ANDANA EDITORIAL. COL·LABORACIÓ PER A LA CREACIÓ DE RECURSOS D’ANIMACIÓ LECTORA

Com a proposta de l’editorial ANDANA s’ha llançat un projecte de col.laboració amb l’assignatura de Formació Literària per a mestres de 2n del Grau de Mestre/a en Educació Primària.
L’objectiu de l’experiència és la creació de propostes didàctiques per l’animació lectora dels estudiants de primària.
En un principi, al llarg d’aquest curs, es realitzarà una primera experiència que, a continuació, detallarem. En finalitzar el curs, es realitzarà una valoració del treball fet amb l’objectiu de poder crear un premi a les millors experiències didàctiques en les quals hi podran participar els estudiants de tots els cursos de magisteri.
Els criteris a seguir per part de l’alumnat per a la creació de la proposta didàctica són:

  1. Elaborar les propostes didàctiques a partir del llibre Unes vacances de profit per oferir una sèrie de recursos didàctics als docents per poder treballar el llibre a l’aula.
  2. El treball serà publicat en versió digital (pdf) per l’editorial a la seua web per a descarregar lliurement.
  3. Andana Editorial serà l’encarrega d’escollir aquell treball que considere millor per ser publicat. Els autors i autores rebran un certificat per part de l’editorial, i a més, una gratificació de 200 euros bruts.

L’estructura bàsica del treball és la següent:

  1. Fitxa del llibre.
  2. Resum argumental, estructura i claus de l’obra.
  3. Breu biografia de l’autor del llibre.
  4. Propostes per als docents. Oferir al docents propostes per treballar el llibre: projectes, activitats transversals amb altres assignatures, visites, material complementari.
  5. Activitats per als alumnes:

a) Abans de llegir el llibre
b) Durant la lectura
c) Desprès de llegir el llibre
Es valoraran els aspectes següents:
–        Treball d’anàlisi de l’obra i propostes docents adients per al professorat i per als alumnes.
–        Redacció del continguts. Amb un estil amé i engrescador dels textos.
–        També es poden aportar enllaços i materials complementaris: vídeo, enllaç a webs, per suggerir als docents.
–        Integració de noves tecnologies. Si bé l’estructura bàsica de les propostes és en format tradicional, un pdf, el fet d’estar a la xarxa obri les possibilitats de crear nous materials docents en format multimèdia (web, imatges, vídeo), això com d’integrar la difusió mitjançant xarxes socials.
Valorarem de forma molt positiva la intenció d’integrar aquestes noves eines en la propostes didàctiques del llibre.
Per veure algun exemple a seguir, es pot descarregar algunes de les propostes didàctiques de l’editorial en la web.
http://www.andana.net/recursos3/category/1-propostes

ENTRE LA REFORMA Y LA REVOLUCIÓN

Entre la reforma y la revolución: La construcción de la Democracia desde la izquierda.

Aurora Bosch, Teresa Carnero y Sergio Valero (Eds.)

Nuestra compañera Vicenta Verdugo Martí ha colaborado en el libro que aquí se presenta: una reflexión sobre los movimientos, influencias y efectos que el pensamiento político de izquierdas ha tenido en la cultura democrática del siglo XX en Europa.

En el capítulo nueve, la Doctora Verdugo se centra en el movimiento feminista durante la transición en España, su influencia política y su evolución. Una reflexión siempre interesante y de vigencia en la actual crisis de identidad que parecen padecer muchas democracias de carácter de izquierdas en el mundo occidental.

Imatge

Taller de Organización de Eventos

El pasado día 24 de febrero, el alumnado de 2º y 3er curso del Grado en Turismo, asistió a un taller impartido por Patricia Ghiara, profesional del área de la gestión de eventos y parte del equipo del Departamento de Marketing de Florida Grup Educatiu Cooperatiu, con el fin de ver un caso práctico en la gestión de un evento turístico.
pg1
Patricia explicó los pasos que se deben seguir a la hora de comenzar a planificar un evento turístico comenzando por el “naming” del evento, imagen, etc. En este caso, el alumnado rápidamente comenzó a pensar en cómo poner en marcha estos conocimientos en su proyecto integrado, el cual están desarrollando semana a semana, y se pueden ver los avances en el Blog que los propios alumnos publican respecto al desarrollo de su competencia de Aprendizaje Permanente durante el proceso:
http://aprendizajepermanente01.blogspot.com.es/pg2
La valoración de los estudiantes fue muy positiva y esa misma tarde se pusieron a trabajar en la gestión del evento, que próximamente difundirán para que todos podáis conocer esta iniciativa.
¡¡¡Ánimo!!!

