CRÒNICA DE LES JORNADES D'HIVERN D'AKOE, ESCOLA DE MESTRES

INTRODUCCIÓ
“Innovació, intel·ligència i escola”, és el títol de les Jornades d’Hivern que  AKOE ESCOLA DE MESTRES va organitzar la setmana passada a Picassent. L’AUMA, Aulari de la música i les arts, on van tenir lloc, donava aforament a més de 500 mestres desitjosos i desitjoses de nodrir-se amb les experiències i sabers de professionals i  referents de l’àmbit educatiu actual, com  Mar Romera, Javier Romero, Mauro Bolmida o Xavier Melgarejo que ens visità, el divendres, a Florida Universitària.
19-2-2014
Les jornades tingueren el seu inici el 19 de febrer a les 17:30, aquest dia vam tenir el gran plaer de poder tenir amb nosaltres a Mar Romera, professora llicenciada en pedagogia i en psicopedagogia, especialista en intel·ligència emocional i autora de diversos llibres dedicats a l’escola, a la infància i a la didàctica activa.
Mar Romera ens planteja la proposta d’educar amb tres Cs: capacitat, competència i cor. Afirmava que l’escola ha d’ésser l’espai en el qual conflueixen la multiplicitat de capacitats il·limitades que caracteritzen els infants. A més, l’escola és el lloc on es fomenten processos, tasques, activitats potenciadores del desenvolupament de competències, i tot això, per suposat des del cor, sota l’amor incondicional, la comprensió i l’afecte del professorat.
Com fer de l’escola un espai amb aquestes característiques tenint en compte el currículum fragmentat en disciplines epistemològiques actualment establert i els futurs canvis que s’esdevenen? Com oferir als nostres xiquets/es una educació global, integradora, inclusiva? Què fer per atendre la diversitat, a les diferent formes d’aprendre? Com fer-los competents acadèmica, personal, emocional i professionalment davant aquest món? Com evitar el seu domèsticament –en paraules extretes de “El petit príncep” de Saint-Exupéry ?.
Mar Romera proposa començar per “Rellegir la norma”. ¿Com? Doncs “fent de la dificultat una oportunitat” (Freire), fent d’aquesta gran pedra que és el currículum i del sistema educatiu no una dificultat, ni un problema sinó una llançadora, quelcom que ens espente a aconseguir el desenvolupament integral del nostre alumat.
Una vegada hem detectat allò del currículum que sí ens pot servir d’ajuda, doncs necessitarem renovar-nos pedagògicament, innovar metodològicament, per a fer millorar cop a cop l’educació. Et aquí la importància del reciclatge i la formació permanent. “Piaget ha mort”! va dir Mar Romera, quin desgavell sentir aquestes paraules!, podreu pensar, però hi ha nombrosos avanços, descobriments en neurociència, en pedagogia i en diverses matèries que proposen altres formes d’educar i que estan fonamentades teòrica i experimentalment. Aleshores, la realitat és que … si no investiguem, si no estem al dia, fem de l’ensenyament més que una font d’aprenentatge, un model desfasat.
Tot seguint aquest plantejament, la conferenciant ens va introduir en aquestes noves investigacions, aprofundint en la teoria de les intel·ligències múltiples de Gardner. Es creu que cada ser humà té una combinació única de intel·ligències, que estan determinades vuit (lingüística, logico-matemàtica, espacial-visual, musical, interpersonal, intrapersonal, naturalista i kinestèsica), segons la intel·ligència que tinga més desenvolupada cada xiquet/a serà capaç d’aprendre a través de diferents mètodes i materials i tindrà per tant, diferents necessitats. Així com, s’ha descobert que hi existeixen tres canals diferents d’entrada del aprenentatge o tres estils d’aprenentatge:
– Els cosos cinestèsics:xiquets/es que necessiten experimentar, sentir amb el seu cos per a poder aprendre.
– Les orelles auditives: nens i nenes que aprenen mitjançant sobretot l’escolta.
– Els ulls visuals: alumnat que suporta el seu aprenentatge en material e informació visual.
Així doncs, què hem de fer per a fer front aquesta nova forma de concebre l’aprenentatge dels xiquets/es?. Ella ens proposa fer servir unitats didàctiques variades (assemblees, projectes, tallers, eixides, racons, tutories…) que no siguen seqüenciades l’una darrere de l’altra sinó que estiguen programades per a realitzar-se paral·lelament, de tal forma que es puga combinar una unitat didàctica quinzenal amb un taller, o dues unitat didàctiques cada dos mesos combinades amb una eixida, etc.
A banda de combinar, com ja hem dit abans diversitat d’unitat didàctiques, també hem de pensar dintre d’aquestes unitats, tres o més tipus de tasques o d’activitats, tres o més tipus d’avaluacions, de tal forma que a l’hora de programar la nostra tasca docent donem a tots els xiquets i xiquetes les mateixes oportunitats i condicions d’aprenentatge.
