Alumnat d'educació fa pràctiques en NINOS

Més de 50 alumnes de 3r de grau de  Mestra/e en Educació Infantil i 4t de simultaneïtat de Florida Universitària han acudit a les escoles infantils Ninos a desenrotllar una sessió de jocs en anglés durant el primer semestre d’este curs.
Esta experiència s’ha desenrotllat des de les assignatures “Taller de Joc en Educació Infantil” i “L’Escola d’Educació Infantil” en col·laboració amb Ninos.
L’objectiu d’esta activitat és ressaltar i conéixer la importància de l’etapa de 0 a 3 anys en el desenrotllament infantil. L’alumnat ha tingut l’oportunitat de desenrotllar les seues competències, conéixer un poc més la metodologia de Ninos i posar en pràctica els seus coneixements d’anglés en una aula de 2-3 anys.
Com a pas previ van poder visitar els centres en què realitzarien la pràctica, en grups de dos o tres persones, i conversar amb les directores i les tutores d’aula durant un matí. Les dos xarrades impartides per Virginia Sanjaime, coordinadora de Ninos Chiva, Pilar García i Raquel Benedito de l’Equip Psicopedagògic van mostrar la importància que té l’experimentació en la metodologia de Ninos.
S’ha comptat amb la col·laboració dels centres Ninos d’Albal, Alfafar, Carlet, Chiva, Picassent, Picanya, Quart i Vinalessa.

INTELIGENCIA MATEMÁTICA

Los días 13 y 14 de febrero, Marisa, Edna y María, compañeras de la Unidad de Educación y de Ninos,  junto con exalumnas de Magisterio, tuvieron el placer de recibir un seminario con el tema “Inteligencia matemática y su didáctica” a cargo del Decano de la Facultad de Ciencias Sociales y de la Educación de la Universidad Camilo José Cela, Jose Antonio Fernández Bravo. Este seminario pertenece al curso de Inteligencias Múltiples que ofrece Florida Centro de Formación en sus instalaciones.

No perdieron la ocasión de inmortalizar la presencia de Jose Antonio, que les hizo sonreír a la par que les transmitía, con grandes dosis de dulzura y seriedad, conceptos que resultan tan áridos a los niños y niñas.

IMG-20160213-WA0012

Espacios de inclusión e implicaciones educativas entre escuela, museo y universidad. Análisis desde la investigación-acción.

Con este título os presentamos la tesis doctoral de Mª Dolores Soto, profesora y líder de la unidad de Educación de Florida Universitària.

Esta investigación plantea herramientas para proporcionar, valorar y coordinar un diálogo entre la educación formal y la no formal, rompiendo barreras y generando vínculos, con sus protagonistas, sus responsables y las personas usuarias. Fundamentar,  narrar, investigar,  ordenar  e  interpretar el  amplio espectro de  las  relaciones  entre  el  museo, la universidad  y  las  escuelas  en  el  ámbito  de  la educación, son las tareas fundamentales realizadas.   No   se   trata   únicamente   de  una investigación educativa,   la   propuesta conlleva   una estrategia de impulso pedagógico.  Identificar las formas de inclusión de las visitas escolares necesarias para construir la plataforma que contribuya a la formación de un público autónomo. De manera que, a partir de la información que proporciona este proyecto, el vínculo con las escuelas pueda establecerse de una forma más eficiente.  Se trata de abrir un espacio de comunicación. Por eso se plantea la necesidad de conceder a la educación la importancia que se merece, en primer lugar, para resolver la desvinculación entre el museo, la escuela y la universidad y, en segundo lugar, para utilizar el arte contemporáneo como mediador de relaciones que permite a las personas y a las instituciones educativas formar parte activa de la construcción de conocimientos partiendo de su significatividad.

