LA LOMQE A DEBAT: UNA ALTRA VISIÓ DE L’INFORME PISA

El passat dilluns 25 de novembre, acudírem a una important cita amb Josep Vicent Bataller  Ferrando (President de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica del País Valencià) i la seua xarrada: «LA LOMQE A DEBAT: UNA ALTRA VISIÓ DE L’INFORME PISA».

Aquesta ha esdevingut una llei molt criticada, però realment coneixem els seus principis i característiques? Per a eliminarqualsevol mena de dubte, al llarg d’aquesta xarrada Josep ens va presentar la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE) des d’un punt de vista crític amb tots els seus aspectes fonamentals.

A més, Josep va compartir amb nosaltres la realitat de l’Informe PISA des d’una perspectiva objectiva. Aquest té una gran influència al nostre sistema educatiu i ens orienta cap a una educació millor per a tots, però cóm s’obtenen els resultats? Podem donar tanta importància a un procés que no coneixem i guiar-nos segons una prova estadística puntual?

La resposta és troba lligada al mateix concepte d’educació. L’educació és un procés dinàmic i subjectiu que depén fonamentalment de l’alumne/a com a individu que forma part d’una comunitat o societat. Per tant, no pot mesurar-se amb generalitzacions estadístiques i globalitzadores. A més, l’Informe Pisa en sí mateix resulta de la comparació internacional. Una mesura que no ens deixa veure més enllà del paper. Aquesta visió mercantilista no s’apropa a la realitat educativa de cada país.

Si ens centrem en els resultats de l’Informe PISA, España no té un nivell molt elevat en comparació amb la mitjana de l’OCDE ni amb altres països, però com podem comparar-nos amb països amb uns nivells culturals, econòmics i socials tan diferents? La realitat és que el nostre estat ha millorat molt a nivell educatiu en els darrers anys. Hem de ser crítics amb la informació que rebem i tindre en compte el nostre passat per identificar el present.

Josep ens va apropar a aquesta visió crítica amb un discurs coherent i encoratjador que parteix, no del simple coneixement sinó de la veu de l’experiència i el sentiment. Una veu que roman al nostre interior i ressona amb força.

Deja una respuesta