El comentari d’aquesta primera tarda a les jornades d’hivern la podríem concloure amb una cita de la pròpia Mar Romera que diu així: “transformar l’educació no és afegir, es modificar el que hi ha per obtindre més rendibilitat amb menys esforç”.
Fent una valoració personal, vull dir que em sembla una intervenció meravellosa, amb la seua forma de transmetre el que sap, a través de vivències, d’històries reals, però també de llegendes i contes, que ens enlluernen i ens atrapen com paraules embruixades, paraules que al mateix temps captiven, i ens revelen noves formes de fer escola.
20-2-2014
El dijous 20 de febrer va estar destinat al tractament dels projectes de l’assembla i als treballs cooperatius, de la mà de Mar Romera. També van gaudir de la presència de Mauro Bolmida  psicòleg italià i Javier Romero que ens impressionà amb la proposta del mètode BAPNE® de percussió corporal.
En la primera part de la vesprada, Mar Romera ens presentà les assemblees com a tasques generadores mixtes, que han de ser improvisades, però a la vegada planificades amb el seu espai i temps determinat, assemblees incloses en les diverses àrees, que no estan excloses de l’avaluació i, sobretot, assemblees que no serveixen tan sols per a controlar l’assistència, sinó per a generar interdependència positiva, per a trobar a faltar. A més a més, ella ens proposava incloure en l’assemblea algunes responsabilitats de gran interés educatiu, com per exemple:
-El/la encarregat/ada de relacions exteriors: el xiquet/a responsable és el que ha de acomplir els encàrrecs demandats pel professorat. En el cas dels alumnes que ho tenen superat, no caldrà planificar, però aquesta responsabilitat por ser de gran ajuda per aquells nens i nenes que no superen la seua timidesa, que se’ls hi és més difícil establir relacions socials, parlar amb els altres, establir una conversa, entrar en la classe dels més majors, etc.
-El reporter/a gràfic: es convida als xiquets/es a enregistrar amb fotografies allò important al llarg de la jornada. Açò no és tasca fàcil, doncs l’alumnat haurà de saber discriminar allò més rellevant del que no ho és, haurà de pensar eixes fotos per a què serveixen i a qui li poden interessar, al mateix temps que s’aprenen nocions bàsiques de fotografia.
-El/la responsable gastronòmic: aquesta és una tasca setmanal en la que el/la encarregat/ada ha de pensar plats, menjars per a cada dia de la setmana en la que a través dels aliments es treballarà els cinc sentits, també ha de encarregar-se d’un suro on s’incloga informació sobre gastronomia.
Aquestes són algunes responsabilitats que Mar Romera ens va proposar, de segur que ara us vindran al cap moltes més idees, moltes més responsabilitats que atorgar a l’assemblea a banda del responsable de material, de reciclatge i de assistència. Penseu, penseu…
A més, també es va nomenar alguns projectes que ha dut a terme a l’escola com el projecte de la “mascota viatgera”, a la qual han d’ajudar per a passar percebuda allà on viatja (què menjar a la Xina, com vestir al Marroc, etc.), la “llibreta de felicitacions” que va de casa a l’escola, i de l’escola a casa, on la família escriu al xiquet/a per allò que considera, entre d’altres.
Quantes coses ens contà Mar Romera, totes elles de gran utilitat segur!, gràcies a ella, a una docent que comparteix, que fa públiques les seues idees, la seua tasca, considere està aportat el seu fruit a la millora de l’educació entre d’altres formes, aportant noves idees a companys i companyes, a professors i professores.
Mauro Bolmida, fundador i director del Institut de psicologia avançada, psicòleg terapeuta especialista en teràpia estratègica breu, va ser un dels altres ponents d’aquella tarda. Entre altres coses,  afirmava que la vida dels xiquets/es és com un riu amb milers de lleres (“cauces”), i l’educació consisteix en atorgar a l’alumnat les ferramentes necessàries per a que troben la seua llera, aquella en la que millor es trobe, en la que siga més feliç. Començant per treballar les emocions, els conflictes, si cal de forma indirecta, a través d’analogies de tal forma que poguem tractar els problemes dels xiquets i xiquetes d’una forma no traumàtica i més efectiva.
