Primera reunió de l’alumnat participant en la Vª Declaració Educativa

S’apropa un nou any. Els ocells s’amaguen; les fulles cauen i a l’horitzó podem sentir les veus del futur; les veus del canvi, alhora tan properes i tan llunyanes.  Solucions, millora, innovació… Són solament paraules. Els fets són els que parlen. Perquè encara que ho sapiguem, allò més difícil de trobar és allò que contemplem.

A Florida Universitària ens n’hem adonat. Fem tot allò que es troba al nostre abast però avui ens toca escoltar i respectar el torn de les generacions venidores de mestres.

Naixen les primeres propostes de la Vª Declaració Educativa i aquesta vegada vénen de la mà dels nostres joves estudiants. Al voltant d’un tema fonamental, encara que amb poc protagonisme a la nostra societat: L’educació Infantil a l’etapa de 0 a 3 anys.

A la IVª Declaració Educativa: “La societat necessita centres educatius compromesos amb el futur”, ja hi vàrem comptar amb la presència de dos dels nostres alumnes i, després  d’una bona experiència, no volíem prescindir d’aquesta possibilitat. Per això, acompanyats del tema idoni, hem convidat al nostre alumnat del Grau de Mestre/a en Educació Infantil per a participar en la creació d’aquesta declaració de principis.

El passat dimecres 13 de novembre, ens vàrem reunir per a definir els primers vestigis d’una proposta educativa que esperem no vos deixarà indiferents. No és casualitat que ens reunim, tenim un motiu ben clar que ens uneix a tots i totes. La societat canvia i l’escola també, per tant, hem d’adaptar-nos als nous temps i incloure aquells descobriments que faran de l’escola un espai millor. No hem d’aturar-nos en el passat.

Va ser una reunió d’allò més interessant d’on sorgiren infinitat de propostes que, sorprenentment, vàrem finalitzar molt ràpidament. Les idees fluïen com un corrent d’aigua impulsat per la nostra passió. Molts/es ja ens coneixíem i connectàrem de seguida. Sense cap dubte, aquest equip pot aportar-nos molt i de segur que arribarem a bon termini.

Fins la pròxima reunió! Aquest cop ens trobarem amb la UCEV.Reunió alumnat participant

RUEDA DE PREGUNTAS A LOS PEDIATRAS

Un año más, el pediatra Manuel Martínez ha colaborado con el grupo de Educación Infantil para resolver las preguntas que se nos plantean acerca de la alimentación en la primera infancia, pero esta vez acompañado por el pediatra José Villaroya, a quien tuvimos el placer de conocer y a quien, sin duda, invitaremos a participar en próximas ediciones.

¿Cuándo empezamos a introducir la alimentación sólida? ¿Un bebé recién nacido ya debe beber agua? ¿Qué tipo de alergias e intolerancias son las más frecuentes? ¿Hay algún alimento que no debamos introducir en esta etapa? Son algunas de las dudas que nos despejaron en una sesión en la que aprendimos disfrutando del ambiente distendido y familiar  que genera su compañía. Su calidad humana, la capacidad de transformar una compleja materia como es la nutrición y la medicina en un lenguaje sencillo y accesible para cualquiera mediante anécdotas, ejemplos y alusiones constantes a la experiencia personal y el sentido común… hace que cada año esperemos esta sesión con mucha ilusión y mucho cariño. Gracias a los dos.

Manuel Martínez y Jose Villaroya

LA CIUTAT COM A AULA D’APRENENTATGE

Els passats 6 i 7 de novembre, els tres grups del quart curs del Grau de mestre/a en Educació Primària van realitzar una eixida didàctica per la ciutat de València. L’activitat, emmarcada en l’assignatura de “Didàctica de les Ciències Socials: aspectes aplicats” que imparteix la professora Elvira Asensi, consistia a elaborar un itinerari didàctic per un espai conegut com és València. Dividits per grups, cadascun havia realitzat una parada en un lloc de la ciutat i havia realitzat diferents activitats en ell.