Recetas para la vida de Mar Romera

“¡Familia!, ¡Ahí van unas recetas para la vida!”
“La calidad de tu vida depende de tus pensamientos, no olvides que sólo tú eres el responsable”.
Mar Romera vino a Florida (ver post del 5 de febrero) y nos regaló un generoso puñado de recetas para vivir mejor. Los cocineros: tus ojos, oídos, boca, piel, nariz. Los ingredientes: tu cuerpo, sexo, sentido del humor, amor, intuición, creatividad…
Receta number one: Cúrrate el melocotón. Lee un libro, ve a ver una buena película, una conferencia, una exposición, una obra de teatro, cada mes. Cultiva ese órgano poderoso que tienes entre las orejas. Amplía tu punto de mira, aprende de lo que hacen otros, piensa, reflexiona y dialoga sobre ello. Cuestiona el mundo desde el conocimiento y la responsabilidad, y aporta tu granito de arena.
“¿Qué grado de amaestramiento tenéis?”, nos había preguntado Mar antes de comenzar a contarnos cuentos y fábulas, mitos e historias. Que cada uno cultive, riegue y abone su melocotón porque el estado del mundo depende de ello.
Cuida tu cuerpo. Haz deporte de manera que tu cuerpo te pida hacer más deporte. Estira tus músculos, ensancha los pulmones, respira hondo y come para disfrutar y sentirte sano. Descansa, haz caso de tus necesidades biológicas, aprende a leer y obedece las señales que te da el cuerpo.
No te olvides de tu sensualidad. El sexo y la masturbación son para disfrutar y conocernos a nosotros mismos. Aprende a descubrir qué y quién te gusta realmente y por qué.
El amor. Piedra angular del discurso de Mar Romera. Sin amor no hay aprendizaje, ni motivación, ni creatividad. Perfecciona y educa tu capacidad de querer. Da sin esperar recibir: obtendrás lo que hayas dado multiplicado por diez.
Rompe hábitos, plantéate desafíos, toma conciencia de tus cambios. Concéntrate en el momento presente y vívelo porque es lo único que hay. Fluye y deja de controlar para existir con optimismo inteligente.
Ponte metas alcanzables y con sentido. Planifícalas, confía en tu intuición y responsabilízate.
A veces, no hagas nada. Medita, practica yoga, túmbate a la bartola, sueña, reflexiona, cultiva el silencio…
Ríe, sonríe y ve a contracorriente. El sentido del humor como estrategia: descarga y desahoga. Desdramatiza las situaciones de la vida cotidiana y ríete de ti mismo.
Y aprende de los mejores. En Florida hemos tenido la ocasión de conocer y escuchar a una de las grandes. Gracias, Mar, por tu generosidad.
Enlaces:
http://www.auladecolores.es/maestros-as/fundamentacion/66-romera-moron
http://www.apfrato.com/Inicio.html
Libros y otras referencias recomendadas en Florida por Mar Romera (para currarse el melocotón):
CANFIELD, Jack; HANSEN, Mark (1993), Sopa de pollo para el alma, Barcelona, CSIKSZENT, Mihalyi (2008), Fluir (Flow): una psicología de la felicidad, DeBolsillo.
IRIONDO, Javier (20139, Donde tus sueños te lleven, Colección El Árbol de la Vida.
Maestra Thompson.doc
PERRENOUD, Philippe (2004), Diez nuevas competencias para enseñar. Invitación al viaje, Barcelona, Graó.
POEMA, “La oreja verde”, de Gianni Rodari.
PUNSET, Elsa, Brújula para navegantes emocionales, Aguilar.
TONUCCI, Francesco (2007), Con ojos de niño, Losada.
TONUCCI, Francesco; TOMÉ, Amparo (2013), Con ojos de niña, Graó.
TRAPITO. Película dirigida por Manuel García Ferré. España, 1975.
Libros de Mar Romera (ver http://www.todostuslibros.com/autor/romera-moron-maria-del-mar)
ROMERA MORÓN, María del Mar; MARTÍNEZ CÁRDENAS, Olga, El universo de las palabras, Asociación Pedagógica Francesco Tonucci.
ROMERA MORÓN, María del Mar; RODRÍGEUEZ RÍSQUEZ, Imaculada, Estimulación temprana, Asociación Pedagógica Francesco Tonucci.

