Nueva visita desde Hungría


En estos días nos visita el profesor Tibor Valuch, profesor de historia social y  director del Departamento de Sociología de la Universidad de Debrecen (Hungría). Esta visita cierra el grupo de profesores/as que a lo largo de este curso escolar han visitado Florida Universitària, tras la primera toma de contacto que dos profesoras de la Unidad de Educación realizaron el curso pasado con esta prestigiosa universidad.

El profesor Valuch impartirá clase en el Grado de Turismo y se reunirá para compartir experiencias con el profesorado de Sociología de la Unidad de Educación

Para más información: Almudena Buciega Arévalo
abuciega@florida-uni.es
 

20140506_084041%5b1%5d

Vª Declaració Educativa: Acte de presentació pública

Ahir, 6 de maig, es va realitzar l’acte de presentació pública de la Vª Declaració Educativa al Saló d’Actes de l’Escola d’Artesans de Valencia.
Hi va haver una gran assistència i tinguérem el goig de trobar-nos amb amics i amigues, companys i companyes de professió i tot tipus persones interessades en l’esdeveniment. Podríem dir que aquest acte de cloenda suposà un èxit.
La societat necessita estimar l’Educació Infantil”, aquest sigué el motiu d’aquesta trobada i, com no podia ser d’una altre manera, ens trobàrem amb un saló d’actes ple de dibuixos, colors i vida. On cada dibuix fou un regal per al assistents de part de tots els xiquets i xiquetes d’educació infantil del centres involucrats.
En primer lloc, una taula de presentació formada per dues persones representants de l’Administració i Luiso Cervellera en representació de la UCEV ens presentaren l’acte i precediren a la taula de Declaració on Alícia, Ali i Tània; mestres d’educació infantil i antigues alumnes de Jordi, el presentaren amb una adaptació molt emotiva del poema Els amants de Vicent Andrés Estellés.
Jordi Garví com a coordinador de la comissió redactora d’aquest any ens parlà sobre la seua experiència, la dificultat i la il·lusió que s’entreveu a través de la nostra tasca. Com afirmà, al igual que els brolladors desemboquen en rierols i afluents de diferents mides, llargàries i cabals  que arriben a unir-se i a fluir a un mateix riu; l’equip tingué que conduir un potent cabal d’idees i sentiments de diferents persones que finalment compartiren i defensaren amb la mateixa intensitat.
Després, realitzàrem una lectura de la Declaració on les persones assistents hi participàrem llegint a l’uníson els punts que ens assignaren als seients per a crear un recital de veus polifòniques que romanen juntes per una mateixa causa, l’estima per la infància.
Així, la lectura fou guiada per la comissió redactora que fou possible tot aquest esdeveniment, de manera que tots i totes ens oferiren les seues propostes i esclataren els obstacles i entrebancs que dificulten la nostra tasca educativa. D’aquesta manera, tancàrem amb els nostres somnis sobre allò que pensem és una utopia necessària.
Finalment, tinguérem el plaer rebre a Nani de l’escola infantil el Príncipe Valiente a la taula de conferència on ens parlà de la importància d’estimar a unes mans brutes.
Per a tancar la nit, Luiso tancà l’acte presentant-nos la temàtica de la VIª Declaració Educativa, la Formació Professional, i totes gaudírem d’un ambient de distensió amb un petit càtering organitzat per l’alumnat de l’assignatura de Miniempresa de Florida Secundària.

El pase de diapositivas requiere JavaScript.


A continuació oferim els enllaços per a descarregar-vos la versió digital de la Vª Declaració Educativa: Declaración Educativa CastellanoDeclaració Educativa Valencià

EDUCAR CON CO-RAZÓN. José Maria Toro.

 El passat dijous 3 d’abril, l’alumnat dels Graus d’Educació d’Infantil i Primària vàrem tenir l’ocasió de conèixer el mestre i escriptor José Mª Toro, qui ens va omplir emocionalment i donà forces per tal de continuar pel camí de l’ensenyament. Amb la conferència, Jose Mª Toro ens va voler despertar, en uns casos, o avivar, en altres, la vocació per la professió i ho va aconseguir gràcies a les seues paraules, a les seues experiències personals.

Una de les idees que es va recalcar a la conferència «Educar con co-razón» fou l’educació de les emocions a través de la consciència corporal, de la percepció de les vibracions i les energies que es desprenen en uns o altres casos. I, sobretot, tractar les situacions emocionals quan els xiquets i xiquetes són tocats emocionalment. En paraules de José Mª Toro, els i les mestres «hem d’ensenyar a navegar, no solament per Internet, sinó per dins, per les emocions».

Amb un continu joc amb el llenguatge, per treure-li el sentit i significat a les paraules, Toro ens va transmetre la importància del cos en l’educació dels xiquets i les xiquetes. De fet, considera que s’hauria de canviar el quadern pel cos perquè és on hi resideix l’alegria que, juntament amb l’entusiasme, considera que han de ser els pilars de la vida i de l’escola.

