REFLEXIONES SOBRE PISA Y LA LEY DE EDUCACIÓN

Aparecen nuevos datos del informe PISA y de nuevo nos volvemos a encontrar con resultados poco favorables para nuestros estudiantes.  PISA puede aportar información muy relevante para abordar cuestiones que preocupan sobre nuestro sistema educativo, pero para eso hay que analizar los datos más allá de los rankings y los titulares llamativos. En el siguiente artículo el profesor de sociología José Saturnino Martínez, presenta algunas reflexiones interesantes sobre este tema, y viene a alertar sobre algo que hemos observado a medida que hemos ido conociendo la nueva Ley de Educación: un sistema educativo que se entrena para pasar con éxito las pruebas PISA.
Y como ya ha sucedido otras veces, la mirada se vuelve hacia el profesorado. ¿Cómo va el profesorado a responder a estas propuestas? ¿Cómo está gestionando ya los retos que el sistema educativo y la sociedad actual les plantea?
Os invitamos a reflexionar juntos sobre el tema:

 

ESTANCIA EN AMBERES

Los cinco alumnos y alumnas del tercer curso del Grado de Profesor/a de Educación Primaria, que junto con el profesorado de Sociología del Grado,  participan en el proyecto europeo IP ICOI  sobre Exclusión Social y Pobreza, ya se encuentran en Antwerpen (Amberes).

A lo largo de la semana pasada han presentado al resto de participantes las buenas prácticas seleccionadas para el caso de España, y han recibido por parte del profesorado que participa en el proyecto formación concreta sobre las dimensiones económicas, política, sociológica, educativa y legal de la exclusión social y la pobreza.

Como parte de esta experiencia, el pasado miércoles se realizó una visita al Parlamento Europeo en Bruselas donde recibieron una charla informativa sobre la institución y pudieron visitar una exposición que profundiza en la misma y en los países que integran la UE.

A lo largo de la semana que viene nuestros estudiantes seguirán trabajando en los grupos internacionales que se han constituido para analizar y comparar todas las experiencias seleccionadas en los diferentes países. El proyecto concluirá el próximo viernes con la presentación de los informes que incluyan propuestas innovadoras para afrontar la exclusión social y la pobreza.

 

Imatge

Imatge

L'alumnat de 4rt acaba el periode de Pràctiques III

Després d’uns dies plens d’ il·lusió, emoció, alegria, màgia, aprenentatge… i una llista inacabable d’experiències i sentiments viscuts, l’alumnat de 4rt dels Graus de Mestre/a en Educació Infantil i Mestre/a en Educació Primària, ha finalitzat el seu últim període de Pràctiques.
Cal agrair a tots els centres i a totes les persones que fan possible aquesta vivència la seua col·laboració amb nosaltres. Gràcies per compartir la vostra experiència i per tota l’estima que doneu a l’alumnat de pràctiques.
Aquest període ha resultat encara més especial, la graduació és molt propera i, encara que el nostre últim contacte de pràctiques amb infants ha acabat, estem a punt de convertir-nos en allò que somniem.
El període d’observació ja ha passat i aquesta vegada hem intervingut molt més, ens hem trobat en situacions d’aula reals i hem hagut de respondre de manera autònoma. A més, hem programat per al nostre alumnat tallers, activitats, sessions, recursos… i hem establert vincles, compartit i aprofitat tot el que allò que teníem i que ens pot oferir allò més valuós del món: Els xiquets i xiquetes, el nostre futur.
Finalment, a partir de tot allò que hem aprés, hem pogut decidir quin tipus de mestre/a desitgem ser. Ens hem completat personal i professionalment i hem consolidat la nostra vocació.
Per això, encara que estem tristos per haver acabat, cada dia que passe podrem afirmar que som feliços perquè ara estem més prop d’aconseguir allò  que ens ompli de vida i alegria, que estimem i desitgem .
Ser mestres!

V DECLARACIÓ EDUCATIVA DE LA UCEV

Un grup d’alumnes de 4t del Grau d’Educació Infantil ha participat en la redacció de la V Declaració Educativa de la UCEV.

Amb el títol LA SOCIETAT ACTUAL NECESSITA ESTIMAR L’EDUCACIÓ INFANTIL ja està en impremta la Cinquena Declaració Educativa de la Unió de Cooperatives d’Ensenyament.

