24/02/2015
L'ALUMNAT DE LA UNIVERSITAT DE LLEIDA I EL DE FLORIDA UNIVERSITÀRIA VISITEN ELS HORTS URBANS DE BENIMACLET
El passat divendres 20 de febrer, amb motiu de la realització de les II Jornades de Diversitat, l’alumnat de la Universitat de Lleida, al costat del de Florida Universitària van realitzar una visita als horts urbans de Benimaclet, on integrants de l’Associació de Veïns i Veïnes d’aquest barri, els van explicar el procés dut a terme per a aconseguir la recuperació per a ús i gaudi del barri d’uns terrenys que van formar part de l’horta i que es trobaven en situació d’abandó per part dels propietaris. Aquest espai reconvertit en horts urbans han suposat posar en marxa un projecte innovador en l’àmbit educatiu, que educa mediambientalment alhora que infon valors sobre el que és sobre el que és l’exercici d’una ciutadania activa en clau democràtica i participativa. Així com la importància que té l’entorn del barri com a recurs d’aprenentatge. Cal assenyalar la implicació i participació de l’alumnat universitari en la visita als horts urbans i als locals de l’Associació de Veïns, les preguntes realitzades i en ocasions les mirades de sorpresa davant el paper desenvolupat per aquesta entitat associativa en el barri de Benimaclet durant quaranta anys. Va ser una grata i fructífera experiència tant per als i les estudiants, com per als membres de l’Associació veïnal, als quals agraïm l’atenció que ens van prestar i el seu bon afer.
Vicenta Verdugo, Unitat d’Educació.
Jornada TMT, Creatividad e innovación: tiempos de cambio
El alumnado de 3º del Grado de Turismo como actividad complementaria de la asignatura, Habilidades sociales y trabajos en grupo para profesionales del turismo, con la profesora Dra. María José Navarro asistieron a la 13 ª Jornada TMT, Creatividad e innovación: tiempos de cambio.
Nos acercamos al mundo profesional y disfrutamos en especial con la conferencia de la Dra. Silvia Leal, experta en Innovación y Nuevas Tecnologías. Además compartimos esta experiencia con seis de nuestros alumnos Erasmus.
Els paisatges de la Devesa de l’Albufera
El passat dijous 12 de febrer els alumnes de geografia de segon de turisme van fer una visita a la Devesa, la franja de terra que separa l’Albufera de la mar. De camí, a més de la pluja, ens van rebre alguns flamencs que descansaven a l’arrossar
.
Els alumnes varen poder observar les conseqüències del boom turístic dels anys ’60 i ’70 sobre el territori, i també el moviment popular (“El Saler per al Poble”) que, impulsat per persones con Fèlix Rodríguez de la Fuente i periodistes valencians, va aconseguir parar el procés d’urbanització de la Devesa des de El Saler fins a El Perelló, gràcies al que ara podem gaudir d’aquest espai natural.
FUNCIONS DE LA LITERATURA
“…Literatura, per què hem d’estudiar Literatura?- preguntà l’estudiant en to desafiant- bona pregunta- li -digué el mestre, després d’una estoneta i en cara d’ofés li respongué… “
Tractarem d’esbrinar eixe “per què?”, des d’una anàlisi objectiva i il•lustrant amb exemples tot allò al que ens referirem, per a tractar de resoldre la qüestió. Hem ordenat les funcions de la Literatura basant-nos en el nostre propi criteri, no per un ordre d’importància sinó més aviat per un ordre cronològic, a mesura que es van assolint cadascuna de les funcions dins d’un ordre natural, maduratiu, lògic… al mateix ritme que ens fem lectors.
Així, la primera funció que la Literatura acompleix, és la de servir com a base per a l’aprenentatge a través de la lectura. Lògicament, cal començar per poder llegir i escriure. Necessitem d’una Literatura que ens ajude, ens estimule i ens facilite l’aprenentatge dels codis comunicatius i culturals que hem de fer servir la resta de la nostra vida.
