d’educació infantil i Grau de mestre/a d’educació primària reprenia algunes de les pràctiques didàctiques i pedagògiques de les quals  som hereves, de  mestres que ens van deixar el seu llegat sobre la importància de sortir a l’entorn i de relacionar-nos amb ell i en ell per poder descobrir, motivar  i educar a les nostre xiquetes i xiquets en la importància de la diversitat cultural de la nostra  història  i del nostre  patrimoni.  En definitiva en la necessitat d’implementar pràctiques de ciutadania democràtica en l’alumnat des de la infància.


Més informació: Vicenta Verdugo Martí, vverdugo@florida-uni.es

El CRAI organiza diversos talleres de Gestión de la Información para el alumnado del área de Educación

Durante las pasadas semanas el Centre de Recursos  para l’Aprenentatge i la Investigació (CRAI) de Florida Universitària ha organizado diversos talleres de Gestión de la Información para el alumnado del Grado de Maestro/a de Educación Primaria y del Grado de Maestro/a de Educación Infantil.
Los talleres, se han planteado a partir de necesidades reales de búsqueda de información. Estas necesidades eran las  planteadas por las asignaturas de Psicología de la Educación de Educación Infantil, impartida por Sandra Molines, y Didáctica General de Educación Primaria impartida por Anna de Castro, en el marco del Proyecto Integrado del curso 2016-2017: “Somniem una escola….
En el caso de la asignatura de Psicología de la Educación de EDI, se trataba de realizar un taller de gestión de la información dedicado a la coeducación. Con el título “Somniem una escola coeducativa” el alumnado ha podido trabajar la gestión de la información desde el inicio, de la investigación. En cambio, en Didáctica General de Primer curso de EPI, el proyecto integrado planteaba conocer “l’Escola Nova com a base pedagógica de l’escola que somniem”. Por lo que la fase de investigación del proyecto se basaba en el acercamiento a pedagogos y pedagogas, y a sus principales aportaciones.
Los objetivos tratados durante el taller han sido los siguientes:

  1. Aprender a definir necesidades de información, para ello el alumnado ha trabajado a partir de mapas mentales los diferentes universos conceptuales.
  2. Conocer los principales mecanismos para realizar búsquedas eficaces de información, para lo cual se ha presentado las principales herramientas académicas para la búsqueda de información: organismos públicos, bases de datos, repositorios, etc.
  3. Analizar los diferentes parámetros que determinan la fiabilidad de una fuente de información. En este punto se les ha presentado de forma práctica los principales criterios para la evaluación de las fuentes de información. Así como las características principales de la información científica.
  4. Integrar la información en los trabajos académicos de forma ética. Han aprendido a reconocer las implicaciones legales y éticas que tienen los usos de la información.
  5. Aprender a referenciar fuentes de información. De manera práctica el alumnado ha trabajado la referencia bibliográfica de distintos tipos de materiales siguiendo normas estandarizadas como la APA 6ª ed.

Asimismo el CRAI ha colaborado con las asignaturas de Taller del medio y Didáctica del medio ambiente de Educación Primaria y Educación Infantil, asignaturas que imparte Mavi Corell, organizando un taller sobre la revista científica como paradigma de fuente de información de calidad para la investigación académica. En estos talleres el alumnado ha conocido las principales revistas científicas disponibles en el CRAI y ha trabajado de forma práctica sobre los circuitos de la ciencia, la fiabilidad de las fuentes de información, la elaboración de referencias bibliográficas, etc.
Con estos talleres  el CRAI ha colaborado con el profesorado para favorecer la adquisición de competencias en el alumnado:

  • Competencia en comunicación lingüística
  • Competencia digital
  • Competencia para aprender a aprender

Estas competencias, las continuarán desarrollando a lo largo de su vida académica, ante las necesidades de investigación que se presentarán para la elaboración de: Proyecto Integrado, Trabajo Fin de Grado, Trabajo Fin de Máster, etc.
taller-crai-educacion