VI Jornades a+a+ d’Innovació Matemàtica

El dissabte 7 de maig,  Edna y Marisa, professores dels graus d’educació de Florida Universitària, van assistir a les VI Jornades a+a+ d’Innovació Matemàtica a Barcelona. El grup de treball i recerca per la innovació del treball de la matemàtica a educació infantil, primària i educació especial de Rosa Sensat dirigit per Josep Callís Franco proposa una metodologia innovadora en el treball de l’àrea de les matemàtiques per aconseguir a través de les matemàtiques formar alumnes crítics, capaços de prendre decisions i de millorar el seu entorn social i afavorir el pensament lògic-matemàtic i estructures cognitives que possibiliten un aprenentatge profund dels conceptes de l’àrea.

DSC00560

Més informació: marisam@florida-uni.es

EICE 2016

El passat cap de setmana, del 6 al 8 de maig, el professor Abraham Cerveró va assistir al primer congrés internacional de l’Ensenyament de  l’Anglès als Centres Educatius – EICE 2016  que va aplegar professorat de totes les etapes educatives. Es van dur a terme diversos tallers pràctics i comunicacions al voltant de la didàctica de l’anglès com a llengua estrangera. Abraham va presentar una comunicació sobre la competència intercultural i la metodologia d’ensenyament basada en tasques. A més a més, durant el congrés va coincidir amb Gauden Fernández i Laura Senent, exalumnes de la menció de llengua estrangera del grau d’Educació Primària de Florida que ja estan en actiu en centres concertats.

Gauden%2c Laura i Abraham - EICE 2016
Més informació: acervero@florida-uni.es

PRESENTACIÓ DEL LLIBRE "MESTRES DE LA IMPREMTA"

El passat dimarts dia 3 de maig va tindre lloc a la Sala d’Actes de Florida la presentació del llibre MESTRES DE LA IMPREMTA. EL MOVIMENT FREINET VALENCIÀ (1931-1939) a càrrec d’Alfred Ramos, mestre, investigador, escriptor i persona vinculada a Florida com professor de la Universitat dels Majors, on imparteix classes de cinema.

La xarrada, organitzada des de la Unitat d’Educació i la Universitat dels Majors, es va realitzar en dos torns: pel matí i per la vesprada, i a elles  varen assistir estudiants dels Graus de Mestre/a d’Educació Infantil i Primària i de la Universitat dels Majors.

Tot repassant les dades més significatives d’Alfred cal dir que fou  membre fundador de l’Associació per a la Correspondència i la Impremta Escolar (ACIES) i del Moviment Cooperatiu d’Escola Popular del PV (MCEP-PV). Ha estat autor de diversos llibres per a l’ensenyament com: Sambori i Raïm de pastor . També va formar part del cinema independent valencià i, amb Joan Vergara, va escriure i dirigir els curtmetratges Terres d’arròs i Carles Salvador: Elogi d’un xiprer . És també coautor del guió del documental València: Un passeig en el temps.

Com a investigador ha estudiat la premsa local i comarcal en les obres La premsa local i comarcal de l’Horta Sud (1997), Les cartelleres de l’Horta Sud (2002) i Temps de foscor: La premsa de l’Horta Sud en el franquisme (2003). Ha escrit gran quantitat d’articles en, Levante-EMV, El Punt, El Temps i la revista Saó, de la qual és membre del consell de redacció i responsable de la secció de cinema. Ha rebut els premis Joanot Martorell (1978), Raquel Payà(1990), el Benvingut Oliver d’Investigació Històrica (2002). Actualment és secretari de l’Institut d’Estudis Comarcals de l’Horta Sud (IDECO).

