Ruta matemática en Bétera


El pasado 27 de marzo, el equipo de proyecto integrado de Educación Infantil de 2º B, formado por Noelia, María, Irene, Jessica e Inma, estuvimos en el museo “Fundación Salvador Tatay Meseguer” realizando una Ruta Matemática con los alumnos/as de 3ª y 4º de primaria del Colegio Público Camp de Túria de Bétera.
Imatge

La Ruta Matemática consistió en llevar a cabo, aprovechando la visita de los alumnos/as  al museo, una serie de actividades matemáticas adaptadas a su nivel de conocimientos; geometría, simetría, ángulos, fracciones… con el objetivo de potenciar en el alumnado una visión matemática de la vida cotidiana, mostrándoles, mediante la experiencia y el juego, que en nuestro día a día estamos rodeados/as de conceptos matemáticos; de ángulos, de formas geométricas, de longitudes,  de pesos… y que muchos de los problemas que se nos presentan tienen una solución matemática.  

Gracias a la amabilidad del Sr. Conrado Meseguer, excelente pintor, escultor y fundador del museo y de los maestros/as de primaria del colegio Camp de Túria, pudimos llevar a cabo nuestro proyecto con éxito. Se nos brindó la oportunidad de trabajar las matemáticas a través de los cuadros, las esculturas y de todo el utillaje histórico que hay en el museo. Los alumnos/as  combinaron la visita al museo con nuestras actividades matemáticas y pudieron disfrutar del arte y de una experiencia didáctica y pedagógica en un entorno diferente  al aula.Imatge

Nos gustaría aprovechar la oportunidad para dar a conocer el museo “Fundación Salvador Tatay Messeguer” de Bétera, en el que se  recoge toda la obra recopilada por Conrado Meseguer Muñoz,  con el nombre de  “Als que sentiren la terra”. Su visita permite la visión pictórica y escultórica de la forma de vivir y trabajar de los hombres y mujeres en el campo valenciano durante las primeras décadas del siglo XX. La Fundación se constituye el 16 de marzo de 2010,  con la intención y el fin de poder ayudar a personas con algún retraso psíquico-físico y es por ello que todo el dinero recaudado de las visitas se destina íntegramente a este fin. 

Imatge

Por último agradecerle a Marisa toda su ayuda prestada y el ofrecernos la posibilidad de vivir esta experiencia tan enriquecedora, que nos ha permitido la aplicación práctica de todos los aspectos teóricos recibidos en su asignatura de matemáticas.

Taller de matemàtiques i dansa

El proppassat dilluns dia 25, l’alumnat de Florida Universitària va tindre el plaer de rebre a Vicente Liern Carrión, professor de matemàtiques, Luis Carlos Molina Cuevas i Alicia Chpríntzer Giordano, artistes i mestres de dansa. Amb la seua col·laboració, realitzàrem un Taller de matemàtiques a través de la dansa i la música. Aquest va resultar molt interessant i enriquidor, a més de divertit.Imatge
En primer lloc, Vicente Liern va realitzar una conferència on va exposar la seua experiència i evidencià de forma teòrica la relació inevitable entre la dansa, la música i les matemàtiques. Com la música depèn d’una sèrie de factors matemàtics que determinen el ritme, necessari i imprescindible per poder ballar i, fins i tot, com de vegades les matemàtiques requereixen de la dansa com a unitat de mesura per esbrinar el ritme principal en les melodies complexes amb molts ritmes i instruments. A més de l’aparició de figures geomètriques de forma natural en els moviments del ball. Sense cap dubte, va ser molt interessant i ens va preparar per a la sessió pràctica posterior a més de conscienciar-nos de l’aparició de les  matemàtiques al món que ens envolta. El que no sabíem és que els que anàvem a ballar i gaudir com a xiquets i xiquetes érem nosaltres. Tant alumnes com mestres vàrem participar i aprendre conceptes com són la densitat, la simetria, la gravetat, l’eix d’estabilitat, etc., relacionats amb la dansa contemporània i tradicional.
En definitiva, aquesta sessió ens va transmetre l’aspecte creatiu de les matemàtiques en manifestacions artístiques tan diverses e imprevisibles com són la música i la dansa. A més de fomentar competències humanes com són el treball en equip i la col·laboració amb les activitats que hi realitzàrem. En conclusió, com deia Claudi Alsina, “Les matemàtiques s’aprenen amb el cap, però s’ensenyen amb el cor”.