 Com en la declaració anterior, volem destacar la participació en aquest treball dels alumnes del Grau d’Educació. Un total de 7 alumnes de 4t del Grau d’Educació Infantil (Rocío Antón, Anna Furió, Noèlia Castillo, Carlos Rubiño,  Paula Soria, Laura Estruch i Sílvia Hervàs) han col.laborat, junt a una vintena de mestres de les cooperatives de la UCEV per portar endavant aquest treball.

 Vàrem començar fent un dinar pedagògic, coordinat per Paco Rodigro, on llançarem les primeres idees sobre “Somiem l’escola infantil que volem”, aquestes aportacions foren el nostre punt de partida per dur-les a les reunions del grup de treball d’UCEV.

 A partir d’ahí, hem tingut un total de quatre reunions més per redactar la declaració.  En els últims mesos heu pogut llegir en aquest bloc les diverses entrades que, Carlos Rubiño ha anat publicant sobre el desenvolupament de les reunions de treball.

 Ja per acabar, volem comentar que la presentació a la societat d’aquesta Declaració Educativa tindrà lloc el dimarts 6 de maig en un ACTE SOCIAL , del qual  rebreu la invitació més endavant.

 Podeu consultar les anteriors declaracions ja publicades en:  http://www.ucev.coop/declaracio-educativa/

El pase de diapositivas requiere JavaScript.


 

II CONGRÉS HÍBRID ENTRE ARTS, CIÈNCIES I EDUCACIÓ.

Segon dia. 22 de març.

Aquest dia, el congrés començà amb una ponència de Lara Almarcegui que ens va mostrar els seus projectes d’intervenció i instal·lació artística basats en demolicions, autoconstruccions i descampats.Després Jordi Rodriguez de l’Escola Príncep de Viana, exposa el seu projecte R+R+R i d’Alicia Vicente, Mireia Montardit i Marta Sol explicaren la transformació del pati de l’Escola Bressol Municipal del Secà en un jardí educatiu que oferia possibilitats educatives a través d’aquest nou context d’aprenentatge natural.

Aquestes exposicions ens feren reflexionar sobre les possibilitats que ofereix el nostre entorn i com allò que es troba en desús pot resultar útil. Aquest missatge va consolidar-se amb la presentació de Adrià Bernat, Àlex Gómez, Lorena Sordo, Núria Vilarrubla i Joana Pons sobre l’experiència Pufff. Un projecte molt interesant fruit d’una idea creativa que gracies a la col·laboració i perseverança va germinar i créixer fins a convertir-se en una creació artística digna de menció.

En acabar, l’alumnat de Florida Universitària i els nostres amfitrions, eixirem fora del campus per a realitzar una activitat preparada per nosaltres. Aquesta plantejava la següent qüestió: ¿Que introduiria al meu espai educatiu? Una pregunta que responguérem conjuntament amb l’alumnat de Lleida i plasmàrem amb una manifestació artística que penjàrem a una zona recentment vallada del campus.

En tornar Valeriano López ens va sorprendre amb la seua Secuela Pública, una obra simpàtica i reivindicativa sobre una situació educativa que empitjora, una obra que evidencia la “Pedagonía” i la mercè dels “Pedagogós” davant el govern i les seus reformes educatives.

A continuació, Guillermo castro i Amal Ezzanouni, ens exposaren la experiència que tingueren sobre la vaga com a context d’aprenentatge. Com aquesta els va servir per documentar-se i aprendre sobre els motius i problemes que produïen aquella situació de protesta, un procés que resultà enriquidor per a l’alumnat participant.

Finalment, des de l’Escola la Creu de Torrefarrera, Mercé Llaquet i Silvia Pérez en mostraren com treballaven de forma interdisciplinària les arts visuals i plàstiques a primer cicle de primària.

Així va concloure el Congrés i la nostra estada a Lleida. L’alumnat de florida Universitària en acomiadàrem del nostres amfitrions que ens acompanyaren al llarg d’aquesta experiència. Vàrem gaudir molt i cal agrair a l’alumnat de Lleida l’hospitalitat i afecte que hem rebut per la seua part.

L’experiència no termina aquí, vos esperem amb els braços oberts!

El pase de diapositivas requiere JavaScript.

