Visita Aleksandra Chrpowicka

L’alumnat de l’especialitat d’anglès del grau d’Educació Primària ha seguit un taller per  millorar la seua competència en noves tecnologies. Han sigut dues jornades  d’iniciació a l’animació per  mostrar els efectes artístics al muntatge de pel·lícules tot fent servir diferents programes d’edició digital durant la setmana del 23 al 27 de febrer. L’alumnat ha tingut l’oportunitat de iniciar-se en alguns programes per a l’animació i edició de vídeo. A més a més, l’alumnat ha pogut reflexionar en anglès sobre diferents curtmetratges adreçats per als infants. El taller ha sigut impartit per la professora Aleksandra Chrapowicka de la Universitat polonesa  AHE de Lodz.

20150226_111229

ESMORZAR SOLIDARI

El próximo Martes 3 de Marzo de 2015 en patio de Florida Universitaria, tendrá lugar un almuerzo solidario llevado a cabo por el grupo de Proyecto Integrado «EducAcción, ayudando a cumplir deseos».
Todos los beneficios que se obtenga, irán destinados al colegio CEIP Juan XXIII de Torrent (Valencia).
Nos deleitarán con un almuerzo compuesto por: Tarta de queso, coca de chocolate, galletas, coca de almendra, pizzas de todo tipo…

¡¡ OS ESPERAMOS !!

Actividades indispensables para trabajar el cálculo de 8 a 12 años

Nuestras profes de Matemáticas, Edna González y Marisa Martínez, han comenzado su andadura por el territorio español. El pasado sábado 21 de febrero, se trasladaron a Barcelona para realizar el curso “Actividades indispensables para trabajar el cálculo con niños de 8 a 12 años” impartido por M. Antonia Canals y organizado por la Associació de Mestres Rosa Sensat. Este curso forma parte de la formación permanente que oferta esa asociación bajo el título de Cursos de Invierno 2015. Además de recibir la formación, visitaron  el Centro de Actividades y Ámbito de Reflexión para la Educación Matemática ( CAÁREM).

100_1521

Conclouen les II Jornades Internacionals de Diversitat en FLORIDA UNIVERSITÀRIA

Dolors Reig: «l’aprenentatge permanent és crucial»

24/02/2015

Florida Universitària ha acollit durant tres dies les II Jornades Internacionals sobre Diversitat sota el títol «Contextos, Identitats i Veus«, on professionals i alumnat d’Educació de diferents universitats han reflexionat sobre els contextos educatius actuals.
La psicòloga social de la Universitat Oberta de Catalunya, Dolors Reig, ha estat l’encarregada de tancar les jornades amb una conferència sobre Nous contextos d’aprenentatge per a la societat connectada. Reig, editora principal de ‘El caparazón’, un dels espais virtuals més importants en castellà en la seua temàtica, recomana «pensar en una pedagogia d’internet». «Això implica que l’important és tenir una bona base que permeta filtrar continguts i treballar activament, recopilant-los i elaborant a les aules. Es tracta d’una biblioteca universal de coneixement que, tenint una bona base teòrica i potenciant la competència d’aprendre a aprendre, pot resultar d’un valor incalculable al llarg de la vida professional de l’alumnat».
Per a Reig no hi ha un treball per a tot la vida, de manera que «l’aprenentatge permanent és crucial. Hem de formar l’alumnat perquè tinga aquests recursos d’aprenentatge permanent», ha dit.
Al llarg de les jornades s’han dut a terme diferents ponències, xerrades, tallers, col·loquis i activitats creatives dirigides per professionals de prestigi internacional com Marcelo Falcó o Apolline Torregrosa de la Universitat de la Sorbone de París, o Beno Schraepen de l’AP Hogeschool de Antwerpen a Bèlgica i altres com Joan Vallès, de la Universitat de Girona que ha parlat sobre Art, aprenentatge i Transformació Social; Melani Penna de la Universitat Complutense de Madrid, amb la seua conferència Educar en la diversitat afectiva i sexual: «jo no sóc homófobx ¿i tu?»; Ricard Horta de la Universitat de València amb un col·loqui sobre les paternitats creatives, Brigitte Vasallo, escriptora, periodista i cofundadora de Col·lectiu Captiu, amb la seua ponència «islamofòbia: La construcció de col·lectivitat des de l’exclusió«; Pau Carmona amb la ponència Sabers i interdependències per a una democràcia comuna; i Julia Castillo que ha parlat de les Pedagogies crítiques del sud per a la transformació social, ambdós de la Fundació de Comunes.
Totes les comunicacions han girat al voltant de tres eixos temàtics: Del jo individual al jo comunitat: Subjecte polític i acció col·lectiva; Contextos alternatius per a l’aprenentatge, espais transformadors i Diversitat de veus per a una educació transformadora.
Dues exposicions fotogràfiques, una sobre «Una altra infància en aquest món» de Interactuem i «Pioneres de la Pau» de Culturama; ponències sobre experiències i bones pràctiques, una Biblioteca Humana i una activitat anomenada Teatre de l’Oprimit, en què els participants, que no són actors, havien expressar les seues vivències de situacions quotidianes d’opressió a través del teatre; completar aquestes jornades en què han participat més de 120 persones entre les que es trobava professorat i alumnat d’Educació Infantil i Primària de la Universitat de Lleida que gaudien d’una experiència d’intercanvi.
Loli Soto, responsable de l’àrea d’Educació de Florida Universitària, considera que «cal canviar les trobades de professionals i deixar les pràctiques tradicionals que no aporten valor, per visibilitzar altres, prova d’això són aquestes jornades en què ha hagut diversificació de tallers , seminaris, participació activa …». Ressalta com a idea de les jornades la «passió pel canvi» i el fet que «cal passar del jo individual al col•lectiu», lema al voltant del qual girava aquesta trobada.