En la seua xarrada Alfred relatà, amb passió de mestre, les aportacions del seu llibre centrades en la recuperació de la memòria històrica i pedagògica d’aquelles i aquelles mestres que, en els anys trenta,  de la mà de les idees del pedagog Célestin Freinet, tractaren de canviar l’escola per obrir les seues finestres i els murs i deixar que entrara la vida de fora. Mestres que buscaven formar ciutadans i ciutadanes lliures i solidaris i això feu que donaren als infants la veu i la lliure expressió mitjançant la impremta i les revistes escolars, creades per ells i pels propis infants, i que teixiren una xarxa de comunicació i interconnexió entre mestres i escoles per difondre les idees i aportacions de l’Escola Nova.

Les aportacions de Freinet i el treball i l’esforç dels mestres de la impremta hi són ben presents en les cooperatives d’ensenyament, hereves -dels seus inicis- dels principis del gran pedagog, tant pel que fa a ser escoles amb les aules obertes a la societat i en les quals la veu dels infants i dels joves sempre hi és present. Com, també, pel fet de ser escoles compromeses amb la innovació i la renovació pedagògica, tal i com ho foren aquelles dones i aquells homes, pioners de la renovació, als quals, Alfred ret en el seus llibre un merescut homenatge en destacar la seua importància en la renovació pedagògica del nostre país.

Com a conclusió, cal destacar que fou una xarrada molt interessant, càlida i apassionada i que va servir perquè els futurs i les futures mestres pogueren conèixer de primera mà les decisives aportacions dels mestres freinetiants en el somni de construir l’escola que tots i totes desitgem.

Francesc Rodrigo, Professor Unitat d’Educació (frodrigo@florida-uni.es)

 

ASTRONOMIA:TELESCOPI A MERCURI!

El pròxim dilluns, dia 9 de Maig, es produirà el trànsit de Mercuri i serà visible des de la Península Ibèrica. Començarà al voltant de les 13:00 hores (hora local) i continuarà fins a les 20:00 hores (hora local).
El nostre alumne de primària Mateo Baeza, per la vesprada, instal·larà un telescopi al pati central del campus universitari per a poder observar aquest curiós fet.
http://www.planisferi.cat/images/Planetes/Mercuri/transitmercuri2016.JPG
Aquesta efemèrid ocorre una vegada cada 16 anys, just quan el Sol, Mercuri i la Terra estan alineats. Tècnicament podem dir que es tracta d’un eclipsi, però la grandària del Sol i la del planeta són tan diferents que no s’apreciarà a simple vista i caldran instruments adequats per a poder observar aquest fenomen. Per a fer-vos una idea és com si un pèsol passarà per davant d’un baló de platja. Només es vorà un xicotet punt negre que, a diferència de les taques solars, serà un cercle perfecte i es mourà sobre la superfície del Sol.
Esteu convidats i convidades!!!
ADVERTÈNCIA: Mai s’ha de mirar directament al Sol, ni tan sols amb ulleres de sol perquè es produeixen lesions immediates i irreversibles als ulls. Només es poden fer observacions amb els instruments adequats per a tal propòsit.

MIRADAS: educación plástica y refugiados

Buenos días a todas y todos,
Queremos invitaros a pasar por el «Aula Emprende» de Florida Universitària. Podréis encontrar una exposición titulada «MIRADAS…» realizada en torno a los movimientos migratorios (refugiados) por un grupo de alumnas para la asignatura de plástica. La exposición está pensada desde 3 puntos de vista:
* La infancia, un mundo a parte.
* Una mirada atrás (punto de vista de los propios refugiados)
* Juventud y recursos TIC.
Esperamos de todo corazón que os guste!
DSC_0104
Más información: lrueda@florida-uni.es

Educación infantil y estudios de género

Como vamos llevando a cabo todos los años, el alumnado del Grado de Maestra/o de Educación Infantil ha realizado una serie de investigaciones con perspectiva de género que os detallo a continuación.  

GRUPO

TÍTULO DE LA INVESTIGACIÓN

1

Análisis de la película “Frozen”

2

Análisis de la serie “La que se avecina”

3

Análisis de la película “Bella y bestia”

4

Análisis del video juego “Mario Bros”

5

Análisis de la serie televisiva “Gym Tony”

6

Análisis de revistas dirigidas a adolescentes: Superpop, Bravo, Top Music, Loka y Forbbiden Love.