NO ESCRIC ÈGLOGUES 2013

El proppassat dijous, dia 21 de març, amb l’entrada de la primavera, Florida Universitària celebrà la jornada poètica d’aquest curs, amb el títol recurrent de “No escric èglogues”, en commemoració de la mort de Vicent Andrés Estellés, ara fa vint anys.

En el recital, organitzat des de la Unitat d’Educació i plantejat com a resultat d’aprenentatge de les assignatures Llengua espanyola per a mestres i Llengua catalana per a mestres per a la millora de la competència literària, participaren alumnes del 1r curs dels Graus d’Educació, així com alumnat de 2n curs i professorat de Florida, recitant i interpretant poemes i cançons d’Estellés, Miguel Hernández, Cristina Peri Rossi, Charles Bukowsky, Gioconda Belli, Jonny Cash, J. V. Foix, Federico García Lorca o Beatriu de Dia, entre molts d’altres; unes composicions que volgudament s’adscriuen a tres línies temàtiques concretes: la passió i l’erotisme, l’existència humana i els plaers de la vida quotidiana, i el compromís politicosocial.

En aquest sentit, tinguérem el plaer de sentir a Sonia Kuek, professora de la Universitat de València, qui va recitar un text del poeta palestí Mahmoud Darwish.

Des d’ací, volem agrair la participació i la implicació per part de l’alumnat, que ha fet possible, un any més, que el recital haja sigut un èxit; i esperem que acabe consolidant-se com l’esdeveniment poètic anual de la nostra universitat.

Imatge

 

L’ESCOLA DE MESTRES D’AKOE COMENÇA A CAMINAR

En aquestes línies volem informar-vos de la imminent posada en marxa d’un nou projecte en el qual participa Florida Centre de Formació. Es tracta de l’ESCOLA DE MESTRES d’Akoe.

L’Escola de Mestres vol convertir-se en un espai d’encontre per compartir, intercanviar i fer créixer iniciatives que milloren l’acció educativa de mestres, llicenciats, educadors, desocupats, en actiu o que encara es formen. Volem convertir-nos en un punt de trobada ample, independent, compromés, que puga acollir gent amb la il·lusió de continuar aprenent.

El projecte ja ha estat  presentat en la darrera Assemblea d’Akoe i fent clic en la imatge de més avall podeu trobar el prezi utilitzat, on podreu consultar la informació més detallada sobre el projecte: el procés de gestació, els objectius, les activitats previstes…

Imatge

L’acte inicial tindrà lloc el proper 24 d’abril i s’hi donarà a conèixer l’ESCOLA DE MESTRES a la comunitat educativa i a la societat. A més, s’aprofitarà l’esdeveniment per fer la presentació del llibre Ser mestres del segle, competents o inadaptats una investigació feta per mestres, alumnat i famílies d’escoles cooperatives.

També s’està treballant per organitzar l’Escola d’Estiu del 2013 que es realitzarà al mes de juliol.

Cal dir que, des de la Unitat d’Educació, hem col·laborat des de l’inici en la gestació d’aquest projecte. I que, a partir d’ara, intentarem mantenir-vos informats de les seues activitats, a través del bloc d’educació o en les properes reunions de la Unitat. Però, sobretot, esperem comptar amb les vostres propostes i suggeriments i la vostra col·laboració activa per tirar endavant aquest projecte ben engrescador.

Us esperem amb goig en la seua presentació.

ENS ENDINSEM AL MÓN DE CRISTINA POUS (3)

Novament, i com a últim post, reprenem la intervenció d’aquesta alumna de Florida Universitària que està cursant la doble titulació i ens ofereix les seues reflexions. Aquesta vegada giren al voltant de l’arribada a la fi dels seus estudis de magisteri i valora tot allò que ha rebut de la seua època universitària.