Imatge

 

L’objectiu de les distintes parades no era tant conèixer la ciutat des d’un punt de vista històrico-artístic, sinó emprar-la com a espai d’aprenentatge, com a lloc a partir del qual treballar les diferents competències que marca la legislació per a l’etapa de Primària. Així, la Llotja es va convertir en una improvisada subhasta de peix o en un mercat on comprar teles de seda. A la Biblioteca de l’Hospital es feren activitats de recerca bibliogràfica. El Mercat Central ens aprofità per tractar la gastronomia i parlar de la importància d’una alimentació sana. El carrer de Cavallers, el portal de Valldigna o les torres de Quart van ser l’escenari d’un temps passat, i l’estació del Nord es va convertir en una estació de fantasia i en un lloc ple de tresors que calia descobrir al pas. Igualment l’Ajuntament de València, així com el Palau de la Generalitat foren utilitzats com a marc per parlar dels mecanismes de representació amb què compta la ciutadania.

Imatge

Cal que destaquem la visita a les exposicions del MUVIM i de l’Almoina a partir de les quals es tractaren els prejudicis, la identitat pròpia i les cultures del passat. Igualment hem d’indicar l’activitat realitzada al refugi de la Guerra Civil que es troba l’IES Lluís Vives, on l’alumnat ens parlà de convivència i pau, i de la por i misèria de les guerres. Podem mencionar també l’experiència al Micalet de la Seu, on un grup d’alumnes va contactar amb un mestre campaner que ens mostrà com sonen les campanes i la seua importància en altres èpoques com a reguladores de la vida civil i religiosa de València.

Tota una experiència didàctica que l’alumnat valorà molt positivament i que, des del professorat, confiem que utilitzar la ciutat com a espai d’aprenentatge els puga ser profitós per al seu futur com a docents.   

Imatge

 

Per a més informació pregunteu a:

Elvira Asensi Silvestre

easensi@florida-uni.es 

I JORNADA INTERNACIONAL DE DIVERSITAT. Segona part.

Una llàgrima que emana, un somriure que s’enlaira. L’una cau a terra, l’altre passa a ser calor. La terra filtra l’aigua que s’estén com la foscor, mentre el calor de la vida mou els vents de la tardor. L’un arriba fins als núvols, l’altra baixa pel sòl i mai pensen que, tant distints com són, un dia a la natura es trobaran per fer vapor.

Al segon dia, ens tornarem a ajuntar per divagar sobre dos temes fonamentals: Gènere i Sexualitat i Diversitat Funcional. Els i les nostres ponents en més d’una ocasió ens deixàrem bocabadats i sense cap dubte captàrem la nostra atenció des d’un primer moment.

En primer lloc, divagàrem al voltant de la convivència i les relacions desiguals respecte al gènere i la sexualitat davant un model de sexualitat hegemònic, els diversos tabús presents a les diverses formes d’educar sexualment als xics i a les xiques A més, parlàrem sobre les noves concepcions masculines d’una societat en constant canvi, el seus orígens i relacions amb els models femenins i la importància de ser crítics i valorar allò que considerem fonamental. Seguidament, després d’un coffe break continuarem amb com la participació de les famílies LGTB (Lesbianes, Gays, Transsexuals i Bisexuals) i diverses accions als centres poden evitar models sexuals estereotipats. Finalment tancarem el tema amb el taller “Más allà de los dos sexos” on profunditzàrem en els termes de sexe i sexualitat.

Després de dinar, ens endinsàrem al segon tema del dia amb un discurs directe i sense embuts sobre el concepte de diversitat funcional i l’educació inclusiva. Una xarrada que ens va obrir la mirada per desconstruir la dependència. Tenim els mateixos drets i la realitat és que per assolir una educació inclusiva hem de desmentir el mite de la normalitat, la realitat és la diversitat. Per tant, hem de comprendre i partir del coneixement per poder actuar. Un coneixement que vàrem ampliar també respecte a la diversitat auditiva i les seues característiques.