ELS PREMIS LITERARIS LA ROSA DE PAPER INCLOUEN UNA NOVA CATEGORIA DE CONTES INFANTILS PER A L’ALUMNAT DE LA UNITAT D’EDUCACIÓ DE FLORIDA UNIVERSITÀRIA

En les Bases de la XVIII edició dels PREMIS DE LITERATURA «LA ROSA DE PAPER»  s’ha inclòs una nova categoria: Contes Infantils per a infants de de 0 a 8 anys. A aquesta categoria sols es pot presentar, en aquest edició, l’alumnat de FLORIDA de les titulacions de Cicle Formatiu de Grau Superior d’Educació Infantil i Graus universitaris d’Educació Primària i Educació Infantil.
Tal i com figura en les bases del premi, les condicions per a la presentació són les següents:
–       Els contes hauran d’estar escrits en valencià i l’extensió dels contes serà d’un màxim de 3 fulls a una cara.
–       Els autors i  autores només podran presentar un treball  per categoria i modalitat, i han de ser originals i inèdits (no premiats en qualsevol premi anterior).
–       A més a més, han de ser individuals (no s’admetran treballs col·lectius).
–       S’adjudicarà un primer premi amb una dotació de 150 euros
–       El conte guanyador serà publicat en la col.lecció So de Lletres
Cal dir que aquests premis, convocats per Florida Centre de Formació i Andana Editorial, ja tenen una llarga tradició i estan plenament al nostre àmbit cultural del nostre país ja que en divuit convocatòries han participat milers d’estudiants d’ESO, Batxillerat, Cicles Formatius de Grau Superior i estudis universitaris dels centres educatius del nostre país.
A més, a banda de la dotació econòmica, cal destacar que els treballs guanyadors seran publicats en el proper número de la col·lecció SO DE LLETRA on s’inclouran els treballs guanyadors d’aquesta edició i la de l’anterior.
Esperem les vostres produccions.
Teniu les bases completes del premis en totes les seues categories i modalitats ací: http://rosadepaper.florida-uni.es/
 

II CONGRÉS HÍBRID ENTRE ARTS, CIÈNCIES I EDUCACIÓ.

Primer dia. 21 de març.

Un espai híbrid, és un espai de connexió on projectar, compartir, intercanviar… Un espai on ens apropiem d’allò que ens identifica i oferim tot allò que ens resulta propi. Un espai on es vinculem les idees per generar-ne noves i observar la realitat, les arts, les ciències i l’educació.

Els dies 21 i 22 de març, l’alumnat de Florida Universitària tinguérem el plaer de participar en aquesta trobada a Lleida i experimentar de primera mà aquest procés d’hibridació. Tot Gràcies a l’alumnat de la Universitat de Lleida que ens va acollir i guiar durant aquesta nova experiència.

En arribar visitàrem la fundació Sorigué i tinguérem la sort de poder observar i analitzar l’exposició “Wim Wenders Photographs”, una admirable selecció de fotografies que et conviden a reflexionar en silenci i apreciar tot allò que una imatge, un instant, pot oferir.

Després d’aquesta experiència artística que ens va fer vibrar a tots, a la fi, poguérem conèixer a l’alumnat de Lleida. Tots teníem por, no sabíem qui ens esperava allà però finalment encaixàrem i la por prompte es va convertir en confiança.

D’aquesta manera, s’inicià el II Congrés Híbrid entre Arts, Ciències i Educació. Primerament, ens presentaren la publicació de projectes DAFO més concretament Demo_2, un projecte que va sorgir de la col·laboració del Centre d’Art la Panera, DAFO Projectes, i la UdL (Universitat de Lleida).

Seguidament, Ricard Huerta ens va presentar el seu llibre Lletres de Ciutats, on analitza els espais urbans de set ciutats diferents des de la perspectiva d’art i educació a través de les lletres.

A continuació, Javier Peñafiel ens parlà sobre les veus polifòniques a l’art i l’educació a través de les seues obres artístiques i els processos cognitius que les precedeixen. Aquesta sigui una conferència impactant que com a mínim va aconseguir fer-nos reflexionar i compartir diversos punts de vista.

Finalment, acompanyats per les veus polifòniques del nostre alumnat, Daniel Gutierrez, Carla Berenguer, Maria Bosch i Maria Cortasa amb la col·laboració de Carlos Rubiño de Florida Universitària presentaren l’experiència: llocs de memòria i desmemòria, una experiència d’intercanvi entre Lleida i València que realitzàrem l’any passat.

En acabar el primer dia de congrés, gaudirem de temps convivència amb l’alumnat de Lleida, un moment per a crear un ambient de comoditat, conèixer-nos i compartir impressions.

