L’ALUMNAT DE TECNOLOGIA DEL MÀSTER DE SECUNDÀRIA ES FORMA EN STEAM

El conjunt de més de 40 alumnes dels grups de Tecnologia del Màster de Secundària de Florida Universitària rebrà la certificació del projecte europeu STEAM4U http://steam4u.eu/ per haver participat a un seminari sobre projectes STEAM.

Aquest seminari és un dels resultats obtinguts al projecte Steam4U on Florida ha participat conjuntament amb el CRECIM de la Universitat Autònoma de Barcelona i altres socis europeus per tal d’identificar els trets que defineixen un bon projecte STEAM, on s’integren de manera interdisciplinària les disciplines de Ciències (S), Tecnologia (T), Enginyeria (E) i Matemàtiques (M) amb les Arts (A).

Una metodologia que treballa les ciències en context de forma integrada i obre la porta a alumnes que habitualment es troben exclosos d’aquestes disciplines, per la seua baixa auto-eficàcia, gràcies a la participació de les Arts.

El docent de Tecnologia hui ha de ser un docent STEAM, i a hores d’ara encara més del 60% dels futurs docents d’aquesta especialitat no coneixen aquest terme.

El nostre alumnat del Màster ja està preparat per a aquest repte.

Tres rutes per la ciutat com a escenaris d'aprenentatge

Les Rutes de l’Aprenentatge, s’han convertit en potents eines pedagògiques de suport a la labor del docent en l’assoliment dels aprenentatges que s’han impartit en les aules. L’alumnat del Grau de Mestre/a d’Educació Infantil i Grau de Mestre/a de Primària de Florida Universitària ha dissenyat diverses rutes com a escenaris d’aprenentatge complementaris. En la realització de les rutes s’aborden també aspectes metodològics com l’enfocament globalitzador de les àrees curriculars en infantil, o el tractament integrat de llengua i contingut en primària; tenint en compte la necessitat de programar aprenentatges no lingüístics (ciències socials). Tot utilitzant el valencià com a llengua vehicular.


Primera proposta: Itinerari històric i educatiu

La primera d’elles ha estat un itinerari històric i educatiu per la ciutat de València. L’objectiu de l’activitat ha estat utilitzar de manera crítica el patrimoni històric-educatiu com a font històrica per mostrar la importància dels contextos històrics en la creació literària.
L’alumnat busca amb el seu projecte que s’entenda la cultura escolar com un procés de construcció social i històrica i relacionar el patrimoni històric- arquitectònic-educatiu amb el context històric de l’Espanya dels segles XIX i XX. L’itinerari per la ciutat aconsegueix interrelacionar disciplines com la literatura i la història de l’escola amb l’objectiu de mostrar la importància dels contextos històrics en la creació literària.

Segona proposta: Ruta cívica pel barri del Cabanyal.

L’alumnat de les assignatures d’habilitats comunicatives i didàctica de les coses ha desenvolupat una ruta cívica i literària pel barri valencià del Cabanyal que es divideix en quatre parts. En el primer apartat d’història i identitat es treballa el marc històric i geogràfic del barri, a partir de la lectura i anàlisi de diverses fonts informatives i documentals: articles, notícies, arxius fotogràfics, etc. En segon lloc, s’ha realitzat una selecció de texts per recitar en la ruta. Entre ells, autors més clàssics com Blasco Ibáñez, Manuel Vicent o Estellés i s’han incorporat els poemes de quatre poetes contemporànies (Maria Fullana, Begonya Mezquita, Isabel García Canet i Maria Josep Escrivà) amb poemes que parlàvem sobre el mateix barri o sobre el mar. En la ruta, hi ha la lectura en diversos espais del barri i s’han difós les imatges mitjançant la xarxa social d’Instagram.

Tercera proposta: Ruta literària i històrica per la ciutat

El projecte consisteix en la realització de la programació d’una ruta literària i historicoartística per la ciutat de València per a l’alumnat d’Infantil i Primària. En aquesta programació s’integren els objectius, els continguts i les competències específiques de Didàctica de les Ciències Socials i de Planificació de la Llengua i la Literatura.