7

Análisis de chistes y refranes sexistas

8

Análisis del sexismo en las canciones de reggaeton

 Cada grupo ha preparado un power point explicativo de los principales resultados alcanzados de sus investigaciones y realizado una simulación de una reunión dirigida a familias con el objetivo de dar a conocer aspectos socializadores sexistas que puedan estar recibiendo sus hijas e hijos.

Heroes-para-ninos-Walt-Disney-Frozen-625176

Si quieres ampliar información: smolines@florida-uni.es

III Jornades Literatura, Territori i Educació

El proppassat cap de setmana, Florida Universitària ha col·laborat en les III Jornades Literatura, Territori i Educació, celebrades a Sagunt, i organitzades per la xarxa d’innovació educativa Geografies Literàries 3.0  i la Facultat de Magisteri de la Universitat de València. En aquestes jornades s’han presentat i debatut diverses experiències i propostes didàctiques, de tots el nivells educatius i amb participants de diferents universitats espanyoles, sobre la relació entre el nostre patrimoni històric, artístic, natural i literari.

Rutes, viatges i geografies literàries, videolits, book tràilers, experiències interdisciplinàries de treball col·laboratiu, entre altres propostes, han mantingut i estimulat l’interés dels assistents reunits a la casa de cultura de Sagunt durant divendres, dissabte i diumenge.

Sara Marí, Débora Ruiz, Lidia Atienza i Marina Fuertes, alumnes de 4t curs d’Educació Infantil en Florida, tingueren la possibilitat de participar-hi presentant la seua proposta didàctica sobre la porta de l’Almoina de la catedral de València, plantejada en el context d’una ruta historicoliterària realitzada enguany en les assignatures de Planificació de la llengua i la literatura i Didàctica de les ciències socials.

20160430_165400

Més informació: jmendez@florida-uni.es, easensi@florida-uni.es, frodrigo@florida-uni.es

III JORNADES INTERNACIONALS DE DIVERSITAT

Florida Universitària ha acollit la tercera edició de les seues Jornades Internacionals de Diversitat en les quals s’ha tractat la idea del professorat com a agent de canvi educatiu i social, un altre punt de vista de la diversitat; i en la qual han participat més de 150 persones vinculades a l’àmbit de la docència i l’educació.
Durant l’esdeveniment s’han presentat diferents comunicacions entorn de tres eixos temàtics; ésser humà, ésser humà creatiu i ésser humà emprenedor i s’ha comptat amb experts de la talla de César Bona o Heike Freire.
César Bona ha impartit la conferència “Escoltar per a educar”. César Bona està reconegut en 2015 com el millor mestre d’Espanya per la seua capacitat per a connectar amb els alumnes i alumnes i detectar les seues necessitats i motivacions, és Llicenciat en Filologia Anglesa i Diplomat en Magisteri en Llengua Estrangera per la Universitat de Saragossa.
Per la seua banda, Heike Freire, Llicenciada en Psicologia i Filosofia per la Universitat de Paris X i experta en educació innovadora va parlar sobre “La naturalesa i el desenvolupament d’una (profunda) consciència ecològica en la infància i l’adolescència”.image004
 
Més informació: direduca.florida.es 

 Pregunta a Loli Soto, lsoto@florida-uni.es

L’ALUMNAT DE 3r DEL GRAU D’EDUCACIÓ PRIMÀRIA REP LA VISITA DE LA DELEGADA DE LA UNRWA EN LA COMUNITAT VALENCIANA I DE GASSHAN, REFUGIAT PALESTÍ

