Con el objetivo de “saltar el muro” de la universidad, como diría Malaguzzi, las alumnas y los alumnos de 2º de Grado de Educación Infantil, en la asignatura Observación e innovación en la práctica del aula de Educación Infantil vamos a partir de la práctica de experiencias reales y concretas de diversos centros educativos del País Valencià – Escola Municipal L´Alquería d´Alaquás y L´Alqueria de Ricós de Campanar-, para posteriormente teorizar sobre todos aquellos aspectos innovadores en las prácticas de las aulas de Educación Infantil. Para ello, nos hemos construido previamente unos anteojos conceptuales con los que observar dichas experiencias, los cuales nos van a ayudar a teorizar e interpretar la experiencia vivida.
Categoría: Educación
Reflexiones desde Bath, Reino Unido.
Cómo seguramente muchos/as de vosotros/as, yo también experimenté esa duda en la que te planteas:
Con la situación actual del país en este momento, ¿Qué puedo hacer tras terminar mis estudios?
Todos/as vemos que una posibilidad es, quedarse en España, seguir estudiando/buscar trabajo, o otra de las posibilidades es, tener la oportunidad de salir de España, mejorar una lengua extranjera y con ello mejorar nuestro currículum.
Si de algo sirve, yo decidí salir de España y creo que fue una de las mejores decisiones que tomé, desde que decidí estudiar en la universidad.
El primer motivo es, que uno/a no termina los estudios cuando completa los años y asignaturas necesarios para obtener un título, siempre nos debemos seguir formando e innovando.
El segundo motivo es, que probablemente esta vivencia está siendo una de las mejores experiencias de mi vida.
No voy a mentir, diciendo que adaptarse a otro lugar haya sido fácil, es un cambio de vida importante, pero con el que no dejas de aprender cosas nuevas cada día, ya no solo el idioma, sino también cultura, costumbres, etc. que te forman como mejor persona, con ello aprendes a valorar cada pequeña cosa y cada minuto que pasa.
Una vez aquí, te encuentras gente maravillosa, con la que compartes infinitas cosas, gente en tu misma situación que te comprende y te ayuda en cada paso que des, amigos/as que parece que llevan a tu lado una eternidad, digamos que son, personas que se convierten en tu nueva familia.
Todos/as tenemos la misma inquietud, “el idioma”, tener un nivel bajo de idioma del país al que nos dirigimos, por propia experiencia puedo decir que el idioma se aprende tan rápido como un ave empieza a volar, por lo que en tan solo un mes nuestro miedo cesa, y quizá otra inquietud es estar lejos de la familia y amigos/as, esas personas que tanto amas que te apoyarán cada minuto y estarán a tu lado, esas personas que estarán emocionadas para verte volver, sabiendo esto y debido a la gran variedad de medios de comunicación de los que actualmente disponemos, también este miedo cesa muy rápido.
Finalmente con ello quiero decir, que estas inquietudes, simplemente se convierten en pequeñas piedras que no llegan a entorpecer en nuestro camino a una fantástica, increíble y extraordinaria experiencia que, sin dudarlo, recomiendo a cada uno/a de vosotros/as. ¡Ánimo!
Jéssica Sanz, alumna de Florida Universitaria en Bath.
Visita a Abacus Cooperativa (14 de febrer de 2014)
Ja fa dos cursos que el professorat del Cicle Formatiu d’Educació Infantil, vam decidir visitar la tenda Abacus coop., situada a València. La nostra intenció és que l’alumnat de 1r i 2n del Cicle d’Educació Infantil, conega de 1ª mà les joguines adequades a les distintes edats, el material didàctic que tenim al nostre abast, la literatura infantil, etc per al treball a les aules d’infantil i per estimular el desenvolupament integral dels xiquets xicotets. Ens pareix molt enriquidora la part de llibreria especialitzada en educació, pel que fa a saber què hi ha al mercat bibliogràfic. També trobem interessant que ens expliquen què és Abacuc coop. quines el seu àmbit d’actuació, els seus objectius…
Tot açò ho duem a terme mitjançant un treball de camp, interdisciplinari, on les distintes assignatures queden reflectides. L’alumnat per equips va resolent les distintes activitats plantejades en una fitxa-guió. Resulta una activitat molt il·lustrativa, alhora que divertida.