CONFERÈNCIA DE MAR ROMERA EN FLORIDA UNIVERSITÀRIA

EDUCAR AMB TRES Cs (CAPACITATS, COMPETÈNCIES I COR)  
El passat dimecres 19 de febrer, Mar Romera, llicenciada en pedagogia i en psicopedagogia i, actualment presidenta de l’associació Francesco Tonucci i assessora pedagògica en el col·legi Santa Cristina de Granada, ens va complaure a gran part de l’alumnat i del professorat de FLORIDA UNIVERSITÀRIA amb una magistral ponència, fruit d’una proposta que l’Escola de Mestres d’ AKOE, va fer a la Unitat d’Educació d’ aquest centre.
Aquell mateix dia i, just uns minuts abans que comencés la conferència, jo mateixa vaig rebre també una altra proposta: la de fer una xicoteta ressenya del que anaven a suposar les pròximes dues hores de la mà de la nostra convidada. A aquella proposta no em vaig poder negar, ja que la persona que m’ho va demanar vas ser el meu professor de Formació Literària, Francesc Rodrigo, qui pocs minuts després, realitzaria una entranyable presentació de la granadina.
Al poc temps de començar la xarrada, vaig a adonar-me de com complexa anava a ser la tasca encomanada, doncs, no sabia quines paraules utilitzar per expressar de quina manera tan profunda, com un precís cisell, m’anaven a calar les paraules de Mar, i no sols en la vida professional dels allí presents, sinó també, en la personal. Cal recordar en aquest punt algunes frases que, per la seua evident força, van quedar gravades en la nostra memòria:
“La qualitat de la teua vida depèn de la qualitat dels teus pensaments, no dubtes que solament tu ets el responsable”
“No pot haver-hi felicitat si les coses que fem són diferents d’aquelles en les quals creiem”.
He de reconèixer, a més, que des d’un primer moment, ens va captivar amb la seua defensa de l’ofici de mestre en afirmar rotundament que “la professió de mestre o mestra, no solament és una de les més boniques del món, sinó que, a més, és la més important, ja que, de tots i totes nosaltres  dependrà que la vida de molts xiquets i xiquetes siga d’una manera o siga d’una altra”.
Llàstima que haguera d’interrompre aquesta primera intervenció, per a donar pas, ella mateixa, a una notícia d’última hora que ens va deixar a totes i tots perplexos: “Piaget havia mort”. Un estrepitós silenci i una bipolaritat fantasmal es van ensenyorir per complet de tota la sala. A partir d’aquest moment, i fruit de la seua magistral ironia, ja no se sap si les coses anaven a ser amb regleta o sense regleta (i, els qui allí van estar saben perfectament del que parle).
Però, amb una extraordinària habilitat comunicativa i un excel·lent sentit de l’ humor, Mar Romera va saber traure’ns d’aquella situació de tràngol, parlant-nos, com si no vingués sola, d’ alguns d’eixos “zagales” que de tant en tant li solen dir: “Senyo, tu ves i dis-los…”, com és el cas de Carlitos, aquell xiquet a qui la seua “senyo” li va tallar les ales per a volar en llibertat o, el cas d’aquell altre xiquet malalt de diabetis que no va poder deixar de menjar sucre d’amagat de la seua mare fins que, va conèixer a Gandhi, i aquest li va demanar que deixara de fer-ho, però no sense abans haver après a voler-ho.
En poc més de dues hores, la conferenciant ens va explicar i ens va advertir de la importància d’aprendre a ser feliços, de treballar les nostres ments, de perseguir una meta, de respectar el temps propi i de saber que -per a ser un bon mestre o una bona mestra- és fonamental aprendre a mirar el món amb ulls de xiquets i a assaborir cada moment d’escola com si fóra l’últim.
Quina bona sort poder compartir una estona d’un matí qualsevol amb Mar Romera”,     -vaig pensar-. Bé, bona sort o mala sort, mai se sap, perquè la veritat és que, si fins al moment d’entrar en aquella sala sempre em vaig atrevir a contestar a la pregunta de quants anys tinc, a partir d’aqueix moment vaig tenir la certesa que mai més m’atreviria a fer-ho i, els qui allí van estar saben perfectament del què parle. Els qui no van estar, (ostres tu, quina pena!) mai sabran el que es van perdre!