Els i les mestres hem de cultivar somriures, hem de fer que l’alumnat siga feliç. El somriure, segons Toro, posa la clau i obri la porta del cor dels xiquets i les xiquetes, allà on està el millor de cadascun d’ells i elles. Vàrem poder veure i apreciar que les experiències de Toro es basen en el gest de donar i rebre a l’altura del cor, com a prolongació d’aquest, perquè tot allò bo que donem ho tenim al cor i tot allò bo que volem rebre ha d’anar al cor. Per a José Mª Toro el cor és part fonamental del procés d’ensenyament – aprenentatge del saber ser i, malauradament, la seua presència no està generalitzada a les aules dels centres escolars.

Educar con co-razón

Segons José Mª Toro, l’alegria resideix en cinc espais diferents i és en tots ells on ha d’estar present en els i les mestres per tal de transmetre-la a l’alumnat i afavorir una bona relació i clima d’aprenentatge. Ja des del primer moment del dia, en el fet de salud-dar l’alumnat, els hem de crear el sentiment de sentir-se acollits, amb una salutació conscient i afectuosa.

Un altre espai on resideix l’alegria és en la cara, en el somriure i en els ulls. Seguint amb l’educació emocional, Toro considera que «hem d’ensenyar als xiquets i xiquetes a tancar els ulls per tal de crear camins cap a l’interior», per a prendre consciència corporal, per a connectar amb u mateix i poder veure, amb altres ulls, des del cor i amb un sentiment de comprensió i afecte, la resta de persones. D’aquesta manera, assegura, s’enforteixen les relacions i es millora el respecte i la convivència.

Jose Mª Toro també dóna importància a la posició del cos, a la respiració i a les abraçades perquè són espais on resideix l’alegria però també perquè connecten a la persona amb sí mateixa.

Estigué una conferència molt enriquidora, a nivell professional i també personal. Ens reafirmem en la idea de la importància de l’educació emocional per al creixement de la persona i, en el context escolar, per afavorir la convivència i, consegüentment, el procés d’ensenyament – aprenentatge. Les mirades, les carícies, els somriures i les abraçades han de ser l’aliment del nostre alumnat. Com a mestres, haurem de procurar que estiguen presents diàriament a l’aula per a què cada alumne/a se senta reforçat emocionalment i puga créixer i aprendre en un context segur, alegre i feliç.

Violeta Baixauli

Patricia Mompó

Encarni Peris

 (Alumnes de 2n A EDP)

La V Declaració Educativa de la UCEV es presentarà a València el 6 de maig

 
Després de mesos de treball i cooperació, el resultat dels nostres esforços té fonament i nom propi.
Amb el títol “La societat necessita estimar l’Educació Infantil”, la V Declaració reivindica la importància fonamental d’aquesta etapa educativa “amb entitat pròpia” i amb “unes característiques, uns valors i uns principis metodològics que la fan especial” i que, des de l’etapa 0-3, ajuda a construir l’esser humà.
L’acte de presentació pública es realitzarà el pròxim dia 6 de maig al Saló d’Actes de l’Escola d’Artesans de Valencia.V Declaració
Vos convidem a assistir a l’esdeveniment i “a projectar una mirada diferent sobre la primera Escola dels nostres estimats infants”.
Com a les edicions anteriors, la Declaració serà editada en un llibre il·lustrat i s’entregarà a tots els assistents a l’acte de presentació pública. A més, no sabem quines sorpreses ens poden esperar.
Esperem la vostra participació!
Si voleu més informació, podeu accedir a la pàgina oficial de la UCEV.

LAS ALUMNAS Y ALUMNOS DE 2º EDI VISITAN “EL PRÍNCIPE VALIENTE”

El pasado 10 de abril de 2014, las alumnas y alumnos de 2º del Grado de Educación Infantil, continuamos cultivando y perfilando nuestra mirada. Esta vez en una escuela del Primer Ciclo de Educación Infantil situada en Manises.
Allí Nani, un maestro muy comprometido con la Educación Infantil y fundador de la escuela, nos contó el proyecto educativo de centro, y el compromiso del mismo con el momento actual. Inundándonos de risa con sus anécdotas, dándonos evidencias de lo que significa “buenas prácticas” e impregnándonos de su experiencia.

adl

Taller de diversidad sexual del Colectivo Lambda

¿Cómo podemos utilizar un lenguaje que incluya todos los modelos familiares?, ¿cuáles son las diferentes orientaciones sexuales y cómo podemos trabajarlas desde la educación infantil?, ¿con qué recursos didácticos contamos?, ¿cómo refleja la legislación la diversidad afectivo-sexual?. Éstas son algunas de las preguntas que ha resuelto el grupo de educación del colectivo Lambda durante el taller que han realizado para las clases del CFGS de Educación Infantil y los grados de Maestro/a de Educación Infantil y Maestra/o de Educación Primaria.