Cristina Duart
V Declaració Educativa: Segona reunió.
Aquesta ha sigut una reunió extraordinària, encara que sobtada e inesperada, molt necessària i prova de la nostra implicació.
La cosa és complica. Som molts i moltes les idees i aportacions. Fem una feina intensa de llegir i rellegir, de subratllar, tatxar, fer i refer… Però poc a poc avancem…
Com sempre, ens eix una declaració llarguíssima, són tantes les idees, tantes les propostes que volem fer que sembla que s’estiguem enrotllant massa.
Després serà l’hora de sintetitzar…
Per cert, els bombons i la coca estava molt bona. Quina bona idea berenar mentre es treballa en equip…
Tenim deures, Jordi ens enviarà l’esborrany per a treballar-lo de manera intensa el proper dimarts. Caldrà corregir, sintetitzar, canviar…
CONFERENCIA DE MAR ROMERA: EDUCAR CON TRES Cs: CAPACIDADES, COMPETENCIAS Y CORAZÓN
Día 19 de Febrero de 12 a 14 en el Salón de Actos de Florida Universitària.
Mar Romera es maestra, licenciada en Pedagogía y en Psicopedagogía. Especialista en inteligencia emocional y autora de diversos libros dedicados a la escuela, la infancia y la didáctica activa. Además, es presidenta de la Asociación Pedagógica Francesco Tonucci.
Ha trabajado en todas las etapas del sistema educativo, desde educación infantil, primaria, educación especial, secundaria, formación profesional y la universidad. Y es autora y coordinadora del modelo pedagógico “Educar con tres Cs: capacidades, competencias y corazón”, del que nos hablará el próximo día 19 de febrero.
¡No os lo perdáis!
«Competencia significa hacer cosas, capacidades poder hacerlas y corazón querer hacerlas».
Mar Romera.
V Declaració Educativa: Primera reunió.
Un sentiment té un valor especial, és allò que ens mou i dona vida, una energia immesurable que pot canviar fins a la persona més atrevida. Però no hi ha potència més gran a la terra que un sentiment compartit, que ens uneix i fa grans. L’única força que pot canviar el món.
L’estima per allò que fem i allò que volem defendre ha tornat a unir els nostres camins. Després de “La societat actual necessita una escola inclusiva”, “La societat necessita una escola plurilingüe”, “La societat necessita mestres èticament compromesos” i “La societat necessita centres educatius compromesos amb el futur”, els primers vestigis d’una cinquena declaració educativa afloren i es fan presents. Des de 2009, hem continuat amb aquesta tasca reivindicant allò que pensem i creguem possible. Aquest any no serà una excepció.
A la nostra primera trobada, hem gaudit d’un clima ple d’harmonia i sinergia respecte a les nostres idees i principis. Ha sigut una reunió molt productiva i enriquidora on hem col·laborat estudiants de Florida Universitària i educadors i educadores d’educació infantil amb molts anys d’experiència. En som diversos, però compartim pensaments i, sense cap dubte, aquesta obra no vos deixarà indiferents.
Potser encara no hi tenim títol però sabem que compartim: l’amor per l’educació infantil.
ESCOLES BRESSOL
Alumnat del Cicle EDI, professorat del mateix cicle i de Ninos visitaran huit Escoles Bressol de Barcelona i un Espai Familiar, així com altres recursos educatius de la ciutat comtal els dies 14 i 15 de gener.
Els objectius de la visita són:
-
Conéixer les caraterístiques de les Escoles Bressol i de l’Espai Familiar i el seu funcionament.
-
Conéixer altres formes de vincular la família amb els espais infantils.