Xusa Prósper.    2n A Grau d’Educació Infantil

DSC03356

DSC03360

PROYECTO INTEGRADO (PI) DE FLORIDA UNIVERSITARIA: UN APRENDIZAJE GLOBAL EN EL MUNDO REAL

La cooperativa de enseñanza valenciana abre una “Bolsa de maestros/as voluntarios/as” ante el éxito de los PI y la amplia demanda de sus estudiantes por los centros educativos
Florida Universitaria lleva años apostando por metodologías de aprendizaje innovadoras como el Proyecto Integrado (PI), un trabajo que implica un aprendizaje global en un entorno laboral real. Los estudiantes de tercer curso de los Grados en maestro/a de educación infantil y primaria trabajan en centros reales, detectan sus necesidades y proponen soluciones utilizando el aprendizaje adquirido durante sus estudios.
El éxito cosechado por los PI ha disparado la demanda de estudiantes de Florida Universitaria por parte de los centros educativos de la Comunitat Valenciana, hasta el punto de no poder atenderla. Consciente de los beneficios sociales y educativos de la cooperación y del trabajo en red, Florida ha decidido abrir una “Bolsa de Maestros/a voluntarios/as” para que el alumnado pueda continuar con este trabajo de forma extracurricular bajo el amparo de su universidad.
En la actualidad Florida colabora con 26 colegios en los que se desarrollan diferentes PI en función de la titulación y la especialidad estudiada. Por ejemplo, el alumnado de educación primaria de la especialidad de Pedagogía Terapéutica realiza sus Proyectos en colegios y organizaciones de educación especial, como Profesor Sebastián Burgos o la Fundación Asindown. Lo mismo sucede con las especialidades de Educación física e Inglés. En concreto, los PI realizados por los estudiantes del Grado de educación infantil cobran una vertiente más social y están ayudando a mejorar competencias emocionales y curriculares en instituciones con escasos recursos económicos, como los C.A.E.S. Santiago Apóstol y Fernando de los Ríos, la Casa de la Caridad o Save the Children.

Carlos B. Gómez Ferragud

Trabajo Fin de Grado

El pasado martes, 18 de febrero del 2014, Rodrigo Martínez Espinosa, alumno del Grado de Ingeniería Técnica Electrónica Industrial y Automática, presentó y defendió su Trabajo Fin de Grado “Dispositivo de medida autónomo” dirigido por el profesor Antonio Ortega Valera.

Rodrigo Martínez Espinosa
Rodrigo Martínez Espinosa

Este trabajo tiene como objeto diseñar, construir y verificar un dispositivo electrónico de medida de temperatura para fluidos, estanco y de dimensiones muy reducidas que pueda funcionar de modo autónomo y sea capaz de almacenar un número elevado de muestras que, posteriormente, serán transferidas a un ordenador para su análisis y evaluación los resultados.
Captura de pantalla de la aplicación para el diseño de PBC
Captura de pantalla de la aplicación para el diseño de PCB

Tras determinar los objetivos, justificar el trabajo e indicar los antecedentes, se describen los programas informáticos utilizados. Se formulan los requisitos de diseño y se proponen distintas soluciones, se desarrolla la que se considera más adecuada, la planificación del trabajo, los esquemas y el presupuesto.
El trabajo finaliza con unas conclusiones que incluyen posibles mejoras y trabajo futuro.
La exposición y defensa fueron didácticas y convincentes.
Felicitaciones al nuevo ingeniero.