Seguidament, la funció d’autoexpressió i autoconeixement. Una vegada ja dominem (a nivell usuari) els codis lingüístics, el primer que fem a l’escola és fer redaccions dels fets més quotidians. “Fes una redacció de les teues vacances d’estiu…” Tots, alguna vegada en la vida ens hem vist davant d’un full en blanc i en aquest exercici com a repte. També comencem a conéixer-nos fent els primer diaris personals i escrivint les nostres primeres cartes… Tan practicat per alguns, que ho han convertit en gènere literari.
La funció que fa referència a la imitació de la realitat és capital. Tant com a espill que ens enfronta a realitats de les quals no som conscients, com a denúncia, protesta o constatació del nostre món. Així com a divulgació de realitats que en cap altre entorn (no literari) no tindrien cabuda.
Sense dubte, una de les funcions més destacables de la Literatura és el fet que suposa ser una font per a la imaginació. Tots els tipus de personatges, escenaris, trames, etc. es poden donar en la Literatura. El temps també pot trencar el seu esquema lineal, tant si és un temps passat com si ho és futur… o la barreja d’aquests. Tot sota l’imperi de la imaginació. I no només en la imaginació de l’autor, sinó que el lector també hi afegeix la seua part. L’exemple més evident és quan hi ha una descripció d’un personatge: per molt detallada que aquesta siga, cada lector imagina eixe personatge de forma diferent. Aquest és, al nostre parer, un dels grans avantatges que la Literatura té front altres formes d’expressió com el llenguatge audiovisual. La majoria de vegades, una pel·lícula ens defrauda respecte al seu llibre, no ens agrada el protagonista, o la seua veu, o els escenaris… simplement, ens ho havien imaginat d’altra manera. La nostra imaginació ho fa millor.
Respecte al coneixement i accés a l’experiència com a funció de la Literatura ens remetem a les paraules d’Emili Teixidor: “els llibres són la memòria del món…” o “gràcies als llibres podem parlar amb els morts…”, del seu llibre La lectura i la vida. Creiem que no cal afegir molt més.
Fins ací tots en veiem beneficiats per la Literatura, però què passa amb aquells que fan la literatura? Els escriptors, poetes, filòsofs, etc… artistes creadors que fan ús de la literatura per a crear les seues obres. Cercant bellesa, provocació, inquietar…o el fet artístic en si mateix. Com a artista, cercant el goig de crear (com un Déu) i així ,d’alguna manera, transcendir la seua existència i assolir la immortalitat, com alguns poetes afirmen.
Per últim, la funció que considerem més important, és la de la Literatura com a font de plaer. Aquesta funció té un caràcter transversal respecte a totes les esmentades anteriorment. Llegir, del llatí “gaudire”… és broma! Però així hauria de ser. Gaudir del temps d’oci invertit, viscut amb intensitat i amb el màxim grau d’enriquiment personal. Necessitem gaudir de la Literatura des de xicotets fins a l’última paraula que llegim, eixa és la funció més potent, seductora i addictiva que ens aporta la Literatura.
Germán Sánchez Guerrero. Catarroja, 2015.
2n B Grau de Mestre/a en Educació Primària
Conferencia de D. Juan Prego
El pasado 12 de febrero, el alumnado del Grado de ADE del grupo nocturno asistió a la conferencia de D. Juan Prego, experto en comunicación, liderazgo e innovación, quien revoluciono Internet lanzando la primera publicidad “ Fuera de Banner”.
Esta actividad está programada como complemento de la asignatura Comunicación de Marketing, con la profesora Dra. María José Navarro
La conferencia fue acogida con gran entusiasmo por parte del alumnado, al poder unir el mundo académico con el empresarial.
Para saber más:
María José Navarro (mnavarro@florida-uni.es)
Jornada TMT, Creatividad e innovación
El alumnado de 3º del Grado de Turismo como actividad complementaria de la asignatura, Habilidades sociales y trabajos en grupo para profesionales del turismo, con la profesora Dra. María José Navarro asistieron a la 13 ª Jornada TMT, Creatividad e innovación: tiempos de cambio.
Nos acercamos al mundo profesional y disfrutamos en especial con la conferencia de la Dra. Silvia Leal, experta en Innovación y Nuevas Tecnologías. Además compartimos esta experiencia con seis de nuestros alumnos Erasmus.