L'ALUMNAT DE LA UNIVERSITAT DE LLEIDA I EL DE FLORIDA UNIVERSITÀRIA VISITEN ELS HORTS URBANS DE BENIMACLET

El passat divendres 20 de febrer, amb motiu de la realització de les II Jornades de Diversitat, l’alumnat de la Universitat de Lleida, al costat del de Florida Universitària van realitzar una visita als horts urbans de Benimaclet, on integrants de l’Associació de Veïns i Veïnes d’aquest barri, els van explicar el procés dut a terme per a aconseguir la recuperació per a ús i gaudi del barri d’uns terrenys que van formar part de l’horta i que es trobaven en situació d’abandó per part dels propietaris. Aquest espai reconvertit en horts urbans han suposat posar en marxa un projecte innovador en l’àmbit educatiu, que educa mediambientalment alhora que infon valors sobre el que és sobre el que és l’exercici d’una ciutadania activa en clau democràtica i participativa. Així com la importància que té l’entorn del barri com a recurs d’aprenentatge. Cal assenyalar la implicació i participació de l’alumnat universitari en la visita als horts urbans i als locals de l’Associació de Veïns, les preguntes realitzades i en ocasions les mirades de sorpresa davant el paper desenvolupat per aquesta entitat associativa en el barri de Benimaclet durant quaranta anys. Va ser una grata i fructífera experiència tant per als i les estudiants, com per als membres de l’Associació veïnal, als quals agraïm l’atenció que ens van prestar i el seu bon afer.

Vicenta Verdugo, Unitat d’Educació.

HORTS1 HORTS2 HORTS3

FUNCIONS DE LA LITERATURA

“…Literatura, per què hem d’estudiar Literatura?- preguntà l’estudiant en to desafiant- bona pregunta- li -digué el mestre, després d’una estoneta i en cara d’ofés li respongué… “
Tractarem d’esbrinar eixe “per què?”, des d’una anàlisi objectiva i il•lustrant amb exemples tot allò al que ens referirem, per a tractar de resoldre la qüestió. Hem ordenat les funcions de la Literatura basant-nos en el nostre propi criteri, no per un ordre d’importància sinó més aviat per un ordre cronològic, a mesura que es van assolint cadascuna de les funcions dins d’un ordre natural, maduratiu, lògic… al mateix ritme que ens fem lectors.