International Days 2016

Els propers  dies 22, 23 i 25 de febrer tindran lloc els International Days 2016. Durant aquestes jornades es duran  terme tres seminaris  de formació sobre “La Interculturalitat a l’Educació” per a les persones que fan la menció de llengua estrangera.
Aquests seminaris  seran impartits en anglès per tres persones expertes en la matèria de diversos països de la Unió Europea.  Les jornades començaran dilluns 22, al matí l’alumnat està convidat al que anomenem Welcome Session on es presenten diferents oportunitats internacionals i els i les  docents dels seminaris  presenten les seues universitats d’origen.
Els International Days suposa  un element diferenciador en el currículum de l’alumnat dels graus d’Educació i el desenvolupament de continguts complementaris a l’assignatura de Cultura en l’Ensenyament de Llengües Estrangeres de la Menció de Llengua Estrangera. A més a més, els seminaris  suposen 1 crèdit per a l’International  Skills Certificate (ISC) que expedeix Florida Universitària i es pot reconèixer per crèdits  en les titulacions que així ho admeten.
L’horari de les sessions erà de 15:30 a 20 o 21 hores i l’aula serà la C.2.2. Enguany comptem amb dos experts en la gestió de la interculturalitat.  D’una banda, la consultora polonesa resident a Madrid Anna Zelno que ens endinsarà en el tema “Third Culture Kids – how to maximize and develop diverse talent” i, d’altra banda, la professora de la Universitat de Jade, Andrea Menn, qui s’hi centrarà en la comunicació intercultural. Finalment, el professor anglès John Cornelius de la Universitat d’Enschede d’Holanda que tractarà el tema de “The Art of Developing Intercultural Competence”.
Aquesta és la distribució dels seminaris:

internartional days

Coneguent la metodologia de Florida Secundària

Al llarg del passat dimarts 19 i dimarts 26 de gener, l’alumnat del Màster de Secundària de Florida Universitària ha rebut un Seminari sobre la metodologia de treball per projectes que es realitza a Florida Secundària. master-profesorado
El Seminari té l’objectiu d’explicar quin ha estat el procés d’innovació seguit al centre fins arribar al moment actual i les diferents modalitats de projectes que es realitzen a l’etapa d’ESO i Batxillerat.
Partint des de la pràctica real de la metodologia a l’aula, s’explica al futur professorat de secundària quina és la raó fonamental per la que es duu a terme el canvi metodològic en una societat caracteritzada pel canvi permanent i què es pretén aconseguir amb aquest canvi amb l’alumnat. Però sobretot es detalla Com s’organitza des de la realitat de l’aula el treball per projectes a Secundària.
Aquest curs s’ha obert la possibilitat que els alumnes del Màster puguen realitzar unes pràctiques voluntàries en la metodologia de projecte al centre de Secundària dintre de l’assignatura d’Innovació i Investigació Educativa. Una possibilitat que ja s’ha iniciat amb la participació de voluntaris-es al projecte de La CREATIVITAT NO ESTÀ EN CRISI de 1r de batx, L’HERÈNCIA DEL TIO MANEL de 2n ESO i JUGUEM AL LUUR de 3r ESO

AKOE: Jornades d'Hivern

Ja som ací de nou per a comunicar-te que pots inscriure’t a les Jornades d’Hivern 2016 d’AKOE escola de mestres que farem el 17 i 18 de febrer.
AKOE

AKOE educació us convida a les Jornades que organitzem, amb la participació de Mª José Díaz-AguadoJordi AdellImma Marín i on també volem comptar amb la teua opinió sobre  Què ha d’ensenyar ara l’escola? A la imatge de baix pots veure el programa de les dues vesprades de les jornades.
El preu és de 30 € amb caràcter general i de 15 euros per a persones desocupades o estudiants. Si estàs interessat/da en assistir, recorda que el termini finalitzarà el diumenge 14 de febrer o en el moment en què es completen les places.
Si estàs interessat/da, i tens qualsevol dubte, pots consultar prèviament amb un correu a informacio@akoe.org.
T’esperem a les jornades de 17 i 18 de febrer 2016 a I’Auditori de Torrent!!

RENOVACIÓN PEDAGÓGICA Y VIDA COTIDIANA EN EL PRIMER CICLO DE EDUCACIÓN INFANTIL. UN ESTUDIO DE CASO.

Aquí os presentamos la tesis de Ana de Castro Calvo, profesora de los Grados de Educación Infantil y Primaria de Florida Universitària.

La presente investigación de tesis doctoral pretende, por medio de una mirada fenomenológica-hermenéutica, acceder a la comprensión profunda de la vida cotidiana de una escuela infantil de primer ciclo (0-3 años), mediante el estudio de caso de una escuela pública ubicada en una localidad cercana a la ciudad de Valencia. La inmersión en el campo, nos ha permitido evidenciar cuáles pueden ser las claves, las estrategias o las propuestas de renovación pedagógica en este momento evolutivo tan significativo para los niños y las niñas.

