* Una mirada atrás (punto de vista de los propios refugiados)
* Juventud y recursos TIC.

Como vamos llevando a cabo todos los años, el alumnado del Grado de Maestra/o de Educación Infantil ha realizado una serie de investigaciones con perspectiva de género que os detallo a continuación.
GRUPO |
TÍTULO DE LA INVESTIGACIÓN |
1 |
Análisis de la película “Frozen” |
2 |
Análisis de la serie “La que se avecina” |
3 |
Análisis de la película “Bella y bestia” |
4 |
Análisis del video juego “Mario Bros” |
5 |
Análisis de la serie televisiva “Gym Tony” |
6 |
Análisis de revistas dirigidas a adolescentes: Superpop, Bravo, Top Music, Loka y Forbbiden Love. |
7 |
Análisis de chistes y refranes sexistas |
8 |
Análisis del sexismo en las canciones de reggaeton |
Cada grupo ha preparado un power point explicativo de los principales resultados alcanzados de sus investigaciones y realizado una simulación de una reunión dirigida a familias con el objetivo de dar a conocer aspectos socializadores sexistas que puedan estar recibiendo sus hijas e hijos.
Si quieres ampliar información: smolines@florida-uni.es
El proppassat cap de setmana, Florida Universitària ha col·laborat en les III Jornades Literatura, Territori i Educació, celebrades a Sagunt, i organitzades per la xarxa d’innovació educativa Geografies Literàries 3.0 i la Facultat de Magisteri de la Universitat de València. En aquestes jornades s’han presentat i debatut diverses experiències i propostes didàctiques, de tots el nivells educatius i amb participants de diferents universitats espanyoles, sobre la relació entre el nostre patrimoni històric, artístic, natural i literari.
Rutes, viatges i geografies literàries, videolits, book tràilers, experiències interdisciplinàries de treball col·laboratiu, entre altres propostes, han mantingut i estimulat l’interés dels assistents reunits a la casa de cultura de Sagunt durant divendres, dissabte i diumenge.
Sara Marí, Débora Ruiz, Lidia Atienza i Marina Fuertes, alumnes de 4t curs d’Educació Infantil en Florida, tingueren la possibilitat de participar-hi presentant la seua proposta didàctica sobre la porta de l’Almoina de la catedral de València, plantejada en el context d’una ruta historicoliterària realitzada enguany en les assignatures de Planificació de la llengua i la literatura i Didàctica de les ciències socials.
Més informació: jmendez@florida-uni.es, easensi@florida-uni.es, frodrigo@florida-uni.es
Florida Universitària ha acollit la tercera edició de les seues Jornades Internacionals de Diversitat en les quals s’ha tractat la idea del professorat com a agent de canvi educatiu i social, un altre punt de vista de la diversitat; i en la qual han participat més de 150 persones vinculades a l’àmbit de la docència i l’educació.
Durant l’esdeveniment s’han presentat diferents comunicacions entorn de tres eixos temàtics; ésser humà, ésser humà creatiu i ésser humà emprenedor i s’ha comptat amb experts de la talla de César Bona o Heike Freire.
César Bona ha impartit la conferència “Escoltar per a educar”. César Bona està reconegut en 2015 com el millor mestre d’Espanya per la seua capacitat per a connectar amb els alumnes i alumnes i detectar les seues necessitats i motivacions, és Llicenciat en Filologia Anglesa i Diplomat en Magisteri en Llengua Estrangera per la Universitat de Saragossa.
Per la seua banda, Heike Freire, Llicenciada en Psicologia i Filosofia per la Universitat de Paris X i experta en educació innovadora va parlar sobre “La naturalesa i el desenvolupament d’una (profunda) consciència ecològica en la infància i l’adolescència”.
Més informació: direduca.florida.es
Pregunta a Loli Soto, lsoto@florida-uni.es
El passat dilluns 7 de març la delegada de la UNRWA en la Comunitat Valenciana, Lourdes Casanova, i Gasshan, un refugiat palestí estudiant de doctorat de Farmàcia a la Universitat de València van realitzar un taller de “Cultura de la pau i educació per al desenvolupament a l’aula” a l’alumnat de 3r del Grau d’Educació Primària. La xerrada s’inscriu en l’assignatura de Didàctica de les Ciències Socials: aspectes bàsics, que imparteix la professora Elvira Asensi.
