mirada atenta y caminar como práctica artística…
ver la belleza que está y nunca apreciamos…
vinculación empática con nuestro hábitat…
ética del cuidado…
Art i ecologia, Didáctica artística de grado de infantil y primaria, con Marco Ranieri.
El próximo VIERNES 25 DE MAYO, en Florida Universitària tendrá lugar un encuentro entre profesionales de la educación, madres/padres y alumnado para dar a conocer un material que permita a los cuidadores/as infantiles disponer de información/formación para optimizar los cuidados, resultado del PROYECTO CHILDINMIND.
Serán 4 horas llenas de dinámicas, de reflexión, de formación e información. Una mañana divertida en la que de manera lúdica se aprenderá y se cuestionará las prácticas de cuidado que hasta ahora estamos realizando con nuestros menores.
IMPORTANTE!!!, el curso solo será apto para todas aquellas personas dispuestas a cuestionarse qué pasaría si de repente el viento, el agua y todas las cosas transparentes tuvieran color.
TE ESPERAMOS!!!
Más info: Sonia Renovell (srenovell@florida-uni.es)
Finalmente, se ha organizado un aperitivo en el colegio para las famílias, profesorado, alumnado, y todas aquellas personas que quieran asistir.
El día del estreno será el próximo sábado 5 de Mayo a las 16h en el Auditorio Municipal de Massanassa «Salvador Seguí».
Els passats 27, 28 i 29 d’abril, estudiants del Grau d’Educació Primària, acompanyats pel professorat de didàctica de llengua i literatura de la Unitat d’Educació, participaren en les V Jornades LiTE. «Literatura i gènere: un mar de lletres», celebrades a Altea i organitzades per la Xarxa d’Innovació Educativa Geografies Literàries 3.0, en què Florida Universitària participa des de fa uns anys. Les jornades, centrades al voltant de l’obra literària de Carmelina Sánchez-Cutillas, acolliren participants de diferents universitats espanyoles (Universitat de València, Universitat d’Alacant, Universitat de Barcelona, Universitat de Vic, Universitat Rovira i Virgili). Els nostres estudiants de 2n, 3r i 4t curs presentaren comunicacions al voltant de diverses experiències d’aprenentatge viscudes en Florida Universitària: una ruta cívico-literària pel barri del Cabanyal, una seqüència didàctica sobre la reescriptura de contes tradicionals en clau de diversitat afectiva i sexual, i un Treball Fi de Grau sobre la geografia literària de la novel·la Matèria de Bretanya.
La passada setmana, de dimecres 25 a divendres 27, el professor Abraham Cerveró de la Unitat d’Educació ha participat al congrés UNICollaboration que ha tingut lloc a la ciutat polonesa de Cracòvia, un congrés de telecol·laboració entre institucions universitàries de tot el món. El congrés ha tingut com a eix l’organització interdisciplinària en la telecol·laboració i els intercanvis virtuals a l’ensenyament universitari (Cross-Disciplinary Organisation for Telecollaboration and Virtual Exchange in Higher Education).
Abraham Cerveró ha presentat dues comunicacions que han sigut el fruit de la cooperació en la formació del futur professorat d’anglés amb la Universitat de Coventry al Regne Unit.
D’una banda, junt a la Dra. Marina Orsini, ha presentat una comunicació sobre l’impacte de la inclusió dels MOOCs i la telecol·laboració en la formació contínua dels mestres d’anglés, aquesta suposa una competència pròpia dins el terecr curs dels graus d’Educació Infantil i Primària.
D’altra banda, amb el professor de la mencionada universitat, Elwyn Lloyd, han exposat com ha estat la gestió del projecte de telecol·laboració intercultural FloCo (Florida Universitària – Coventry University) que ha dut a terme l’alumna de pràctiques Courtney Green amb l’alumnat de 4t del grau d’Educació Primària.
D’aquesta manera, s’ha fet palés el compromís de totes dues institucions de continuar construint escenaris d’aprenentatge que comporten intercanvis virtuals i in situ per seguir formant el futur professorat d’anglés, a més de la voluntat d’incloure altres universitats interessades a participar.
El conjunt de més de 40 alumnes dels grups de Tecnologia del Màster de Secundària de Florida Universitària rebrà la certificació del projecte europeu STEAM4U http://steam4u.eu/ per haver participat a un seminari sobre projectes STEAM.
Aquest seminari és un dels resultats obtinguts al projecte Steam4U on Florida ha participat conjuntament amb el CRECIM de la Universitat Autònoma de Barcelona i altres socis europeus per tal d’identificar els trets que defineixen un bon projecte STEAM, on s’integren de manera interdisciplinària les disciplines de Ciències (S), Tecnologia (T), Enginyeria (E) i Matemàtiques (M) amb les Arts (A).
Una metodologia que treballa les ciències en context de forma integrada i obre la porta a alumnes que habitualment es troben exclosos d’aquestes disciplines, per la seua baixa auto-eficàcia, gràcies a la participació de les Arts.
El docent de Tecnologia hui ha de ser un docent STEAM, i a hores d’ara encara més del 60% dels futurs docents d’aquesta especialitat no coneixen aquest terme.
El nostre alumnat del Màster ja està preparat per a aquest repte.
Les Rutes de l’Aprenentatge, s’han convertit en potents eines pedagògiques de suport a la labor del docent en l’assoliment dels aprenentatges que s’han impartit en les aules. L’alumnat del Grau de Mestre/a d’Educació Infantil i Grau de Mestre/a de Primària de Florida Universitària ha dissenyat diverses rutes com a escenaris d’aprenentatge complementaris. En la realització de les rutes s’aborden també aspectes metodològics com l’enfocament globalitzador de les àrees curriculars en infantil, o el tractament integrat de llengua i contingut en primària; tenint en compte la necessitat de programar aprenentatges no lingüístics (ciències socials). Tot utilitzant el valencià com a llengua vehicular.
