Florida Universitària ha acollit durant tres dies les II Jornades Internacionals sobre Diversitat sota el títol «Contextos, Identitats i Veus«, on professionals i alumnat d’Educació de diferents universitats han reflexionat sobre els contextos educatius actuals.
La psicòloga social de la Universitat Oberta de Catalunya, Dolors Reig, ha estat l’encarregada de tancar les jornades amb una conferència sobre Nous contextos d’aprenentatge per a la societat connectada. Reig, editora principal de ‘El caparazón’, un dels espais virtuals més importants en castellà en la seua temàtica, recomana «pensar en una pedagogia d’internet». «Això implica que l’important és tenir una bona base que permeta filtrar continguts i treballar activament, recopilant-los i elaborant a les aules. Es tracta d’una biblioteca universal de coneixement que, tenint una bona base teòrica i potenciant la competència d’aprendre a aprendre, pot resultar d’un valor incalculable al llarg de la vida professional de l’alumnat».
Per a Reig no hi ha un treball per a tot la vida, de manera que «l’aprenentatge permanent és crucial. Hem de formar l’alumnat perquè tinga aquests recursos d’aprenentatge permanent», ha dit.
Al llarg de les jornades s’han dut a terme diferents ponències, xerrades, tallers, col·loquis i activitats creatives dirigides per professionals de prestigi internacional com Marcelo Falcó o Apolline Torregrosa de la Universitat de la Sorbone de París, o Beno Schraepen de l’AP Hogeschool de Antwerpen a Bèlgica i altres com Joan Vallès, de la Universitat de Girona que ha parlat sobre Art, aprenentatge i Transformació Social; Melani Penna de la Universitat Complutense de Madrid, amb la seua conferència Educar en la diversitat afectiva i sexual: «jo no sóc homófobx ¿i tu?»; Ricard Horta de la Universitat de València amb un col·loqui sobre les paternitats creatives, Brigitte Vasallo, escriptora, periodista i cofundadora de Col·lectiu Captiu, amb la seua ponència «islamofòbia: La construcció de col·lectivitat des de l’exclusió«; Pau Carmona amb la ponència Sabers i interdependències per a una democràcia comuna; i Julia Castillo que ha parlat de les Pedagogies crítiques del sud per a la transformació social, ambdós de la Fundació de Comunes.
Totes les comunicacions han girat al voltant de tres eixos temàtics: Del jo individual al jo comunitat: Subjecte polític i acció col·lectiva; Contextos alternatius per a l’aprenentatge, espais transformadors i Diversitat de veus per a una educació transformadora.
Dues exposicions fotogràfiques, una sobre «Una altra infància en aquest món» de Interactuem i «Pioneres de la Pau» de Culturama; ponències sobre experiències i bones pràctiques, una Biblioteca Humana i una activitat anomenada Teatre de l’Oprimit, en què els participants, que no són actors, havien expressar les seues vivències de situacions quotidianes d’opressió a través del teatre; completar aquestes jornades en què han participat més de 120 persones entre les que es trobava professorat i alumnat d’Educació Infantil i Primària de la Universitat de Lleida que gaudien d’una experiència d’intercanvi.
Loli Soto, responsable de l’àrea d’Educació de Florida Universitària, considera que «cal canviar les trobades de professionals i deixar les pràctiques tradicionals que no aporten valor, per visibilitzar altres, prova d’això són aquestes jornades en què ha hagut diversificació de tallers , seminaris, participació activa …». Ressalta com a idea de les jornades la «passió pel canvi» i el fet que «cal passar del jo individual al col•lectiu», lema al voltant del qual girava aquesta trobada.