Proyecto Fin de Carrera

El pasado martes, 18 de febrero del 2014, Daniel Rodríguez Ruiz, alumno de Ingeniería Técnica especialidad Electrónica Industrial, presentó y defendió su trabajo “Puente grúa” dirigido por el profesor Antonio Ortega Valera.

Daniel Rodriguez Ruiz
Daniel Rodriguez Ruiz

El objetivo del proyecto es el de diseñar la parte eléctrica correspondiente a un puente grúa para su correcto y legal funcionamiento, con productos que cumplan sus objetivos sin excederse en prestaciones para así no encarecer el producto final, pero dotándole de los últimos avances tecnológicos.
Convertidor estático
Convertidor estático

Se describe el sistema y sus antecedentes, se analizan los requisitos de diseño y se proponen distintas soluciones y se desarrolla la que se considera más adecuada. Se incluyen los cálculos, esquemas y pliego de condiciones técnicas así como el presupuesto y manuales de montaje.
La exposición fue muy didáctica y la defensa convincente.
Felicitaciones al nuevo ingeniero.

Visita del alumnado de Ingeniería a dos plantas de procesos hortofrutícolas

El pasado lunes 20 de enero, los grupos de segundo curso de grado de Ingeniería Mecánica y de Ingeniería Electrónica Industrial y Automática visitaron dos plantas de procesos hortofrutícolas.

Algunos alumnos de segundo grado de Ingeniería mecánica
Algunos alumnos de segundo grado de Ingeniería mecánica

Esta experiencia está vinculada al desarrollo del proyecto integrado en las titulaciones de Ingeniería, cuyo objetivo es analizar un proceso industrial de extensa implantación en nuestro entorno para, posteriormente, centrarse en la optimización de dicho proceso, permitiendo a los alumnos trabajar activamente competencias transversales y específicas, basándose en contenidos de áreas de conocimiento tan diversas como la electrónica industrial y automática, electricidad, mecánica, estructuras o resistencia de materiales. La actividad aproxima al alumnado a la realidad industrial además de darle la oportunidad de formular, in situ, todo tipo de preguntas vinculadas al proceso industrial.
Instalaciones de CANSO
Instalaciones de CANSO

Las cooperativas CoopCarlet y CANSO han ofrecido el acceso a sus instalaciones y les han recibido y guiado durante la visita de forma exquisita.
Los participantes han considerado la actividad como positiva y motivadora.