PRESENTACIÓN EN FLORIDA UNIVERSITÀRIA DEL DOCUMENTAL "LAS MAESTRAS DE LA REPÚBLICA"

El miércoles, 2 de abril a las 11:30, tendrá lugar en el Salón de Actos de Florida Universitària la presentación del documental Las maestras de la República, premio Goya 2014 al mejor largometraje documental. El acto de presentación correrá a cargo de Mª Carmen Agulló, doctora y profesora de Teoría e Historia de la Educación de la Universitat de València y coautora del filme.
 

 maestras maestras1

 
Dirigido por la alicantina Pilar Pérez Solano, el documental Las Maestras de la República, nos muestra, a través de imágenes inéditas de archivo, el papel desarrollado por el magisterio femenino durante la Segunda República española y el legado trasmitido que llega hasta nuestros días. Las imágenes de archivo se intercalan con la recreación de la figura de una maestra de la época y el testimonio de investigadoras y familiares que nos ayudan a conocer y comprender el contexto histórico y las experiencias de vida de las maestras durante la Segunda República, así como su labor en la defensa de la educación como un medio fundamental para la transformación social, para la consecución de los derechos de igualdad entre mujeres y hombres en la España del primer tercio del siglo XX.
Página web contiene tráiler del documental: http://www.lasmaestrasdelarepublica.com/

REUNIÓ DEL COMITÉ DE GARANTIA DE QUALITAT DE FLORIDA UNIVERSITÀRIA

El passat dimarts, 4 de març del 2014, les representats dels graus de Florida Universitària, Bea, Alba i Diana, ens hem reunit per segona vegada amb el Comité de Garantia de Qualitat, per tal d’informar a la resta d’alumnat sobre les titulacions adscrites a la Universitat de Valencia.

En aquesta reunió s’han presentat informes de les titulacions i novetats, que fins al moment es tenen sobre el seguiment i acreditacions de les titulacions.

Hem vist els indicadors que s’han tingut en compte per a saber quins són els aspectes de millora des de Florida. Aquest són els resultats de les enquestes de valoració de l’alumnat. Reflecteixen aspectes com: la satisfacció de l’alumnat respecte a l’equip docent, la valoració de l’alumnat en els centres de pràctiques i empreses o els diversos serveis ofertats des de Florida com OIP, servei de tutoria, etc.

També hem analitzat els indicadors d’estudi de control de qualitat com: la tassa d’eficiència o de rendiment de l’alumnat, entre altres.

L’objectiu d’aquestes reunions és aconseguir el major benestar de l’alumnat, per això a Florida desenvolupem noves metodologies per tal de seguir millorant.

¡Florida Universitària lluita per un model de qualitat!

Imatge

Més erasmus a Anglaterra!

Encara recordem el primer dia que vam arribar a Warwick, ara farà sis mesos. No sabíem on havíem arribat i, prou desorientades i amb un mapa en la mà, vam començar a recórrer cada centímetre del que a partir d’aquell moment seria el nostre nou hàbitat. Per a la nostra sorpresa, res era com nosaltres ho havíem imaginat: açò més que un campus universitari és una “xicoteta” ciutat per a estudiants. Pubs, restaurants, gimnàs, cafeteries, residències, supermercats… a més de les instal·lacions pròpies d’una universitat. Tot i que no vam tardar molt en adaptar-nos als reptes, l’esforç diari ha sigut un gran requisit per a poder superar-los. Hem sigut capaços de dur endavant projectes acadèmics completament diferents als que  coneixíem, adaptar-nos a la segona llengua, noves metodologies de treball, nous instruments d’avaluació… però gràcies al recolzament mutu tot ha sigut molt més fàcil.

Esta experiència ens ha enriquit tant a nivell acadèmic com personal, ja que sempre hem estat rodejades d’un context molt divers. Hem tingut l’oportunitat de compartir la nostra experiència amb persones provinents de diferents cultures, conèixer una forma de vida diferent i gaudir de la posada en pràctica de tot allò aprés compartint-ho amb xiquets i xiquetes en el centre infantil.

Estem segures que ens en portem un canvi positiu i necessari a les nostres vides. Sols podem dir que, si es presenta l’oportunitat, s’ha d’aprofitar al màxim, ja que els resultats extrets d’aquesta vivència de segur que seran molt beneficiosos per al nostre futur professional.  

SAMSUNG DIGITAL CAMERA