Des del paradigma de l’Educació Literària es considera que les rutes literàries són un recurs transversal d’una extraordinària vàlua, ja que contemplen la dimensió geogràfica dels textos literaris i la interacció entre els espais urbans i el fet literari. Des de la Didàctica de les Ciències Socials s’aposta per traspassar els murs de l’escola i apropar-se a l’entorn urbà amb la finalitat de plantejar propostes problematitzades de ciutat viscuda. L’espai urbà es presenta com una experiència didàctica col·lectiva, en un entorn interdisciplinari d’aprenentatge.

Florida participa en l'edició del STEAMCONF 2018 al Cosmocaixa de Barcelona

Amb motiu de la reunió tancament del projecte KA2 STEAM4U  el passat dimecres 18 d’abril es va celebrar l’event de clausura del projecte amb un taller formatiu centrat en generar un espai de reflexió i anàlisi de diverses estratègies per promoure que els xiquets i adolescents d’entorns desafavorits milloren la seua percepció sobre les capacitats per dur a terme activitats STEAM en contextos educatius formals i no formals. Aquest taller es situava dintre de les activitats de l’edició 2018 de la StemConf celebrada al Cosmocaixa de Barcelona.

Al llarg de 4 dies, l’equip de projecte de 3rESO de Florida Secundària i l’equip de ciències de la Unitat d’Educació de Florida Universitària han participat de les accions de formació i conferències sobre el món STEAM (Ciència+Tecnologia+Enginyeria+Art+Matemàtiques) en l’educació. Un espai amb ponents de referència internacional, com els provinents de lab del MIT, com Stefania Druga o Ryan Jenkins i d’espais més propers com els centres de la xarxa EscolaNova21. [ https://2018.steamconf.com/conferenciants/ ]

Aquest projecte ha servit per introduir millores en el procés de treball del projecte “El Congrés Científic” desenvolupat a Secundària i ha generat un Seminari sobre STEAM per a l’alumnat de l’especialitat de Tecnologia del Màster de Profesorado de Secundària de Florida Universitària.

I per finalitzar encara queda la publicació d’un Handbook sobre estrategies STEAM i la presentació dels resultats a l’edició 28 dels encontres de didàctcia de les ciències que es celebraran a La Corunya el proper desembre.

Una bona forma de treure partit a la col·laboració entre el món acadèmic i el coneixement de bones pràctiques a nivell europeu.

e1

Walking in my shoes

La passada setmana l’alumnat de la menció de de llengua estrangera d’Educació Primària ha dut a terme el segon projecte «Walking in my Shoes» de l’assignatura de Cultura a l’Ensenyament de Llengües Estrangeres. En el marc d’aquest projecte l’alumnat  de la menció ha fet classe  a l’alumnat de 2n del mateix grau. Han sigut dues sessions orientades a millorar la competència intercultural dels seus companys i companyes. D’aquesta manera, l’alumnat ha pogut adquirir coneixements, posar en pràctiques destreses i reflexionar sobre les seues actituds i creences al voltant d’Austràlia. Aquestes sessions han estat molt ben valorades tant per l’alumnat de 3r que ha fet de mestres d’anglés com l’alumnat de 2n que ha fet d’alumnat.
IMG_20180417_120852

MICROSCOPI ÒPTIC AL LABORATORI DE CIÈNCIES

Avui l’alumnat de segon del Grau de Mestre/a d’Educació Primària hem visitat el laboratori del centre per tal de fer diferents observacions amb el microscopi. Aquesta experiència és diferent a la que estem acostumats ja que de sovint la teoria i la pràctica ens la ensenyen dintre de l’aula i aquesta vegada ens hem traslladat a un espai distint.

Com a futurs docents cal saber que dins del laboratori s’ha de mantindré unes normes per tal de funcionar correctament i no perjudicar cap aparell o material didàctic que podem trobar. El laboratori compta amb diferents mostres per investigar al microscopi òptic i cada grup ha elegit les que més ens han cridat l’atenció. S’han analitzat les parts del microscopi per tal d’utilitzar-lo correctament i poder obtindre bons resultats de la pràctica.