CRÒNICA DE LES JORNADES D'HIVERN D'AKOE, ESCOLA DE MESTRES

INTRODUCCIÓ
“Innovació, intel·ligència i escola”, és el títol de les Jornades d’Hivern que  AKOE ESCOLA DE MESTRES va organitzar la setmana passada a Picassent. L’AUMA, Aulari de la música i les arts, on van tenir lloc, donava aforament a més de 500 mestres desitjosos i desitjoses de nodrir-se amb les experiències i sabers de professionals i  referents de l’àmbit educatiu actual, com  Mar Romera, Javier Romero, Mauro Bolmida o Xavier Melgarejo que ens visità, el divendres, a Florida Universitària.
19-2-2014
Les jornades tingueren el seu inici el 19 de febrer a les 17:30, aquest dia vam tenir el gran plaer de poder tenir amb nosaltres a Mar Romera, professora llicenciada en pedagogia i en psicopedagogia, especialista en intel·ligència emocional i autora de diversos llibres dedicats a l’escola, a la infància i a la didàctica activa.
Mar Romera ens planteja la proposta d’educar amb tres Cs: capacitat, competència i cor. Afirmava que l’escola ha d’ésser l’espai en el qual conflueixen la multiplicitat de capacitats il·limitades que caracteritzen els infants. A més, l’escola és el lloc on es fomenten processos, tasques, activitats potenciadores del desenvolupament de competències, i tot això, per suposat des del cor, sota l’amor incondicional, la comprensió i l’afecte del professorat.
Com fer de l’escola un espai amb aquestes característiques tenint en compte el currículum fragmentat en disciplines epistemològiques actualment establert i els futurs canvis que s’esdevenen? Com oferir als nostres xiquets/es una educació global, integradora, inclusiva? Què fer per atendre la diversitat, a les diferent formes d’aprendre? Com fer-los competents acadèmica, personal, emocional i professionalment davant aquest món? Com evitar el seu domèsticament –en paraules extretes de “El petit príncep” de Saint-Exupéry ?.
Mar Romera proposa començar per “Rellegir la norma”. ¿Com? Doncs “fent de la dificultat una oportunitat” (Freire), fent d’aquesta gran pedra que és el currículum i del sistema educatiu no una dificultat, ni un problema sinó una llançadora, quelcom que ens espente a aconseguir el desenvolupament integral del nostre alumat.
Una vegada hem detectat allò del currículum que sí ens pot servir d’ajuda, doncs necessitarem renovar-nos pedagògicament, innovar metodològicament, per a fer millorar cop a cop l’educació. Et aquí la importància del reciclatge i la formació permanent. “Piaget ha mort”! va dir Mar Romera, quin desgavell sentir aquestes paraules!, podreu pensar, però hi ha nombrosos avanços, descobriments en neurociència, en pedagogia i en diverses matèries que proposen altres formes d’educar i que estan fonamentades teòrica i experimentalment. Aleshores, la realitat és que … si no investiguem, si no estem al dia, fem de l’ensenyament més que una font d’aprenentatge, un model desfasat.
Tot seguint aquest plantejament, la conferenciant ens va introduir en aquestes noves investigacions, aprofundint en la teoria de les intel·ligències múltiples de Gardner. Es creu que cada ser humà té una combinació única de intel·ligències, que estan determinades vuit (lingüística, logico-matemàtica, espacial-visual, musical, interpersonal, intrapersonal, naturalista i kinestèsica), segons la intel·ligència que tinga més desenvolupada cada xiquet/a serà capaç d’aprendre a través de diferents mètodes i materials i tindrà per tant, diferents necessitats. Així com, s’ha descobert que hi existeixen tres canals diferents d’entrada del aprenentatge o tres estils d’aprenentatge:
– Els cosos cinestèsics:xiquets/es que necessiten experimentar, sentir amb el seu cos per a poder aprendre.
– Les orelles auditives: nens i nenes que aprenen mitjançant sobretot l’escolta.
– Els ulls visuals: alumnat que suporta el seu aprenentatge en material e informació visual.
Així doncs, què hem de fer per a fer front aquesta nova forma de concebre l’aprenentatge dels xiquets/es?. Ella ens proposa fer servir unitats didàctiques variades (assemblees, projectes, tallers, eixides, racons, tutories…) que no siguen seqüenciades l’una darrere de l’altra sinó que estiguen programades per a realitzar-se paral·lelament, de tal forma que es puga combinar una unitat didàctica quinzenal amb un taller, o dues unitat didàctiques cada dos mesos combinades amb una eixida, etc.
A banda de combinar, com ja hem dit abans diversitat d’unitat didàctiques, també hem de pensar dintre d’aquestes unitats, tres o més tipus de tasques o d’activitats, tres o més tipus d’avaluacions, de tal forma que a l’hora de programar la nostra tasca docent donem a tots els xiquets i xiquetes les mateixes oportunitats i condicions d’aprenentatge.