La percussió corporal també va ser un altre tema a la jornada del dijous, Javier Romero ens va fer un breu recorregut per l’evolució del Homo Sapiens Sapiens, des del desenvolupament del carni, fins la capacitat de “pinçament”, l’activació i desenvolupament del cervell, les diferents funcions associades a cada secció… Així és com ell ens va presentar el mètode BAPNE (Biomecànica, anatomia, psicologia, neurociència i etnomusicologia) de percussió corporal, com una forma d’aprenentatge que busca l’estimulació, l’activació del cervell a través d’estímuls corporals, amb els quals, no sols es treballa el desenvolupament motor dels plans biomecànics o la rehabilitació neuronal, sinó també es poden treballar altres àrees com la matemàtica fent proporcions amb el cos. La utilitat i efectivitat d’aquest mètode té el seu fonament i està provada, però es necessita tenir nocions bàsiques de biologia per poder entendre la magnitud del seu abast. Així doncs, és complicat explicar amb paraules el que vam viure aquella vesprada, a banda d’aprendre conceptes teòrics sobre el funcionament motor i del cervell, també vam poder posar en practica algunes dinàmiques, palmes amunt, palmes avall,…  No sé com expressar què bé que ens ho vam passar!.
21-2-2014
El mestre psicòleg i pedagog Xavier Melgarejo ens va acompanyar aquella tarda de divendres a Florida Universitària, on vam tenir el plaer d’assistir a la presentació del seu llibre titulat “Gracias, Finlandia: que podemos aprender del sistema educativo de más éxito”.
L’autor ens va explicar algunes de les claus que fan del sistema finés un èxit, a través de la seua pròpia experiència al país, així com, mitjançant estudis realitzats i gran diversitat de fons d’informació. Una de les qüestions fou:  és Finlàndia un bon referent degut al fred que fa allí?    –coses que diuen algunes persones- doncs no, també fa fred en Dinamarca o Noruega i no passa el mateix, el seu sistema educatiu no és tan davanter. Aleshores, quines són les raons que l’educació a aquell país estiga considera de tan gran qualitat?
Ell ens explicà que l’èxit residia en tres claus: la família, l’estructura sociocultural i l’escola.
Finlàndia acull a famílies de tipus postpatriarcal, la dona és considerada un element de gran importància en l’educació, així doncs, s’afirma que com  la dona, la mare disposa de tot els recursos necessaris, és per això, que hi ha tan poca pobresa infantil.
Es tracta de famílies conscienciades de la importància de la tasca d’ensenyar, el 60% considera que el procés d’educar és responsabilitat de les famílies, però a més, li atorguen a la figura del professorat un estatus que malauradament no gaudim aquí a Espanya. Es creu doncs, que part de l’èxit del sistema educatiu es deu a la extraordinària formació que rep el professorat.
Pel que fa a l’escola, el/la director/a és escollit per l’alcalde, de tal forma que si no funciona bé ambdues persones corren el risc de perdre el seu treball, és a dir, hi ha una gran consciència social de la importància de fer bona escola. A més, les escoles, el professorat treballen amb més autonomia, però amb tot el suport i confiança de les Administracions.
No us contaré res més, us deixaré en la mel en la boca, tal com ho va fer Xavier Melgarejo,si voleu saber més, tan sols heu de consultar “Gracias, Finlandia”.
CONCLUSIONS
Des del punt de vista d’una estudiant que, en pocs mesos, serà ja mestra, m’agradaria destacar la importància, i l’excel.lència d’aquestes jornades. Les persones que hem tingut l’oportunitat d’assistir, de segur, que trobem un abans i un després de les jornades d’hivern d’AKOE. En altres paraules, si no haguera participat en elles si no haguera après, de segur no haguera conegut aspectes tan importants com: la programació per intel·ligències múltiples, la realitat de Finlàndia contada des de l’experiència, la psicologia estratègica breu i el mètode BAPNE. Considere que totes elles són ferramentes innovadores, l’aplicació de les quals ens possibilitarà al professorat no quedar-nos ancorats a la teoria del desenvolupament de Piaget o en la programació per continguts, sinó que -gràcies a AKOE-, el fet d’haver pogut conèixer aquestes noves formes de fer escola, ens permetran avançar, innovar, investigar.
En definitiva, aquestes jornades ens permetran ser docents actualitzats i competents en allò que fem dia a dia, ja que “ensenyar no deu semblar-se a omplir una ampolla d’aigua, sinó més bé, a ajudar a créixer una flor a la seua manera”. (CHOMSKY).
Gràcies AKOE Escola de Mestres, per donar al professorat i als estudiants (futurs i futures mestres) oportunitats com aquesta de passar una bona estona, de compartir i riure. Gràcies, per seguir formant-nos i intentar aconseguir –cooperativament- que el nostre sistema educatiu i el nostre dia a dia a l’aula, siga quelcom més que omplir ampolles d’aigua.