llibre

Així, la primera funció que la Literatura acompleix, és la de servir com a base per a l’aprenentatge a través de la lectura. Lògicament, cal començar per poder llegir i escriure. Necessitem d’una Literatura que ens ajude, ens estimule i ens facilite l’aprenentatge dels codis comunicatius i culturals que hem de fer servir la resta de la nostra vida.
Seguidament, la funció d’autoexpressió i autoconeixement. Una vegada ja dominem (a nivell usuari) els codis lingüístics, el primer que fem a l’escola és fer redaccions dels fets més quotidians. “Fes una redacció de les teues vacances d’estiu…” Tots, alguna vegada en la vida ens hem vist davant d’un full en blanc i en aquest exercici com a repte. També comencem a conéixer-nos fent els primer diaris personals i escrivint les nostres primeres cartes… Tan practicat per alguns, que ho han convertit en gènere literari.
llibre3
La funció que fa referència a la imitació de la realitat és capital. Tant com a espill que ens enfronta a realitats de les quals no som conscients, com a denúncia, protesta o constatació del nostre món. Així com a divulgació de realitats que en cap altre entorn (no literari) no tindrien cabuda.
Sense dubte, una de les funcions més destacables de la Literatura és el fet que suposa ser una font per a la imaginació. Tots els tipus de personatges, escenaris, trames, etc. es poden donar en la Literatura. El temps també pot trencar el seu esquema lineal, tant si és un temps passat com si ho és futur… o la barreja d’aquests. Tot sota l’imperi de la imaginació. I no només en la imaginació de l’autor, sinó que el lector també hi afegeix la seua part. L’exemple més evident és quan hi ha una descripció d’un personatge: per molt detallada que aquesta siga, cada lector imagina eixe personatge de forma diferent. Aquest és, al nostre parer, un dels grans avantatges que la Literatura té front altres formes d’expressió com el llenguatge audiovisual. La majoria de vegades, una pel·lícula ens defrauda respecte al seu llibre, no ens agrada el protagonista, o la seua veu, o els escenaris… simplement, ens ho havien imaginat d’altra manera. La nostra imaginació ho fa millor.
llibre2
Respecte al coneixement i accés a l’experiència com a funció de la Literatura ens remetem a les paraules d’Emili Teixidor: “els llibres són la memòria del món…” o “gràcies als llibres podem parlar amb els morts…”, del seu llibre La lectura i la vida. Creiem que no cal afegir molt més.
Fins ací tots en veiem beneficiats per la Literatura, però què passa amb aquells que fan la literatura? Els escriptors, poetes, filòsofs, etc… artistes creadors que fan ús de la literatura per a crear les seues obres. Cercant bellesa, provocació, inquietar…o el fet artístic en si mateix. Com a artista, cercant el goig de crear (com un Déu) i així ,d’alguna manera, transcendir la seua existència i assolir la immortalitat, com alguns poetes afirmen.
Per últim, la funció que considerem més important, és la de la Literatura com a font de plaer. Aquesta funció té un caràcter transversal respecte a totes les esmentades anteriorment. Llegir, del llatí “gaudire”… és broma! Però així hauria de ser. Gaudir del temps d’oci invertit, viscut amb intensitat i amb el màxim grau d’enriquiment personal. Necessitem gaudir de la Literatura des de xicotets fins a l’última paraula que llegim, eixa és la funció més potent, seductora i addictiva que ens aporta la Literatura.
Germán Sánchez Guerrero. Catarroja, 2015.
2n B Grau de Mestre/a en Educació Primària

llibre4

Joan Vallés – Arte, aprendizaje y transformación social

Joan Ramon Valles

En el marco de la II Jornada Internacional de Diversidad, y dentro del eje temático 2 titulado: Contextos alternativos para el aprendizaje / Contextos, espacios transformadores, Joan Vallés Villanueva, de la Universitat de Girona, nos ofrece la conferencia «Arte, aprendizaje y Transformación Social«.
La jornada se desarrollará los días 19, 20 y 21 de febrero en Florida Universitària y tiene como tema principal: «Contextos, identidades y voces».
Joan Vallés es licenciado en Bellas Artes y doctor por la Universidad de Girona, catedrático de Artes Plásticas y Diseño en comisión de servicios en el Departamento de Didácticas de la Universidad de Girona.
Investigador del grupo de investigación GRHS03 de la Universidad de Girona, miembro del Instituto de Investigación Educativa ( IRE ) y colabora con el Groupe de Recherche Eco – Education Artistique et Société ( CREAS ) del Centro de Études sur l’Actuel et le Quotidien de la Université René Descartes, Paris V (Sorbonne) y con el grupo de investigación Estudios para la conservación y difusión del bien con valor cultural del Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades (ICSYH ) de la Benemerita Universidad Autónoma de Puebla (México).
Su conferencia tendrá lugar el sábado 21 de febrero, os dejamos un pequeño abstract de lo que se tratará en ella.
Nos interesa comprender cuál es el papel de las artes en la sociedad contemporánea. Observando los dispositivos que intervienen directa o indirectamente en su conceptualización podremos analizar más eficientemente los recorridos para su comprensión y así desarrollar dinámicas que garanticen una realidad más diversa e inclusiva del arte.
Propuestas que han de garantizar nuevos accesos al arte desde perspectivas activas y lúdicas, que contemplen su poder transformador y que impliquen un verdadero compromiso social. Ámbito en el que el papel de la educación es relevante.
MÁS INFORMACIÓN

NTERCAMBIO INTERUNIVERSITARIO UNIVERSIDAD DE LLEIDA- FLORIDA UNIVERSITÀRIA

El jueves día 19 de Febrero recibiremos a 8 profesores/as de la Universidad de Lleida y a 22 alumnos/as que estarán con nosotros/as y con nuestro alumnado de los grados de educación Infantil y Primaria hasta el sábado día 21 de Febrero.
 