-
Reflexionar sobre el seu futur laboral tant en escoles infantils com en altres àmbits (ONG, espais alternatius).
-
Fomentar la cohesió grupal.
-
Establir connexions entre NINOS i FLORIDA.
Més informació: Barbara Vàzquez (bvazquez@florida-uni.es)
Pintando la música
Pintando la música es el nombre del Proyecto que se lleva a cabo en la materia Educación Física, Plástica y Música en las NEE de 4º curso del Grado de Maestro/a de Educación Primaria, en la especialidad de PT. La impartimos dos profesores: Rafa Adell y Lucía Rueda, del área de música y artes plásticas y cultura visual, respectivamente.
El objetivo del proyecto es trabajar de manera multidisciplinar y tener la experiencia de un aprendizaje divertido, dinámico que no separa áreas de conocimiento.
Un segundo objetivo es el trabajo cooperativo, el de crear juntos. ¿El qué? Una pintura común (a través de la técnica del dripping (en inglés «goteo») y una interpretación de una composición musical con instrumentos algo «peculiares»: escobas.
Dentro de esta cooperación, tenemos el objetivo de despertar nuestra percepción tanto a las capacidades como a las necesidades de las personas que participan en el proyecto, para así ponerlas en juego. Aquí entra otra área de conocimiento que contempla la materia: las necesidades educativas especiales. El alumnado, a lo largo de las sesiones, se ha preocupado de informarse y de tener en cuenta necesidades educativas distintas a las de ellos y ellas. ¿Para qué? Para desarrollar la capacidad de flexibilidad en los posibles cambios dentro del propio proyecto, en favor a las necesidades de aprendizaje de los y las posibles participantes (el alumnado) con los que se puedan encontrar el día de mañana en sus aulas.
Bon Nadal i pròsper Any Nou
Ens acomiadem d’un any intens i irrepetible per a tots i totes.
Volem agrair de tot cor que formeu part d’aquest projecte de futur que hi configurem tots i totes. A més de donar l’enhorabona per un any magnífic com ha sigut 2013.
Esperem continuar evolucionant i aconseguir el nostre objectiu fonamental, que rebeu una educació de qualitat i vos sentiu abrigallats en un clima d’aprenentatge òptim i familiar, en aquesta comunitat que anomenem Florida Universitària.
Vos desitgem un feliç Nadal i pròsper Any Nou, ple d’experiències i bons moments.
APRENEM ANGLÈS A TRAVÉS D’UNA METODOLOGIA TILC
Aquest curs 13-14 hem apostat per dur a terme una metodologia TILC (Tractament Integrat de Llengua i Contingut) als Graus de Mestre/a en Educació Infantil i Primària. Aquest model pedagògic planteja l’aprenentatge d’una llengua diferent a l’habitual conjuntament amb el d’altres continguts no lingüístics, aprofitant al màxim els recursos personals, materials, espacials i temporals dels que hi disposem.
L’ús d’aquesta metodologia ens ha permès incorporar l’anglès com a llengua vehicular en diverses matèries, entre les quals trobem:
- Sociologia de l’Educació.
- Taller de Joc i la seua Didàctica a Educació Infantil.
- Didàctica de les Ciències Naturals: Matèria, energia i màquines.
- Didàctica de les Ciències Naturals en Educació Infantil.
- Didàctica de les Ciències Naturals: Medi ambient, biodiversitat i salut.
Fer ús d’aquesta metodologia és fonamental per a respondre a les noves necessitats que ens planteja la societat actual. Les llengües no s’aprenen de manera aïllada, sinó que s’aprenen mitjançant el seu ús i aplicació en contextos favorables i significatius. És per això que incidim en la necessitat d’ensenyar llengües sota una visió renovada.
Per tant, hem introduït una assignatura en anglès a cada curs acadèmic, amb la finalitat de no deixar de banda l’aprenentatge de la llengua estrangera en cap curs dels Graus de Mestre/a en Educació Infantil i Primària.