Finalment, després d’un descans reparador, concloguérem les ponències amb una taula redona formada per experts i professionals amb experiències molt enriquidores sobre les Aules CYL (de Comunicació i Llenguatge) y la sensibilització del professorat, històries d’inclusió a l’aula basades en un model obert i adaptatiu, experiències d’enriquiment amb alumnat d’altes capacitats i protocols d’intervenció. Per últim tinguérem temps per visualitzar les fotos de les jornades i dels Photocalls dels quals disposarem per empatitzar en allò diferent.

Aquí ens separàrem, però potser un bon dia ens tornem a trobar perquè una gran força ens impulsa, el nostre interès per aprendre. Fins la pròxima jornada!
SONY DSC SONY DSC SONY DSC

I JORNADA INTERNACIONAL DE DIVERSITAT. Primera part.

La vida són camins. Camins llargs i curts, emocionants i avorrits, inoblidables i fugaços, alegres i tristos, enriquidors i banals… Diferents, inesperats, però tots importants. Perquè la vida és diversa, les persones també. Alguns prenen el camí més emocionant o s’emocionen pel camí mentre altres comencen a un lloc molt distant i no arriben a la fi. Però la vida són camins, vida som les persones i viure… Viure passa per compartir.

Els dies 17 i 18 d’octubre els nostres camins s’uniren a la I Jornada Internacional de Diversitat. Persones de tot tipus hi assistiren i compartirem aquesta gran oportunitat. Un ocasió per aprendre, comprendre, intercanviar experiències i somniar amb una educació de tots i per a tots. Després de tants anys predicant un discurs integrador i inclusiu on la diversitat és una realitat per a nosaltres, hem pogut gaudir de la companyia de professionals i especialistes que ens han donat la possibilitat d’aprofundir en aquest concepte, la seua realitat i el seu paper a l’escola. En un ambient que pensem ha sigut idoni.

Durant el primer dia, tractarem qüestions relacionades amb el tema de la Diversitat cultural a través de les quals analitzarem la nostra situació social respecte a conceptes tan importants a l’àmbit educatiu com són el fracàs i abandonament escolar en relació amb la desigualtat social, la transdiciplinareitat i innovació des de la vessant dels projectes artístics,  la interculturalitat, l’ètnia gitana respecte al context espanyol i del nord-est d’Hongria, respecte a les concepcions d’inclusió i diversitat a Anglaterra, a més del foment de la convivència a través de projectes integradors entre d’altres.

Sense cap dubte, unes ponències molt enriquidores amb uns missatges molt clars que vàrem finalitzar amb un divertit taller organitzat per Escola 2. On ballàrem les diverses Danses del món i, fins i tot, hi participaren alguns dels ponents del dia.SONY DSC SONY DSC SONY DSC