L’objectiu d’aquest taller era d’una banda sensibilitzar l’alumnat de la situació en què viuen els més de 5 milions de refugiats i refugiades de Palestina, registrats a les cinc àrees d’operacions de la UNRWA: Jordània, Líban, Síria, Cisjordània i la franja de Gaza. Per aquest motiu van explicar quina era la missió fundacional de l’Agència dels Refugiats Palestins de l’ONU (UNRWA) i quina és hores d’ara la tasca humanitària que desenvolupa en un conflicte que no acaba.
Lourdes Casanova amb la classe de 3r B d’Educació Primària
D’altra banda, com que el taller anava adreçat a futurs i futures mestres de Primària, es va fer incidència en la importància de l’educació de la cultura de la pau a l’aula i es va animar a tots/es a convertir-se en “promotors dels Drets Humans”. És per això que Lourdes Casanova citava Paulo Freire: “conèixer per actuar, actuar per a transformar”.
Gasshan, com a refugiat palestí, va contar la quotidianitat al poble de Cisjordània d’on procedeix la seua família. Mitjançant la seua història de vida ens vam poder endinsar en una dura realitat desconeguda per nosaltres. Això no obstant, ens vam poder adonar de la importància que els palestins li donen a l’educació per tal de no perdre una identitat i unes arrels culturals sovint menystingudes.
Lourdes Casanova, Gassahn i la professora de Didàctica de les Ciències Socials, Elvira Asensi
En definitiva, una jornada on es va treballar el pensament crític i ètic que s’ha de promoure des de les Ciències Socials. La invitació a ser promotors i promotores de Drets Humans als i les futures mestres està feta.
Lourdes Casanova amb la classe de 3r A d’Educació Primària
ESCOLA GAVINA: El 25 de febrer, Conxín, coordinadora de Infantil d’aquesta escola ens realitzà una presentació sobre un procès innovador encentat pel centre durant aquest curs: els ambients d’aprenentatge. Una metodologia de treball, compatible amb altres desenvolupades en el centre (racons, tallers) i que permet la interacció de tot l’alumnat d’Educació Infantil, el respecte dels ritmes d’aprenentatge, l’autonomia… Aquest canvi, promogut a partir de la reflexió de l’equip docent d’infantil, sorgeix com resposta a les necessitats del xiquets i xiquetes actuals.
LA NOSTRA ESCOLA COMARCAL: El 2 de març visitarem La Comarcal per a conèixer el seu Projecte Educatiu, què entenen per innovació, l’organització del espais, el treball intergrupal, la importància de les famílies en el procés educatiu. Una visita guiada per Inma (directora) i Beatriz (coordinadora d’infantil) en la que tots i totes gaudirem d’una escola oberta al seu entorn que respira familiaritat i tendresa.
L’ESCOLETA DEL CARMEN: El 9 de març visitarem un exemple d’escola urbana, arrelada al seu barri i que té com a centre la potenciació de la figura d’apego, de l’afectivitat, on es fa realitat “la tribu educa” o “la ciutat educadora”, s’aprofiten tots els espais com educatius: el mercat, la residencia d’avis, el poliesportiu… Una escola que es va crear fa 5 anys i que amb el “boca-orella” s’ha consolidat obrint noves possibilitats als xiquets o xiquetes del barri: poder assistir al museu d’El Carme, promoure un model d’escola primària més oberta a les famílies…
El recital poètic «No escric èglogues» d’enguany se celebrarà el pròxim 8 de març, Dia de la Dona. Per això, entre els poemes habituals de reivindicació social, amor eròtic, i de reflexió sobre la condició humana que l’alumnat de 1r curs dels Graus d’Educació recitarà i musicarà, s’inclouen en aquesta edició poemes d’autores amb especial rellevància en les lletres espanyoles i catalanes pel seu activisme a favor dels drets de la dona.