El passat dilluns 7 de març la delegada de la UNRWA en la Comunitat Valenciana, Lourdes Casanova, i  Gasshan, un refugiat palestí estudiant de doctorat de Farmàcia a la Universitat de València van realitzar un taller de “Cultura de la pau i educació per al desenvolupament a l’aula” a l’alumnat de 3r del Grau d’Educació Primària. La xerrada s’inscriu en l’assignatura de Didàctica de les Ciències Socials: aspectes bàsics, que imparteix la professora Elvira Asensi.
L’objectiu d’aquest taller era d’una banda sensibilitzar l’alumnat de la situació en què viuen els més de 5 milions de refugiats i refugiades de Palestina, registrats a les cinc àrees d’operacions de la UNRWA: Jordània, Líban, Síria, Cisjordània i la franja de Gaza. Per aquest motiu van explicar quina era la missió fundacional de l’Agència dels Refugiats Palestins de l’ONU (UNRWA) i quina és hores d’ara la tasca humanitària que desenvolupa en un conflicte que no acaba.
visita

Lourdes Casanova amb la classe de 3r B d’Educació Primària

 
D’altra banda, com que el taller anava adreçat a futurs i futures mestres de Primària, es va fer incidència en la importància de l’educació de la cultura de la pau a l’aula i es va animar a tots/es a convertir-se en “promotors dels Drets Humans”. És per això que Lourdes Casanova citava Paulo Freire: “conèixer per actuar, actuar per a transformar”.
Gasshan, com a refugiat palestí, va contar la quotidianitat al poble de Cisjordània d’on procedeix la seua família. Mitjançant la seua història de vida ens vam poder endinsar en una dura realitat desconeguda per nosaltres. Això no obstant, ens vam poder adonar de la importància que els palestins li donen a l’educació per tal de no perdre una identitat i unes arrels culturals sovint menystingudes.

visita1

Lourdes Casanova, Gassahn i la professora de Didàctica de les Ciències Socials, Elvira Asensi

En definitiva, una jornada on es va treballar el pensament crític i ètic que s’ha de promoure des de les Ciències Socials. La invitació a ser promotors i promotores de Drets Humans als i les futures mestres està feta.

visita2

Lourdes Casanova amb la classe de 3r A d’Educació Primària

 

OBSERVACIÓ D’EXPERIÉNCIES INNOVADORES: ESCOLA GAVINA, LA NOSTRA ESCOLA COMARCAL I L’ESCOLETA DEL CARME

ESCOLA GAVINA: El 25 de febrer, Conxín, coordinadora de Infantil d’aquesta escola ens realitzà una presentació sobre un procès innovador encentat pel centre durant aquest curs: els ambients d’aprenentatge. Una metodologia de treball, compatible amb altres desenvolupades en el centre (racons, tallers) i que permet la interacció de tot l’alumnat d’Educació Infantil, el respecte dels ritmes d’aprenentatge, l’autonomia… Aquest canvi, promogut a partir de la reflexió de l’equip docent d’infantil, sorgeix com resposta a les necessitats del xiquets i xiquetes actuals.
GAVINA
LA NOSTRA ESCOLA COMARCAL: El 2 de març visitarem La Comarcal per a conèixer el seu Projecte Educatiu, què entenen per innovació, l’organització del espais, el treball intergrupal, la importància de les famílies en el procés educatiu. Una visita guiada per Inma (directora) i Beatriz (coordinadora d’infantil) en la que tots i totes gaudirem d’una escola oberta al seu entorn que respira familiaritat i tendresa.
COMARCAL
L’ESCOLETA DEL CARMEN: El 9 de març visitarem un exemple d’escola urbana, arrelada al seu barri i que té com a centre la potenciació de la figura d’apego, de l’afectivitat, on es fa realitat “la tribu educa” o  “la ciutat educadora”, s’aprofiten tots els espais com educatius: el mercat, la residencia d’avis, el poliesportiu… Una escola que es va crear fa 5 anys i que amb el “boca-orella” s’ha consolidat obrint noves possibilitats als xiquets o xiquetes del barri: poder assistir al museu d’El Carme, promoure un model d’escola primària més oberta a les famílies…

CARMEN