Primera proposta: Itinerari històric i educatiu
La primera d’elles ha estat un itinerari històric i educatiu per la ciutat de València. L’objectiu de l’activitat ha estat utilitzar de manera crítica el patrimoni històric-educatiu com a font històrica per mostrar la importància dels contextos històrics en la creació literària.
L’alumnat busca amb el seu projecte que s’entenda la cultura escolar com un procés de construcció social i històrica i relacionar el patrimoni històric- arquitectònic-educatiu amb el context històric de l’Espanya dels segles XIX i XX. L’itinerari per la ciutat aconsegueix interrelacionar disciplines com la literatura i la història de l’escola amb l’objectiu de mostrar la importància dels contextos històrics en la creació literària.
Segona proposta: Ruta cívica pel barri del Cabanyal.
L’alumnat de les assignatures d’habilitats comunicatives i didàctica de les coses ha desenvolupat una ruta cívica i literària pel barri valencià del Cabanyal que es divideix en quatre parts. En el primer apartat d’història i identitat es treballa el marc històric i geogràfic del barri, a partir de la lectura i anàlisi de diverses fonts informatives i documentals: articles, notícies, arxius fotogràfics, etc. En segon lloc, s’ha realitzat una selecció de texts per recitar en la ruta. Entre ells, autors més clàssics com Blasco Ibáñez, Manuel Vicent o Estellés i s’han incorporat els poemes de quatre poetes contemporànies (Maria Fullana, Begonya Mezquita, Isabel García Canet i Maria Josep Escrivà) amb poemes que parlàvem sobre el mateix barri o sobre el mar. En la ruta, hi ha la lectura en diversos espais del barri i s’han difós les imatges mitjançant la xarxa social d’Instagram.
Tercera proposta: Ruta literària i històrica per la ciutat
El projecte consisteix en la realització de la programació d’una ruta literària i historicoartística per la ciutat de València per a l’alumnat d’Infantil i Primària. En aquesta programació s’integren els objectius, els continguts i les competències específiques de Didàctica de les Ciències Socials i de Planificació de la Llengua i la Literatura.
Des del paradigma de l’Educació Literària es considera que les rutes literàries són un recurs transversal d’una extraordinària vàlua, ja que contemplen la dimensió geogràfica dels textos literaris i la interacció entre els espais urbans i el fet literari. Des de la Didàctica de les Ciències Socials s’aposta per traspassar els murs de l’escola i apropar-se a l’entorn urbà amb la finalitat de plantejar propostes problematitzades de ciutat viscuda. L’espai urbà es presenta com una experiència didàctica col·lectiva, en un entorn interdisciplinari d’aprenentatge.
Amb motiu de la reunió tancament del projecte KA2 STEAM4U el passat dimecres 18 d’abril es va celebrar l’event de clausura del projecte amb un taller formatiu centrat en generar un espai de reflexió i anàlisi de diverses estratègies per promoure que els xiquets i adolescents d’entorns desafavorits milloren la seua percepció sobre les capacitats per dur a terme activitats STEAM en contextos educatius formals i no formals. Aquest taller es situava dintre de les activitats de l’edició 2018 de la StemConf celebrada al Cosmocaixa de Barcelona.
Al llarg de 4 dies, l’equip de projecte de 3rESO de Florida Secundària i l’equip de ciències de la Unitat d’Educació de Florida Universitària han participat de les accions de formació i conferències sobre el món STEAM (Ciència+Tecnologia+Enginyeria+Art+Matemàtiques) en l’educació. Un espai amb ponents de referència internacional, com els provinents de lab del MIT, com Stefania Druga o Ryan Jenkins i d’espais més propers com els centres de la xarxa EscolaNova21. [ https://2018.steamconf.com/conferenciants/ ]
Aquest projecte ha servit per introduir millores en el procés de treball del projecte “El Congrés Científic” desenvolupat a Secundària i ha generat un Seminari sobre STEAM per a l’alumnat de l’especialitat de Tecnologia del Màster de Profesorado de Secundària de Florida Universitària.
I per finalitzar encara queda la publicació d’un Handbook sobre estrategies STEAM i la presentació dels resultats a l’edició 28 dels encontres de didàctcia de les ciències que es celebraran a La Corunya el proper desembre.
Una bona forma de treure partit a la col·laboració entre el món acadèmic i el coneixement de bones pràctiques a nivell europeu.
Avui l’alumnat de segon del Grau de Mestre/a d’Educació Primària hem visitat el laboratori del centre per tal de fer diferents observacions amb el microscopi. Aquesta experiència és diferent a la que estem acostumats ja que de sovint la teoria i la pràctica ens la ensenyen dintre de l’aula i aquesta vegada ens hem traslladat a un espai distint.
Com a futurs docents cal saber que dins del laboratori s’ha de mantindré unes normes per tal de funcionar correctament i no perjudicar cap aparell o material didàctic que podem trobar. El laboratori compta amb diferents mostres per investigar al microscopi òptic i cada grup ha elegit les que més ens han cridat l’atenció. S’han analitzat les parts del microscopi per tal d’utilitzar-lo correctament i poder obtindre bons resultats de la pràctica.
Aquesta experiència ha sigut innovadora, ja que a través del rol de l’alumnat hem pogut observar com s’ha d’actuar, com a futurs docents, i veure les possibles dificultats que poden aparèixer quan eixim de l’aula.
Eva Baixauli