Estas evidencias, nos han permitido construir un Informe Narrativo-Interpretativo, como columna vertebral de la investigación. El relato de una experiencia de lo cotidiano, desde el que se extraen saberes de Renovación Pedagógica.

La investigación se divide en diversos apartados:

  • Un ser rico y complejo lleno de posibilidades y capacidades.
  • Comunidad educativa.
  • El personal de la escuela infantil.
  • Ambiente estético y su intencionalidad educativa.
  • Propuestas de trabajo.
  • El taller.
  • La documentación pedagógica.
  • La ternura y el amor.

Desde Florida Universitària queremos darle la enhorabuena a Ana de Castro Calvo por su título de Doctora en Pedagogía.

 

La coeducación en un centro educativo: análisis del patio escolar.

«La coeducación en un centro educativo: análisis del patio escolar» es la tesis presentada por Sandra Molines Borrás, docente de la Unidad de Educación de Florida Universitària.

Actualmente se ha producido un gran avance en materia legislativa sobre todos los temas que afectan a la búsqueda de la igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres. Entre ellos y a nivel educativo podemos encontrar multitud de referencias legales que velan por eliminar el sexismo y androcentrismo histórico fruto de la influencia de la sociedad patriarcal sobre la formación de las personas y en el contexto de las escuelas. Aunque los avances a nivel legal han sido necesarios, cabe decir que la plena igualdad de oportunidades en las aulas requiere de implantar la coeducación en los centros educativos y por ello el papel del profesorado es vital en esta empresa.

En la presente tesis se parte de un análisis sobre la trayectoria histórica que se ha llevado a cabo para implantar la coeducación en las escuelas. Del mismo modo se desarrollan las diferentes áreas que resultan necesarias para poder elaborar un proyecto coeducativo en un centro y más concretamente el papel de esta investigación va a focalizar su estudio en el análisis del patio escolar del alumnado de primaria de una escuela pública situada en la población de Carcaixent.

Tal y como apuntan Marina Subirats y Amparo Tomé (2010), tres son las principales ventajas de analizar el patio escolar como ámbito dentro del plan coeducativo de un centro:

– En estos espacios y tiempos la intervención del profesorado normalmente sólo se centra en evitar que surja cualquier tipo de conflicto entre el alumnado que pueda suponer un daño físico o moral para el mismo.

– Como espacio no pautado, el tiempo de recreo supone un valor pedagógico latente en dónde predomina la libre toma de decisiones del alumnado sobre la del profesorado. Por ello el impacto y la influencia del sexismo es mayor, puesto que puede escaparse de los ojos vigilantes del profesorado en el aula y porque queda fuera del contenido curricular de las materias predominantes en los contenidos escolares.

– Por último apuntar que en los espacios de recreo y del patio escolar se pueden observar dos acontecimientos que afectan directamente el proceso de socialización del alumnado infantil y que tienen como causa y a su vez consecuencia la desigualdad sexual: por un lado el saber que la libertad individual de elección viene condicionada por las oportunidades de las que se disponga en un momento dado y por el aprendizaje anterior que se haya tenido respecto de los límites de dicha libertad. Por otro lado, socialmente hemos asumido que tiene más valor lo dinámico que lo estático, lo físico que lo espiritual, la superación individual más que la colaboración y el cooperativismo y todas estas cualidades son desarrolladas en mayor medida por los niños que por las niñas en el patio escolar.

Enhorabuena Sandra Molines Borrás por este gran estudio.

RETORN DE PERSONES RETIRADES D'ORIGEN BRITÀNIC RESIDENTS A LA MARINA ALTA

 

Amb aquest títol vos presentem la tesi de Jordi Giner Monfort, docent de Florida Universitària al departament de sociologia y antropologia social, dirigida pel Dr. Carles Simó Noguera.