El comentari d’aquesta primera tarda a les jornades d’hivern la podríem concloure amb una cita de la pròpia Mar Romera que diu així: “transformar l’educació no és afegir, es modificar el que hi ha per obtindre més rendibilitat amb menys esforç”.
Fent una valoració personal, vull dir que em sembla una intervenció meravellosa, amb la seua forma de transmetre el que sap, a través de vivències, d’històries reals, però també de llegendes i contes, que ens enlluernen i ens atrapen com paraules embruixades, paraules que al mateix temps captiven, i ens revelen noves formes de fer escola.
20-2-2014
El dijous 20 de febrer va estar destinat al tractament dels projectes de l’assembla i als treballs cooperatius, de la mà de Mar Romera. També van gaudir de la presència de Mauro Bolmida  psicòleg italià i Javier Romero que ens impressionà amb la proposta del mètode BAPNE® de percussió corporal.
En la primera part de la vesprada, Mar Romera ens presentà les assemblees com a tasques generadores mixtes, que han de ser improvisades, però a la vegada planificades amb el seu espai i temps determinat, assemblees incloses en les diverses àrees, que no estan excloses de l’avaluació i, sobretot, assemblees que no serveixen tan sols per a controlar l’assistència, sinó per a generar interdependència positiva, per a trobar a faltar. A més a més, ella ens proposava incloure en l’assemblea algunes responsabilitats de gran interés educatiu, com per exemple:
-El/la encarregat/ada de relacions exteriors: el xiquet/a responsable és el que ha de acomplir els encàrrecs demandats pel professorat. En el cas dels alumnes que ho tenen superat, no caldrà planificar, però aquesta responsabilitat por ser de gran ajuda per aquells nens i nenes que no superen la seua timidesa, que se’ls hi és més difícil establir relacions socials, parlar amb els altres, establir una conversa, entrar en la classe dels més majors, etc.
-El reporter/a gràfic: es convida als xiquets/es a enregistrar amb fotografies allò important al llarg de la jornada. Açò no és tasca fàcil, doncs l’alumnat haurà de saber discriminar allò més rellevant del que no ho és, haurà de pensar eixes fotos per a què serveixen i a qui li poden interessar, al mateix temps que s’aprenen nocions bàsiques de fotografia.
-El/la responsable gastronòmic: aquesta és una tasca setmanal en la que el/la encarregat/ada ha de pensar plats, menjars per a cada dia de la setmana en la que a través dels aliments es treballarà els cinc sentits, també ha de encarregar-se d’un suro on s’incloga informació sobre gastronomia.
Aquestes són algunes responsabilitats que Mar Romera ens va proposar, de segur que ara us vindran al cap moltes més idees, moltes més responsabilitats que atorgar a l’assemblea a banda del responsable de material, de reciclatge i de assistència. Penseu, penseu…
A més, també es va nomenar alguns projectes que ha dut a terme a l’escola com el projecte de la “mascota viatgera”, a la qual han d’ajudar per a passar percebuda allà on viatja (què menjar a la Xina, com vestir al Marroc, etc.), la “llibreta de felicitacions” que va de casa a l’escola, i de l’escola a casa, on la família escriu al xiquet/a per allò que considera, entre d’altres.
Quantes coses ens contà Mar Romera, totes elles de gran utilitat segur!, gràcies a ella, a una docent que comparteix, que fa públiques les seues idees, la seua tasca, considere està aportat el seu fruit a la millora de l’educació entre d’altres formes, aportant noves idees a companys i companyes, a professors i professores.
Mauro Bolmida, fundador i director del Institut de psicologia avançada, psicòleg terapeuta especialista en teràpia estratègica breu, va ser un dels altres ponents d’aquella tarda. Entre altres coses,  afirmava que la vida dels xiquets/es és com un riu amb milers de lleres (“cauces”), i l’educació consisteix en atorgar a l’alumnat les ferramentes necessàries per a que troben la seua llera, aquella en la que millor es trobe, en la que siga més feliç. Començant per treballar les emocions, els conflictes, si cal de forma indirecta, a través d’analogies de tal forma que poguem tractar els problemes dels xiquets i xiquetes d’una forma no traumàtica i més efectiva.