Aquesta experiència ha sigut innovadora, ja que a través del rol de l’alumnat hem pogut observar com s’ha d’actuar, com a futurs docents, i veure les possibles dificultats que poden aparèixer quan eixim de l’aula.

Eva Baixauli

 

FLoCo: ESTUDIANTS INTERNACIONALS

Dijous i divendres passat vam rebre a Florida Universitària un grup d’alumnat i professorat del Màster de Didàctica de l’Anglés com a Llengua Estrangera (TEFL) de la Facultat d’Humanitats de la Universitat de Coventry al Regne Unit encapçalat per la doctora Marina Orsini.
Aquesta trobada s’inscriu dins la col·laboració entre totes dues institucions en el marc de la investigació de la docència de l’alumnat universitari i l’impacte de les noves tecnologies a més de la formació contínua del professorat d’anglés com a llengua estrangera. Aquesta iniciativa ha estat anomenada FLoCo.
Durant la jornada de dijous, l’alumnat visitant va estar acompanyat pel professor de la unitat d’Educació Abraham Cerveró i el nostre alumnat de 3r de la menció d’anglés del grau de Mestre/a en Educació Primària. Durant tot el matí el grup va observar i participar a diverses classes d’anglés de Batxillerat, Cicles Formatius, Universitària i Escola d’Idiomes.
Divendres, alumnat i professorat local i visitant va participar en una sessió de reflexió sobre diversos aspectes claus a l’ensenyament i aprenentatge de llengües en diversos contextos geogràfics.
Aquesta cooperació cristal·litzarà en diversos estudis que es presentaran pròximament al congrés internacional Unicollaboration.
IMG_20180413_123944
Més info: acervero@florida-uni.es

CURSO GRATUITO "Child in Mind"

Florida Universitària participa en el proyecto europeo Child In Mind, en el que trabajamos 5 países socios de la UE.

Nuestro objetivo es contribuir a la formación de cuidadoras y cuidadores infantiles informales. En estos momentos vamos a iniciar el testeo del curso online gratuito que hemos preparado y necesitamos de vuestra colaboración.

Aquellas personas que estén interesadas en el tema, que 16640712_708801419292193_1526260153533202333_nsean expertos/as en educación infantil, estudiantes, personas que trabajen en el sector… os necesitamos para darnos feedback sobre el curso. El curso comenzará el 9 de abril y durará 4 semanas. Importante, el curso es en inglés, por lo que necesitas con un nivel de un B1.

Así que si estáis interesados en participar, registraros en:
https://www.openlearning.com/accounts/login/

Para más información, podéis enviar un un correo a Sonia Renovell: srenovell@florida-uni.es o consultar nuestra página de Facebook.

 

Aprendiendo a comer en la escuela

Por Ana, Estefanía, Pedro, Verónica y Leticia.

Como socio del proyecto Erasmus+ “Health. Hábitos de nutrición saludable en Educación Infantil y Primaria: Metodologías innovadoras de enseñanza”, Florida Universitària organizó  el debate “Aprender a comer en la escuela” con la participación de cinco expertos.

La idea que se trasmitió fue que hay que fomentar las buenas prácticas de alimentación en los centros de educación Infantil y Primaria y generar conciencia de la importancia que tiene la alimentación en el alumnadocon el fin de que ellos mismos se puedan autorregular.

Según los datos que proporcionaron los pediatras y docentes de Florida Universitària Manuel Martínez Pons y José Villarroya Luna, en la Comunidad Valenciana un 25% de la población tiene un exceso de peso y obesidad, por lo que las escuelas deberían difundir estilos de vida saludable. Miguel Ángel Moret, director del colegio Les Carolines de Picassent, considera que inculcar hábitos saludables a los niños no solo es trabajo de los centros educativos, hay que enseñar también a las familias para que estas puedan trabajar con la escuela. Por su parte, el jefe de cocina Alberto Corriente de la cooperativa Grans i Menuts de Castellón de la Plana propuso que las familias preparen la cena teniendo en cuenta lo que han comido en el colegio los niños, para así llevar una dieta equilibrada.