A més a més, s’ha creat una pàgina de Facebook per difondre l’esdeveniment, que podeu consultar: https://www.facebook.com/noescriceglogues3/ ; i part de l’alumnat que hi participarà està aprofitant les noves tecnologies per gravar alguns vídeos que exposarem durant el recital.
D’aquesta manera, des de les assignatures de Llengua espanyola i Llengua catalana per a mestres, pretenem fomentar la competència comunicativa i l’educació literària del nostre alumnat, atenent a les habilitats de comprensió lectora i la vessant social de la literatura.
Si voleu gaudir amb nosaltres de la poesia i la música, vos esperem!
Més informació:
Anna Chover: anchover@florida-uni.es
Jeroni Méndez: jmendez@florida-uni.es
Si bien para muchos y muchas de nosotros las matemáticas han sido la asignatura más difícil y dura de roer durante nuestra infancia, esto está cambiando. La importancia del juego en la educación está cada vez más patente en el mundo educativo y su utilización en esta asignatura cada vez es mayor. Para que esta combinación sea posible el profesorado requiere disponer de herramientas y formación. Por este motivo desde Florida Universitària, en las asignaturas “Didáctica de las matemáticas” y “Taller de juego en educación infantil”, hemos querido retar a nuestro alumnado para que desarrolle sus competencias y su creatividad. Este es el segundo año que hemos realizado la actividad “juegos de mesa y matemáticas”. Más de 60 alumnas/os han participado desde la primera edición en esta experiencia educativa que consiste en la creación de un juego de mesa para la etapa infantil. José Luis Soler, profesor del área TIC, les ha acompañado en este proceso mediante su supervisión en el desarrollo de los juegos de mesa y a través del seminario “videojuegos en educación”. Consideramos el resultado de esta actividad muy positivo, todos los juegos han logrados los objetivos propuestos y muchos podrían comercializarse.
Ahora que nuestro alumnado de cuarto curso de los Grados de Maestra/o en Educación Infantil y Maestro/a en Educación Primaria está terminando queremos volver a transmitirles la importancia del trabajo interdisciplinar. Experiencias como esta nos sirven para abrir los ojos a nuevas oportunidades, como el desarrollo de juegos o videojuegos, en las que los/as profesionales de la educación también tienen cabida.
Más información:
Marisa Martínez marisam@florida-uni.es
José Luis Soler jlsoler@florida-uni.es
Pilar Ortega portega@florida-uni.es
El passat 5 de febrer, l’alumnat de tercer curs del Grau d’Educació Primària, va assistir a l’IVAM per tal de vore l’exposició Radical Geographics de Rogelio López Cuenca que s’exhibia a la Sala 6 del museu. En el marc de l’assignatura de Didàctica de les Ciències Socials: aspectes bàsics i acompanyats per la professora Elvira Asensi, l’alumnat va poder observar tot un recull de diferents cartografies que mostren la ciutat des dels llocs invisibles, des dels no-llocs, des d’aquella perspectiva incòmoda a la qual no estem acostumats/ades.
Les cartografies de Roma, Lima, Mataró, Màlaga… i també de València, conformen una mena de constel·lació artística que desafia la mirada a la ciutat per part dels poders. Combinant geografia, art i història, l’alumnat ha pogut comprovar com els mapes són potents ferramentes per construir realitat, com són constructes que cal contextualitzar i com la transdisciplinarietat ens pot ajudar a veure l’entorn des d’una perspectiva més crítica i enriquidora.
Igualment, el nostre alumnat ha pogut visitar el taller didàctic de què disposa l’IVAM per tal de mostrar el museu a les escoles, en una mena de retroalimentació institucions – escola – universitat que cal continuar treballant en benefici dels mestres i les mestres en formació.
En paraules de l’alumnat, veure l’exposició els va proporcionar una nova manera de “llegir” mapes poc habituals i que no solen aparèixer als llibre de text, una nova manera d’apropar-se a les ciutats de manera crítica i ressaltant els llocs “invisibles”, els no-llocs que totes tenen i que en un pamflet turístic no es fan visibles. Igualment, animen a l’IVAM a que estretisca les relacions amb l’àmbit universitari ja que es poden obrir vies de comunicació molt profitoses per a tots.
Més informació: Elvira Asensi, easensi@florida-uni.es