El alumnado de la UDL será acogido en casas por el de Florida Universitària, participarán en actividades de las Jornadas Internacionales y otras realizadas exclusivamente para dicha ocasión: visita a huertos urbanos de Benimaclet, salida a IVAM con visita programada a la exposición EN- Transito, visita a l’ Escola la Gavina, …
 
Este es el IV intercambio que se realiza entre ambas universidades, llevando al profesorado implicado a investigar y desarrollar proyectos futuros conjuntos.
 
Próximamente, los días 20 y 21 de Marzo cuatro profesoras de la unidad de Educación colaborarán en las Jornadas realizadas en la Facultad de Educación de la UDL.
 
¡Bienvenidos a todas y todas!

Apolline Torregrosa Laborie – La textura del nosotr@s

Apolline Torregrosa
Apolline Torregrosa

Apolline Torregrosa Laborie, de la Université Paris-Sorbonne, París, intervendrá en la II Jornada Internacional de Diversidad con su conferencia Historias de vida del profesorado y conectividades, inscrita en el marco del eje temático 3 dedicado a la Diversidad de voces para una educación transformadora.
Florida Universitària acoge esta Jornada los días 19, 20 y 21 de febrero en su campus de Catarroja con el lema «Contextos, identidades y voces».
Apolline es doctora en Sociología de la imaginación por la Universidad René Descartes de París V. Doctora en Educación del Arte por la Universidad de Barcelona, es profesora de sociología de la cultura y diseño, Máster en varias Escuelas Superiores de Artes de París. Profesora visitante en educación y arte para doctorados y masters de Universidades Españolas.
En su intervención nos hablará de que, recordar la educación como espacio de socialización, es comprender las relaciones que le dan vida, donde nuestra atención reside principalmente en las personas que encontraremos y con las cuales se inicia un proceso de aprendizaje colectivo. Por ello, las narraciones que ocupan, que envuelven estos espacios conforman la textura del nosotros. Desde el giro narrativo propio a la posmodernidad que termina con los grandes relatos para dejar lugar a los relatos de cada uno, nos iniciamos en esta dimensión del nosotros. En efecto, hemos pasado del reino del logos al reino del pathos, introduciendo los relatos anónimos, con nombre, lugares, personas con las cuales nos identificamos. Es un pensamiento de lo cotidiano que emerge, donde se privilegia lo anónimo y el presente, que nos invitan a una ciencia practica de lo singular. Desde las investigaciones narrativas, surge un saber múltiple donde se trata de reconocer la riqueza de las vivencias, de los imaginarios de cada uno y del colectivo a través de sus trayectos. Este modo de pensar la educación sobrepasa el individuo para hacernos participar de una comunidad más amplia, donde cada uno se presenta como todos. Este colectivo sensible se convierte en una fuerza potencial, en una efervescencia de transformación social.
MÁS INFORMACIÓN

Roberto M. Falcón – Hacer pasar la razón artística

Florida Universitària
Roberto Marcelo Falcón

Conferencia de inauguración de lujo en la II Jornada de Diversidad: Roberto M. Falcón, profesor de Sociología comprensiva, Arte, Educación y Diseño en la Université Paris-Sorbonne, París.
La conferencia se celebrará los días 19. 20 y 21 de febrero en las instalaciones de Florida Universitària, y lleva como lema: Contextos, identidades y voces.
Roberto M. Falcón intervendrá en la conferencia inaugural de la Jornada cuyo título es: «ECOEDUCACIÓN. Experiencias erráticas e historias de vida».
El viaje colectivo de la investigación y la formación a través de la experiencia artística, nos sumerge en enigmáticas relaciones personales, aquellas que nos llevan a renacer sorpresivamente en los pliegues sensibles de lo real, de lo vital. Explorar juntos procesos de aprendizajes, estimula a bucear en las raíces olvidadas del ser colectivo, es decir, en aquellas potencias que dan vida, impulsan despliegues y hacen posible habitar el presente. El conocimiento emergente en estas experiencias, incita a encontrar de nuevo la vía colectiva de la investigación, las búsquedas o exploraciones en los claros de lo complejo, desbordante y desconocido. Camino que invita a la razón a participar de indagaciones sensibles, de trayectos que le humedecen e introducen en la dimensión viva de la formación artística.
MÁS INFORMACIÓN