Lídia Barbosa. Estudiant de 4t de Grau de Mestre/a en Educació Primària en Florida Universitària.

1 5 4 10

International week

Ya hemos comenzado nuestra segunda International week: the gateway to sustainable tourism.
Esta primera semana la Dra Hilde Hoefnagels del University College Antwerp (Bélgica) ha compartido con nosotros el estudio de casos sobre sostenibilidad relacionados con el turismo,  el  alumnado del grado de turismo y el del grado de ADE han podido aprender más sobre la materia y mejorar sus competencias lingüísticas, así como trabajar con una magnífica profesora de otra universidad y con compañeros de diferentes cursos y especialidades.
IMG-20140218-WA0001
¡¡Esta segunda semana seguimos trabajando!!!
 

SALTANDO EL MURO: PRÁCTICAS INNOVADORAS EN EDUCACIÓN INFANTIL

Con el objetivo de “saltar el muro” de la universidad, como diría Malaguzzi, las alumnas y los alumnos de 2º de Grado de Educación Infantil, en la asignatura Observación e innovación en la práctica del aula de Educación Infantil vamos a partir de la práctica de experiencias reales y concretas de diversos centros educativos del País Valencià – Escola Municipal L´Alquería d´Alaquás y L´Alqueria de Ricós de Campanar-, para posteriormente teorizar sobre todos aquellos aspectos innovadores en las prácticas de las aulas de Educación Infantil. Para ello, nos hemos construido previamente unos anteojos conceptuales con los que observar dichas experiencias, los cuales nos van a ayudar a teorizar e interpretar la experiencia vivida.
Imatge

Imatge

Reflexiones desde Bath, Reino Unido.

Cómo seguramente muchos/as de vosotros/as, yo también experimenté esa duda en la que te planteas:

Con la situación actual del país en este momento, ¿Qué puedo hacer tras terminar mis estudios?

Todos/as vemos que una posibilidad es, quedarse en España, seguir estudiando/buscar trabajo, o otra de las posibilidades es, tener la oportunidad de salir de España, mejorar una lengua extranjera y con ello mejorar nuestro currículum.

Si de algo sirve, yo decidí salir de España y creo que fue una de las mejores decisiones que tomé, desde que decidí estudiar en  la universidad.

El primer motivo es, que uno/a no termina los estudios cuando completa los años y asignaturas necesarios para obtener un título, siempre nos debemos seguir formando e innovando.

El segundo motivo es, que probablemente esta vivencia está siendo una de las mejores experiencias de mi vida.