Seminario Inteligencia Emocional

A menudo, no se le da la importancia que debería a las emociones. Sin embargo, forman una parte imprescindible de la vida. En ocasiones se apoderan de nuestros actos, nos impulsan o nos retienen a lo largo del trayecto, iluminan u oscurecen nuestro camino pero siempre nos acompañan.
¿Quién no ha tenido que lidiar con sus emociones para continuar y crecer como persona?
Porque, aunque como dijo Descartes “Pienso, luego existo”, antes siento. Por ello, debemos ir más allá del pensamiento y educar con el corazón.
Desde Florida Universitària, el alumnado de 4º de Educación Infantil decidimos avanzar directamente de las reflexiones de Daniel Goleman a las prácticas de Maika Pardo, especialista en educación e inteligencia emocional.Seminari I.E.
No bastaba con saber que, como maestros y maestras de la etapa más culminante en el desarrollo de las personas, hemos de ser emocionalmente equilibrados para mejorar nuestra vida personal y profesional, teníamos que sentirlo.
Para ello, Maika nos brindó una serie de recursos y actividades con las que educar las emociones que aprendimos de la mejor manera, formando parte de ellas.
Aprendimos por parejas a valorar nuestro aprecio por nuestros compañeros y compañeras dibujándonos mutuamente mediante todas nuestra habilidades artísticas, intentando sorprender i evitar la decepción con nuestro retrato.Seminari I.E.Reconocimos cualidades que no apreciamos a simple vista, cerrando los ojos y guiándonos por el rostro de nuestros compañeros y compañeras mediante el tacto de nuestras manos.
Y finalmente, viajamos a otro lugar prestando atención a nuestro oído y abriendo nuestra mente a las palabras de Maika. Transformando el aula en un lugar donde relajarnos y olvidar las presiones que en muchas ocasiones ese mismo ambiente nos puede generar.Seminari I.E.Aunque en ocasiones no resulte fácil de comprender, al abrir los ojos nos descubrimos a nosotros/as mismos/as y nos vemos reflejados en los y las demás como un espejo que nos ofrece lo que transmitimos y muestra nuestras competencias, fortalezas y capacidades.  No es tan importante detectar en qué podemos mejorar si olvidamos qué nos hace destacar. Hemos de conocernos y aventurarnos sin miedo a reconocernos en otras personas.

¿Animal o vegetal? ¡No, hongo!

¿Sabíais que uno de los seres vivos más grandes del mundo se extiende a lo largo de 9 km2 de un bosque de Oregón y tiene 2.500 años? No es un animal, ni una planta; es un hongo! Andrew P. MacCabe, científico del CSIC, salió de su laboratorio para venir a Florida y contar a los estudiantes de Educación de cuarto de primaria sobre estos desconocidos organismos que, según nos demostró, forman parte de nuestras vidas.

Todos reconocimos en clase que los champiñones y los deliciosos níscalos que crecen con las lluvias del otoño (cuando llueve, claro) son los hongos más conocidos. También nos dimos cuenta de que, como las setas no se mueven, pensamos que son plantas. Sin embargo, los científicos averiguaron no hace mucho que los hongos no pertenecen al reino vegetal y que, por si fuera poco, se parecen más a los animales. Fue así como las más de 70.000 especies de hongos descritas hasta la fecha se ganaron por derecho ser clasificadas en un grupo propio: el reino de los hongos.

Los hongos se extienden por todos los rincones del planeta: viven en el mar, el desierto y la montaña. Hay algunos que crecen en la paja, los hay que se comen los corales y otros nuestros pies (pie de atleta). A otros hongos nos los comemos nosotros untados en el pan en forma de queso roquefort o de camembert, y los hay que, como las levaduras, nos permiten elaborar alimentos tan imprescindibles como el pan, el vino o la cerveza. La aplicación de los hongos en medicina ha resultado igualmente crucial para el devenir de la humanidad: el descubrimiento del primer antibiótico por Ian Fleming en 1928 salvó miles de vidas durante la Segunda Guerra Mundial y hoy seguimos combatiendo las infecciones gracias a este y otros antibióticos facilitados por estos organismos microscópicos.

El Dr. MacCabe nos habló sobre las aplicaciones más recientes de los hongos a una industria que alcanzará 7 billones de dólares en 2013: la fabricación de enzimas, unas proteínas que catalizan reacciones químicas y que, entre sus múltiples y variados usos, sirven para clarificar zumos, fabricar piensos y detergentes, preparar quesos y vinos, y hasta tratar jeans envejecidos y ropa de cuero. Agradecemos mucho la visita de Andrew a Florida y su esfuerzo por traer la ciencia del laboratorio a las aulas, y esperamos que pueda venir a contarnos más cosas interesantes en otras ocasiones.