Les migracions de retorn han estat històricament un aspecte poc analitzat dins dels processos migratoris. Fins i tot en un moment històric com l’actual, en què l’Estat espanyol ha passat de ser un país emissor a constituir-se en receptor i novament en emissor. Aquesta tesi planteja una anàlisi dels moviments migratoris de retorn posteriors a les migracions de retir protagonitzades per ciutadans britànics a la comarca de la Marina Alta (Alacant). Unint els avanços des de les òptiques teòriques de la Migració Internacional de Retir (International Retirement Migration) i la Migració d’Estil de Vida (Lifestyle Migrationi) i les principals teories sobre les migracions, es planteja una triple aproximació a un fenomen tan poc estudiat com poc visible. En primer lloc, es planteja un acostament de mesura i descripció estadística a la realitat del retorn des de la comarca de la Marina Alta, tot prenent com a referents altres unitats territorials com ara l’estatal, la provincial, la comarcal i la local. En segon lloc, una aproximació a la intenció de retorn tal i com és expressada pel col·lectiu de residents d’origen britànic instal·lats a la Marina Alta. I per últim, s’analitzen les entrevistes a 30 persones considerades informants clau que tenen contacte quotidià amb el col·lectiu de residents i que ofereixen el seu punt de vista tant del procés de retorn com també de les dificultats a què s’enfronten. Aquesta recerca es planteja la necessitat d’emprendre mesures encaminades a la normalització de la residència de la població britànica a la Marina Alta i, per extensió, a les zones costaneres del Mediterrani i a la resta de l’Estat espanyol. Aquestes mesures han de passar per la necessitat de legalitzar plenament la residència a l’Estat espanyol, amb un control rigorós dels padrons i, en especial, per un increment en l’esforç per assegurar un correcte seguiment administratiu i estadístic de les emigracions i també per una major implicació de les autoritats del Regne Unit. D’altra banda, caldria introduir mesures que afavoriren l’intercanvi d’informació entre administracions, no només de tipus econòmic i impositiu, sinó també d’altres tipus, per tal de reduir el frau i l’ús irregular dels serveis sanitaris i socials, però també per poder tindre informació real dels processos migratoris i, en darrera instància, facilitar un procés de retorn que en ocasions es pot tornar calamitós. Per últim, caldria una implicació major del govern britànic, no només en el control i la informació, sinó també en l’assegurament del benestar, tant sanitari com social, dels seus residents.

Des d’ací volem donar l’enhorabona a Jordi Giner Monfort.

II Simposi sobre la lectura, el llibre, les biblioteques i l’escola

Durant els dies 14 i 15 de Gener, tingué lloc el II simposi al voltant de la lectura, el llibre, les biblioteques i l’escola organitzat per la Fundació del Llibre i la Lectura, FULL i per la Direcció General de Cultura i Patrimoni.
Aquest simposi tenia entre els seus objectius traçar les línies d’acció del futur Pla Valencià de Foment del Llibre i la Lectura (PVFLL), que per primera vegada donarà veu a tots els sectors i mediadors implicats en la lectura: editors/es, llibrers i llibreteres, biblioteques, escoles, autors/es….
Durant dos dies intensos, els i les participants van escoltar alguns dels principals representants dels sectors esmentats, a més de treballar conjuntament a les comissions sectorials formades amb l’objectiu de recollir propostes per a l’elabroació del futur PVFLL.
Els nostres companys Paco Rodrigo (Unitat d’Educació) i Patricia Moraga (CRAI) van participar en el Simposi.
A la comissió de biblioteques es treballaren diferents aspectes:

  • La necessària visibilització de les biblioteques escolars i la seua dotació amb recursos per acomplir amb la seua missió.
  • La col·laboració: amb les biblioteques públiques, els llibrers, els centres d’informació juvenil.
  • La necessitat de transformar els espais per adaptar-los als canvis de la societat actual.
  • No perdre l’objectiu fonamental de les biblioteques de democratitzar l’accés a la informació i la cultura.
  • La necessitat d’eixir a buscar els nostres lectors i lectores allà on estiguen ara: espais virtuals d’encontre invitant a les famílies a participar-hi.

Entre les múltiples propostes realitzades en la comissió d’ensenyament destaquen:

  • Donar la veu als i les mestres, al professorat i als professionals dels centres educatius que treballen en la promoció de la lectura, tant acadèmica com per plaer, que estiguen realitzant “bones pràctiques”.
  • Per això, cal crear canals de difusió (cursos, jornades, etc.) i de publicació pàgines web, revistes, etc.) per poder compartir aquestes bones pràctiques.
  • Vincular més estretament la investigació amb la pràctica docent per impulsar el diàleg entre les escoles i la Universitat sobre el foment de la lectura.
  • Potenciar des de la Conselleria els projectes d’investigació que tinguen el foment de la lectura com a objectiu principal.