Más información:
Pilar Ortega Leal portega@florida-uni.es 
Col.lectiu de lesbianes, gais, transsexuals i bisexuals Lambda. http://www.lambdavalencia.org/es/

ImatgeImatge

 

Acomiadament de l'alumnat a La Nostra Escola Comarcal

L’alumnat de 4rt d’Educació Infantil i Primària ha finalitzat les seues pràctiques.

Hi han moltes formes d’acomiadar-se, però quina millor que amb la panxa plena?

Els nostres alumnes ens deixes aquestes imatges tan agradables del seu últim dia a La Nostra Escola Comarcal, un dia amb molt bon ambient i una coca casera com a protagonista.

Una imatge val més que mil paraules. Quina pinta!

LA LUNA DE VALENCIA: ASTROAVA Y SUS ACTIVIDADES

El pasado 6 de marzo los cursos de 2º de Grado de Educación Infantil y Primaria tuvieron una actividad voluntaria que consistía en acudir a una observación pública organizada por la Asociación Valenciana de Astronomía (Astroava).
En esta actividad las personas que componen la asociación han mostrado a nuestro alumnado sus telescopios y les han explicado cualquier duda o curiosidad que surge a partir de las visualizaciones.
En esta ocasión pudimos ver el planeta Júpiter y sus lunas, y casi pudimos “tocar” nuestra Luna como podréis ver en la fotografía que realizó nuestro alumnado.
Además, en la explanada del Umbracle, que es donde se realizó la observación, hay una serie de figuras explicativas del funcionamiento de nuestro Sistema Solar que nos han servido de apoyo.

Imatge

Imatge

ESCOLA LLIURE "ELS DONYETS"

ESCUELA LIBRE “ELS DONYETS” (Olocau), visitará Florida Universitaria mañana miércoles 9 de abril a las 15.30 horas, los 1º y 2º Grados de Educación Infantil y Primaria.
El principio que mejor orienta la práctica cotidiana de la escuela es el respeto de los derechos naturales de los niños/ as; una relación de respeto y libertad que aceptan todas las personas que allí se encuentran. Pueden entrar, salir, asistir a un taller o no hacerlo… comer si quiere, construir cabañas, leer o pasar el tiempo contemplando las hojas, jugar con el perro si es su deseo o motivación , y en el momento que surja .
Los niños/as, cuando gozan de ese ambiente de libertad constante, mantenida como actitud vital, saben lo que quieren, y entienden cuáles son sus necesidades auténticas, perciben su cuerpo, sus necesidades, sus expresiones y emociones.
De esta forma se visibiliza el ritmo de cada persona, su capacidad para entender o crear. Y todos, niños y mayores, llegan a autogestionarse en lo individual y lo grupal. De esta forma, trabajan diariamente la salud y la felicidad como pilar fundamental del desarrollo del ser humano.
 

LES MESTRES DE LA REPÚBLICA

Dimecres passat, dia 2 es va presentar a Florida Universitària el documental Las maestras de la República, premi Goya 2014 al millor documental. L’acte de presentació va ser a càrrec de Mª Carmen Agulló, doctora i professora de Teoria i Història de l’Educació de la Universitat de València i coautora del film. Dirigit per Pilar Pérez Solano, Las maestras de la República, mostren mitjançant imatges inèdites d’arxiu, el paper desenvolupat pel magisteri femení durant la Segona República espanyola i el llegat transmès que arriba fins a l’actualitat.
En aquest sentit, cal assenyalar que per al govern republicà educació i cultura havien d’arribar a tots els racons de la nostra geografia perquè Espanya no seria una autèntica democràcia mentre la majoria dels seus fills i filles, per falta d’escoles, es veren condemnats a perpètua ignorància. Mesures educatives i també reformes legislatives per a la consecució de la ciutadania femenina, per a la igualtat efectiva d’homes i dones en l’àmbit privat i en la família, en la vida pública i professional. Avanços que van a estar presents en diferents mesures legislatives i en la Constitució de 1931. En el projecte polític de l’Estat educador republicà les dones mestres ocuparen un lloc destacat que actualment té gran significació històrica i simbòlica conformant una genealogia i un referent de modernitat i progrés femení i feminista. Aquesta significació històrica queda perfectament recollida i plasmada en el documental.
És de ressaltar el nombrós públic que va acudir a la presentació de Las maestras de la República, sobretot l’assistència de l’alumnat de grau de magisteri, però també van estar presents alumnes de més edat que regularment acudeixen als cursos de la Universitat dels Majors. El documental va despertar un gran interès i durant el col•loqui van ser nombroses les preguntes sobre les condicions de vida de les mestres republicanes, sobre les seues inquietuds, la seua labor docent i el destí al que les va condemnar el franquisme. Junt a les preguntes es van fer també reflexions per part del públic més major. Reflexions sobre el que va representar aquest període de la història d’Espanya per a la societat en general i per a les dones en particular.
Pàgina web amb el tráiler del documental: http://www.lasmaestrasdelarepublica.com/
republica