No voy a mentir, diciendo que adaptarse a otro lugar haya sido fácil, es un cambio de vida importante, pero con el que no dejas de aprender cosas nuevas cada día, ya no solo el idioma, sino también cultura, costumbres, etc. que te forman como mejor persona, con ello aprendes a valorar cada pequeña cosa y cada minuto que pasa.

Una vez aquí, te encuentras gente maravillosa, con la que compartes infinitas cosas, gente en tu misma situación que te comprende y te ayuda en cada paso que des, amigos/as que parece que llevan a tu lado una eternidad, digamos que son, personas que se convierten en tu nueva familia.

Todos/as tenemos la misma inquietud, “el idioma”, tener un nivel bajo de idioma del país al que nos dirigimos, por propia experiencia puedo decir que el idioma se aprende tan rápido como un ave empieza a volar, por lo que en tan solo un mes nuestro miedo cesa, y quizá otra inquietud es estar lejos de la familia y amigos/as, esas personas que tanto amas que te apoyarán cada minuto y estarán a tu lado, esas personas que estarán emocionadas para verte volver, sabiendo esto y debido a la gran variedad de medios de comunicación de los que actualmente disponemos, también este miedo cesa muy rápido.

Finalmente con ello quiero decir, que estas inquietudes, simplemente se convierten en pequeñas piedras que no llegan a entorpecer en nuestro camino a una fantástica, increíble y extraordinaria experiencia que, sin dudarlo,  recomiendo a cada uno/a de vosotros/as. ¡Ánimo!

Jéssica Sanz, alumna de Florida Universitaria en Bath.

Imatge

Visita a Abacus Cooperativa (14 de febrer de 2014)

Ja fa dos cursos que el professorat del Cicle Formatiu d’Educació Infantil, vam decidir visitar la tenda Abacus coop., situada a València. La nostra intenció és que l’alumnat de 1r i 2n del Cicle d’Educació Infantil, conega de 1ª mà les joguines adequades a les distintes edats, el material didàctic que tenim al nostre abast, la literatura infantil, etc per al treball a les aules d’infantil i per estimular el desenvolupament integral dels xiquets xicotets. Ens pareix molt enriquidora la part de llibreria especialitzada en educació, pel que fa a saber què hi ha al mercat bibliogràfic. També trobem interessant que ens expliquen què és Abacuc coop. quines el seu àmbit d’actuació, els seus objectius…

Tot açò ho duem a terme mitjançant un treball de camp, interdisciplinari, on les distintes assignatures queden reflectides. L’alumnat per equips va resolent les distintes activitats plantejades en una fitxa-guió. Resulta una activitat molt il·lustrativa, alhora que divertida.

Cristina Duart

Imatge

Imatge

V Declaració Educativa: Segona reunió.

Aquesta ha sigut una reunió extraordinària, encara que sobtada e inesperada, molt necessària i prova de la nostra implicació.

La cosa és complica. Som molts i moltes les idees i aportacions. Fem una feina intensa de llegir i rellegir, de subratllar, tatxar, fer i refer…  Però poc a poc avancem…

Com sempre, ens eix una declaració llarguíssima, són tantes les idees, tantes les propostes que volem fer que sembla que s’estiguem enrotllant massa.

Després serà l’hora de sintetitzar…

Per cert, els bombons i la coca estava molt bona. Quina bona idea berenar mentre es treballa en equip…

Tenim deures, Jordi ens enviarà l’esborrany per a treballar-lo de manera intensa el proper dimarts. Caldrà corregir, sintetitzar, canviar…

CONFERENCIA DE MAR ROMERA: EDUCAR CON TRES Cs: CAPACIDADES, COMPETENCIAS Y CORAZÓN

Día 19 de Febrero de 12 a 14 en el Salón de Actos de Florida Universitària.

 

Mar Romera es maestra, licenciada en Pedagogía y en Psicopedagogía. Especialista en inteligencia emocional y autora de diversos libros dedicados a la escuela, la infancia y la didáctica activa. Además, es presidenta de la Asociación Pedagógica Francesco Tonucci.

Ha trabajado en todas las etapas del sistema educativo, desde educación infantil, primaria, educación especial, secundaria, formación profesional y la universidad. Y es autora y coordinadora del modelo pedagógico “Educar con tres Cs: capacidades, competencias y corazón”, del que nos hablará el próximo día 19 de febrero.