Mavi Corell Doménech

ImatgeImatge

I JORNADA INTERNACIONAL DE DIVERSITAT EN FLORIDA UNIVERSITÀRIA


En un món tan divers com és aquest on la diferencia resulta la característica sociocultural per excel·lència i la construcció de la ciutadania depèn en bona mesura del context escolar i educatiu, les mirades tornen a centrar-se en l’escola. Però què paper ha de jugar l’educació, el context educatiu i la comunitat escolar, davant la diversitat i la complexitat? Com podem actuar per contribuir a la construcció de ciutadans que s’adeqüen a un entorn tan dinàmic i divers?

La resposta passa per comprendre què es la diversitat, desconstruir el concepte i acabar amb els tòpics.

Nosaltres volem participar en aquesta tasca i, per tant, els pròxims dies 17 i 18 d’octubre t’oferim la possibilitat de assistir a la I Jornada Internacional de Diversitat que esdevindrà al nostre centre universitari.

Tractarem de la mà d’experts a l’àmbit educatiu i sociològic diversos conceptes com són la diversitat cultural i funcional, el gènere i la sexualitat. A més, compartirem diverses experiències i bones pràctiques molt enriquidores i esclaridores per a la nostra formació humana i professional.

T’anime a que  t’inscrigues i formes part d’una jornada tan especial com es aquesta tant pel tema que aborda com per les persones que ho fan possible.

Per a més informació, pots accedir al següent enllaç: http://direduca.florida.es/programa.html

VISITA INTERNACIONAL: UNIVERSIDAD DE DEBRECEN

En estos días nos visita Katalin Ábrahám, profesora del  Departamento de Sociología y Políticas Públicas de la Universidad de Debrecen (Hungría). Además de su actividad docente Katalin tiene experiencia en la gestión y desarrollo de proyectos Europeos, siendo sus principales líneas de investigación la educación para adultos y las políticas de empleo.
Su visita es  fruto del contacto que el pasado mes de marzo se estableció por primera vez con la Universidad de Debrecen, y por el que profesoras de la Unidad de Educación realizaron una estancia de docencia con una duración de quince días en esta universidad.
Durante su estancia Katalin Ábrahám ha impartido clases en las Unidades de Educación y de Turismo, para compartir con los estudiantes aspectos relacionados con la cultura, la educación y la sociedad Húngara.

LEARNING JOURNAL



Una part molt important de l’aprenentatge sempre ha sigut la assimilació i conscienciació del propi aprenentatge i evolució per part de l’aprenent. El nostre alumnat ho té clar, però son conscients del seu propi aprenentatge?

Fa un mes, l’alumnat de 4rt d’Educació ho vàrem comprovar. Participàrem en una activitat grupal a les nostres respectives classes on recordàrem  y posar en comú totes les experiències educatives que havíem viscut a Florida Universitària de la mà dels nostre professorat.

 Va ser un experiència molt profitosa on poguérem tornar enrere per compartir records, opinions i valoracions. Un espai en el qual, mitjançant el diàleg obert i el treball grupal, recopilàrem tot allò que consideràrem important per a la nostra formació i aquelles competències que desenvolupàrem al llarg d’aquests anys.

A més, tinguérem la sort d’intercanviar els nostres punts de vista amb les diverses perspectives de les nostres companyes i companys del curs d’Adaptació al Grau, veritables mestres amb vivències diferents que aportaren les seues crítiques positives i negatives respecte al nostre model. Crítiques constructives que tindrem en compte i ens ajudaran a créixer com a persones i futurs i futures mestres .

Resulta graciós veure com qui va ser el nostre gran enemic, l’innomenable Projecte Integrat, avui forma una part molt important de les nostres vides i ho acceptem com a tal. Com aquelles inseguretats s’han convertit en noves fortaleses, com aquelles errades ara son aprenentatges i com aquells problemes i conflictes impossibles no pareixen tan complexos quan tornem la vista enrere. Per què com diu la dita, l’experiència és un grau.Image

Image