Para saber más:
María José Navarro (mnavarro@florida-uni.es)
Joan Vallés – Arte, aprendizaje y transformación social
En el marco de la II Jornada Internacional de Diversidad, y dentro del eje temático 2 titulado: Contextos alternativos para el aprendizaje / Contextos, espacios transformadores, Joan Vallés Villanueva, de la Universitat de Girona, nos ofrece la conferencia «Arte, aprendizaje y Transformación Social«.
La jornada se desarrollará los días 19, 20 y 21 de febrero en Florida Universitària y tiene como tema principal: «Contextos, identidades y voces».
Joan Vallés es licenciado en Bellas Artes y doctor por la Universidad de Girona, catedrático de Artes Plásticas y Diseño en comisión de servicios en el Departamento de Didácticas de la Universidad de Girona.
Investigador del grupo de investigación GRHS03 de la Universidad de Girona, miembro del Instituto de Investigación Educativa ( IRE ) y colabora con el Groupe de Recherche Eco – Education Artistique et Société ( CREAS ) del Centro de Études sur l’Actuel et le Quotidien de la Université René Descartes, Paris V (Sorbonne) y con el grupo de investigación Estudios para la conservación y difusión del bien con valor cultural del Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades (ICSYH ) de la Benemerita Universidad Autónoma de Puebla (México).
Su conferencia tendrá lugar el sábado 21 de febrero, os dejamos un pequeño abstract de lo que se tratará en ella.
Nos interesa comprender cuál es el papel de las artes en la sociedad contemporánea. Observando los dispositivos que intervienen directa o indirectamente en su conceptualización podremos analizar más eficientemente los recorridos para su comprensión y así desarrollar dinámicas que garanticen una realidad más diversa e inclusiva del arte.
Propuestas que han de garantizar nuevos accesos al arte desde perspectivas activas y lúdicas, que contemplen su poder transformador y que impliquen un verdadero compromiso social. Ámbito en el que el papel de la educación es relevante.
MÁS INFORMACIÓN
NTERCAMBIO INTERUNIVERSITARIO UNIVERSIDAD DE LLEIDA- FLORIDA UNIVERSITÀRIA
Salimos de la sombra: Descúbrenos
Diario de un Leinner – Capítulo 1
Wolow es una empresa creada por la primera generación de estudiantes de Valencia del grado en Liderazgo Emprendedor e Innovación (LEINN) de Florida Universitària. El objetivo de esta empresa consiste en adquirir las competencias y habilidades que requiere el mundo empresarial y laboral actual, mediante el desarrollo de proyectos reales y aprendizaje en equipo (learning by doing).
Para la realización de estos proyectos, es importante tener una visión internacional, por tanto, cada año se realiza un viaje de aprendizaje al extranjero. Los países donde se realizan dichos proyectos son Finlandia, Estados Unidos, China e India.
Wolow ya ha dado sus primeros pasos:
El primer proyecto nació en una conferencia en el Ateneo Mercantil. A partir del evento surgieron lazos con la Startup valenciana WannaChef. Se pretendió ampliar su mercado a partir de la vinculación con el Basque Culinary Center.
Con dos meses de vida Wolow se instaló en la Universidad finlandesa de Turku donde realizó diferentes proyectos, la mayoría centrados en la exportación. Uno de los proyectos consistió en ejercer de intermediarios para la empresa valenciana Ecoges, la cual se dedica a la recogida de aceites usados para la producción de biodiésel. El papel de Wolow en Finlandia ha sido encontrar nuevos clientes para la empresa y abrirles mercado. Por ahora el equipo ha propiciado una relación comercial con la multinacional NesteOil.
Actualmente, además de los anteriores, estamos trabajando en otros quince. Tales como la customización de vaqueros y bicicletas antiguas o la realización de un macro evento deportivo. Desde el inicio del curso ya hemos obtenido una facturación de 4.304’69 € y un total de 75 visitas a clientes.
Pero todo esto solo es el principio y dos de nuestros proyectos, el equipo no deja de soñar a lo grande y de apuntar cada vez más alto. Es cuestión de tiempo y financiación que sus sueños se hagan realidad.
Continuará…
Elena Gómez