La percussió corporal també va ser un altre tema a la jornada del dijous, Javier Romero ens va fer un breu recorregut per l’evolució del Homo Sapiens Sapiens, des del desenvolupament del carni, fins la capacitat de “pinçament”, l’activació i desenvolupament del cervell, les diferents funcions associades a cada secció… Així és com ell ens va presentar el mètode BAPNE (Biomecànica, anatomia, psicologia, neurociència i etnomusicologia) de percussió corporal, com una forma d’aprenentatge que busca l’estimulació, l’activació del cervell a través d’estímuls corporals, amb els quals, no sols es treballa el desenvolupament motor dels plans biomecànics o la rehabilitació neuronal, sinó també es poden treballar altres àrees com la matemàtica fent proporcions amb el cos. La utilitat i efectivitat d’aquest mètode té el seu fonament i està provada, però es necessita tenir nocions bàsiques de biologia per poder entendre la magnitud del seu abast. Així doncs, és complicat explicar amb paraules el que vam viure aquella vesprada, a banda d’aprendre conceptes teòrics sobre el funcionament motor i del cervell, també vam poder posar en practica algunes dinàmiques, palmes amunt, palmes avall,…  No sé com expressar què bé que ens ho vam passar!.
21-2-2014
El mestre psicòleg i pedagog Xavier Melgarejo ens va acompanyar aquella tarda de divendres a Florida Universitària, on vam tenir el plaer d’assistir a la presentació del seu llibre titulat “Gracias, Finlandia: que podemos aprender del sistema educativo de más éxito”.
L’autor ens va explicar algunes de les claus que fan del sistema finés un èxit, a través de la seua pròpia experiència al país, així com, mitjançant estudis realitzats i gran diversitat de fons d’informació. Una de les qüestions fou:  és Finlàndia un bon referent degut al fred que fa allí?    –coses que diuen algunes persones- doncs no, també fa fred en Dinamarca o Noruega i no passa el mateix, el seu sistema educatiu no és tan davanter. Aleshores, quines són les raons que l’educació a aquell país estiga considera de tan gran qualitat?
Ell ens explicà que l’èxit residia en tres claus: la família, l’estructura sociocultural i l’escola.
Finlàndia acull a famílies de tipus postpatriarcal, la dona és considerada un element de gran importància en l’educació, així doncs, s’afirma que com  la dona, la mare disposa de tot els recursos necessaris, és per això, que hi ha tan poca pobresa infantil.
Es tracta de famílies conscienciades de la importància de la tasca d’ensenyar, el 60% considera que el procés d’educar és responsabilitat de les famílies, però a més, li atorguen a la figura del professorat un estatus que malauradament no gaudim aquí a Espanya. Es creu doncs, que part de l’èxit del sistema educatiu es deu a la extraordinària formació que rep el professorat.
Pel que fa a l’escola, el/la director/a és escollit per l’alcalde, de tal forma que si no funciona bé ambdues persones corren el risc de perdre el seu treball, és a dir, hi ha una gran consciència social de la importància de fer bona escola. A més, les escoles, el professorat treballen amb més autonomia, però amb tot el suport i confiança de les Administracions.
No us contaré res més, us deixaré en la mel en la boca, tal com ho va fer Xavier Melgarejo,si voleu saber més, tan sols heu de consultar “Gracias, Finlandia”.
CONCLUSIONS
Des del punt de vista d’una estudiant que, en pocs mesos, serà ja mestra, m’agradaria destacar la importància, i l’excel.lència d’aquestes jornades. Les persones que hem tingut l’oportunitat d’assistir, de segur, que trobem un abans i un després de les jornades d’hivern d’AKOE. En altres paraules, si no haguera participat en elles si no haguera après, de segur no haguera conegut aspectes tan importants com: la programació per intel·ligències múltiples, la realitat de Finlàndia contada des de l’experiència, la psicologia estratègica breu i el mètode BAPNE. Considere que totes elles són ferramentes innovadores, l’aplicació de les quals ens possibilitarà al professorat no quedar-nos ancorats a la teoria del desenvolupament de Piaget o en la programació per continguts, sinó que -gràcies a AKOE-, el fet d’haver pogut conèixer aquestes noves formes de fer escola, ens permetran avançar, innovar, investigar.
En definitiva, aquestes jornades ens permetran ser docents actualitzats i competents en allò que fem dia a dia, ja que “ensenyar no deu semblar-se a omplir una ampolla d’aigua, sinó més bé, a ajudar a créixer una flor a la seua manera”. (CHOMSKY).
Gràcies AKOE Escola de Mestres, per donar al professorat i als estudiants (futurs i futures mestres) oportunitats com aquesta de passar una bona estona, de compartir i riure. Gràcies, per seguir formant-nos i intentar aconseguir –cooperativament- que el nostre sistema educatiu i el nostre dia a dia a l’aula, siga quelcom més que omplir ampolles d’aigua.

Lídia Barbosa. Estudiant de 4t de Grau de Mestre/a en Educació Primària en Florida Universitària.

1 5 4 10