Una correcta alimentación es importantísima, porque de ella dependen la salud de los niños y niñas, el armónico desarrollo de su cuerpo, el rendimiento escolar y hasta la satisfacción que obtengan de sus juegos. Pero el aprendizaje no solo debe darse en el tiempo del comedor, si no que se debería reforzar mediante talleres o actividades extraescolares, la iniciación de los niños y niñas en el mundo de la cocina y la gastronomía, y en la compra de alimentos. Así como incluir en el currículo académico conocimientos y habilidades relativas o la alimentación y la nutrición. Tener hábitos de vida saludables no solamente incluye la alimentación, sino que también hay que mostrar la importancia de hacer deporte y evitar el sedentarismo.

Por otra parte, Alejandra Miralles, gerente de la Asociación Cultural y Gastronómica La Regadera, explicó que es muy importante que desde pequeños los niños y las niñas sepan los efectos que los alimentos les producen en su cuerpo. Por ejemplo, es bueno que sean conscientes lo que ocurre en su organismo cuando comen alimentos ricos en azúcar, como las chucherías, o que comprendan los beneficios de comer bien y jugar activamente, para que sean capaces de autorregularse.

Para concluir, es necesario que las escuelas realicen programas saludables, para así enseñarles a los niños y niñas a comer sano y hacerles ver lo perjudicial que supone para su salud ingerir comida basura. Si se quiere que en la escuela se trabaje unos hábitos como es la alimentación, la higiene y la actividad física es muy importante que la familia colabore con los maestros para que juntos consigan que los niños y niñas adquieran esos hábitos mencionados anteriormente desde la etapa de educación infantil. Por otra parte, sería interesante que el tiempo del patio se promoviera la realización juegos tradicionales y modernos, de tal manera que realicen actividad física mediante el juego.

Por último, cabe destacar que el debate ha resultado bastante interesante por la variedad de aportaciones y contenidos, puesto que cada ponente era experto en un ámbito.

IMG_20180214_173755

Ninos i Florida coneixen nous projectes educatius

L’alumnat de 1r i 2n del Cicle Formatiu de Grau Superior d’Educació Infantil de Florida Universitària, junt amb dues professores de l’equip docent del cicle i algunes educadores i mestres de les Escoles Infantils Ninos, han realitzat un viatge d’estudis per a conéixer la realitat d’algunes escoles bressol a Catalunya.

Aquest viatge va estar programat per l’Associació de Mestres Rosa Sensat. Les escoles visitades van ser l’EB La Ginesta, de Sant Feliu de Llobregat; l’EB Cabusset i l’EB La Granota, del Prat de Llobregat; i l’EBMV Horta Vermella, de Vic. A més, l’Associació Rosa Sensat també els va oferir un espai de reflexió conjunta amb Irene Balaguer i Rosa Ferrer, on van poder compartir i aprofundir més sobre els projectes de les escoles visitades.

L’alumnat de Florida Universitària ha valorat l’experiència i els ha ajudat a entendre com construir un projecte d’escola que acompanye a la infància des dels 0 fins als 3 anys.

Reescrivim els clàssics: Booktrailers per a la promoció lectora

Durant les últimes setmanes, l’alumnat de primer curs dels Graus de Mestre/a en Educació Infantil i el Grau de Mestre/a en Educació Primària de Florida Universitària s’ha endinsat en l’aventura de llegir i rellegir els nostres clàssics literaris, a partir d’edicions actualitzades, traslladant-los a un format audiovisual de gran impacte: el booktrailer. Es tracta d’una activitat per a treballar la competència digital, la creativitat literària i la promoció lectora en contextos educatius, plantejada en l’assignatura Llengua catalana per a mestres, després de la lectura d’obres com Curial i Güelfa, Blandín de Cornualla o la Història de Jacob Xalabín.

Ací teniu algunes mostres dels booktràilers realitzats en equip pels estudiants de Florida Universitària:

 


Més info: Jeroni Méndez (jmendez@florida-uni.es)