¡No os lo perdáis!

 

«Competencia significa hacer cosas, capacidades poder hacerlas y corazón querer hacerlas».

Mar Romera.

V Declaració Educativa: Primera reunió.

Un sentiment té un valor especial, és allò que ens mou i dona vida, una energia immesurable que pot canviar fins a la persona més atrevida. Però no hi ha potència més gran a la terra que un sentiment compartit, que ens uneix i fa grans. L’única força que pot canviar el món.

L’estima per allò que fem i allò que volem defendre ha tornat a unir els nostres camins. Després de “La societat actual necessita una escola inclusiva”, “La societat necessita una escola plurilingüe”,  “La societat necessita mestres èticament compromesos” i “La societat necessita centres educatius compromesos amb el futur”, els primers vestigis d’una cinquena declaració educativa afloren i es fan presents.  Des de 2009, hem continuat amb aquesta tasca reivindicant allò que pensem i creguem possible. Aquest any no serà una excepció.

A la nostra primera trobada, hem gaudit d’un clima ple d’harmonia i sinergia respecte a les nostres idees i principis. Ha sigut una reunió molt productiva i enriquidora on hem col·laborat estudiants de Florida Universitària i educadors i educadores d’educació infantil amb molts anys d’experiència. En som diversos, però compartim pensaments i, sense cap dubte, aquesta obra no vos deixarà indiferents.

Potser encara no hi tenim títol però sabem que compartim: l’amor per l’educació infantil.

1ª Reunió Declaració Educativa

Proyecto Fin de Carrera

El pasado viernes, 17 de enero del 2014, José Luis Lorente Morón, alumno de Ingeniería Técnica Industrial especialidad Mecánica, presentó y defendió su proyecto “Diseño, cálculo y optimización de un tren de pasajeros.”, dirigido por el profesor Jorge Muñoz Torres.

José Luis Lorente Morón
José Luis Lorente Morón

En el proyecto se desarrolla la implantación de la metodología de la optimización de forma dentro del proceso de diseño conceptual del producto en la empresa Vossloh España, dedicada al diseño y fabricación de material ferroviario.
Esta metodología se aplica al cuerpo de la estructura de cabina, al conjunto de elementos de absorción y al mecanismo de trampilla del coche extremo del conjunto de tranvías Tramlink, haciendo uso del método de los elementos finitos.
Resultado y análisis de la primera prueba
Resultado y análisis de la primera prueba

En primer lugar, presenta los antecedentes y actividad de la empresa, así como una introducción al sistema ferroviario y a la metodología de la optimización de la forma por medio de los elementos finitos, todo ello aplicado al proyecto, que se acompaña de los cálculos y los resultados para generar la conclusiones.
La exposición y la defensa fueron fluidas, detalladas y didácticas.
Felicitaciones al nuevo ingeniero.
 
 

Proyecto Fin de Carrera

El pasado viernes, 17 de enero del 2014, el alumno de Ingeniería Técnica Industrial especialidad Mecánica de Florida universitaria Daniel Serra Galve, presentó y defendió su proyecto “Instalación hidráulica y eléctrica para red contraincendios en muelle de cruceros”, dirigido por la doctora Belén Juste Vidal.

Daniel Serra Galve
Daniel Serra Galve

El proyecto se centra en el cálculo, diseño y dirección de una estación de bombeo, que dará servicio a una red contraincendios de un muelle de cruceros situado dentro del puerto comercial de la ciudad de Valencia; dotando a las instalaciones de fiabilidad, robustez y flexibilidad necesarias y una correcta accesibilidad a la instalación para facilitar el mantenimiento.

Sección de la instalación hidráulica
Sección de la instalación hidráulica

Tras una introducción sobre los fundamentos teóricos, se formulan los requisito de diseño, se plantean posibles soluciones y se desarrolla la solución adoptada.
Así mismo se incorporan la planificación temporal, los cálculos, el pliego de condiciones y el presupuesto.

Tanto la presentación como la defensa fueron didácticas y fluidas.
Felicitaciones al nuevo ingeniero.