Polígons i angles

La unitat didàctica «Polígons i angles geomètrics», de l’assignatura Matemàtiques per a mestres, l’hem volguda fer aplicant laprenentatge constructivista, és a dir, d’una manera significativa i vivencial i demostrar que és una metodologia aplicable a qualsevol exercici o matèria. Només cal tindre una actitud oberta, col·laborativa i creativa i, de sobte, les alternatives a l’ensenyament tradicional fan aparició i se’ns obri un món de possibilitats didàctiques.

Amb aquesta intenció, vàrem reservar el tatami del gimnàs per fer allí la sessió de matemàtiques, amb la corresponent sorpresa dels més incrèduls.  Un dia abans, vàrem dir als companys i les companyes, que aniríem al gimnàs; així podien prepar-se la roba adequada si volien (no fora cas que per dur un mitjó foradat no volgueren fer l’activitat o els fera vergonya).

Arribat el moment, anàrem tota la classe cap al tatami. Estàvem ficant en pràctica el discurs educatiu que més ens agrada com a alumnat i també per a quan siguem mestres.

Després de descalçar-nos, vàrem fer equips per treballar més còmodament. La intenció estava clara, utilitzar el nostre propi cos com a recurs didàctic per entendre les matemàtiques.

Donàrem les indicacions de l’activitat i començàrem a fer polígons «humans»: un quadrat, un pentàgon, ara un polígon irregular… Una vegada estava el polígon format, se’ls explicava la teoria i, mentrestant, l’alumnat ho podia comprovar per ell mateix. A més de ser divertit, l’alumnat tenia la motivació que formava part de tot allò.

No hem d’oblidar que d’aquesta manera no sols expliquem la teoria, també és una metodologia que afavoreix l’aprenentatge de competències transversals, com ara la cooperació entre tots i totes. El fet que siga una activitat on físicament hi ha contacte entre l’alumnat, ens permet treballar la confiança amb el propi cos, observar els complexos i les pors, que com a tutors i tutores podrem tractar més endavant, per no parlar-ne de com l’activitat grupal amb contacte físic crea germanor entre el grup, i s’hi forma un vincle afectiu més fort.

Redactat per: Arantxa García Vázquez

2n B Grau de Mestre d’Educació Primària Florida Universitària

ImatgeImatge

 

Deja una respuesta