 

Reflexions al final del camí (part III)

 

<< Magisterio en sí, no significa estar en una escuela sino que actualmente puede formar parte de distintas alternativas de aprendizaje no formal, como por ejemplo:

–  Centros educativos (públicos, privados, cooperativas de enseñanza).

– Servicios educativos en centros socioculturales, aulas hospitalarias, centros de acogida, penitenciarios, etc.

–  Servicios y programas de atención a la 1º infancia dirigidos a dar soporte a familias.

– Diseño de servicios de ocio y cultura dirigidos a niños/as: ludotecas, bibliotecas infantiles, museos.

–  Servicios educativos de soporte a la escuela.

–  Empresas que elaboren material didáctico. […]

 

Tanto la docencia como los futuros docentes, conocemos nuestras debilidades: Anti-poder, aparente falta de cohesión, percepción externa deformada con una visión ultra-crítica radical. No obstante, aquello que nos fortalece son nuestros puntos fuertes: Voluntariedad, compromiso, esfuerzo, conocimientos, praxis experiencia, profesionalidad, trabajo en equipo, concepción abierta de la escuela, identificación con los intereses y necesidades del alumnado y sus familiares. Ante esto, persiste la difícil contestabilidad.

Después de cuatro años, he aprendido que una universidad abierta tiene que ser capaz de enriquecerse tanto de sus investigaciones y trabajo interno, como de su propio entorno. Así, como ser capaz de dejar entrar expertos y experiencias externas que nos puedan enriquecer mucho más en el conjunto. Por ello, tengo muy presente las conferencias, congresos, exposiciones cooperativas y visitas para ver ejemplos prácticos en diferentes centros educativos y sociales. Así como en la relación con otras universidades

Debo reconocer, que este entorno es el mejor espacio en el cual me podría identificar. Personalmente, he descubierto una profesión que seguramente va a marcar en mí, una nueva vida positivamente. Además, he podido conocer amistades y futuras/os profesionales con las que compartir: aficiones, y una misma idea: “Dedicarnos a la enseñanza”

Finalmente, deciros “NO TENGAIS MIEDO”, en mi universidad he aprendido a superar mis propios errores. Cuando entré pensé que me iban a dar recetas mágicas para todo, pero en estos cuatro años he aprendido a ser competente, lo que significa ser capaz por mí misma de enfrentarme a las adversidades. >>

Amb aquesta reflexió tanquem l’aportació de l’alumna d’infantil i primària, Cristina Pous, desitjant que el seu últim curs d’infantil finalitze molt positivament i enviar-li des de la Unitat d’Educació molta energia per a l’any vinent.

Molta sort i a complir els teus somnis.

 

 

Polígons i angles

La unitat didàctica «Polígons i angles geomètrics», de l’assignatura Matemàtiques per a mestres, l’hem volguda fer aplicant laprenentatge constructivista, és a dir, d’una manera significativa i vivencial i demostrar que és una metodologia aplicable a qualsevol exercici o matèria. Només cal tindre una actitud oberta, col·laborativa i creativa i, de sobte, les alternatives a l’ensenyament tradicional fan aparició i se’ns obri un món de possibilitats didàctiques.

Amb aquesta intenció, vàrem reservar el tatami del gimnàs per fer allí la sessió de matemàtiques, amb la corresponent sorpresa dels més incrèduls.  Un dia abans, vàrem dir als companys i les companyes, que aniríem al gimnàs; així podien prepar-se la roba adequada si volien (no fora cas que per dur un mitjó foradat no volgueren fer l’activitat o els fera vergonya).

Arribat el moment, anàrem tota la classe cap al tatami. Estàvem ficant en pràctica el discurs educatiu que més ens agrada com a alumnat i també per a quan siguem mestres.

Després de descalçar-nos, vàrem fer equips per treballar més còmodament. La intenció estava clara, utilitzar el nostre propi cos com a recurs didàctic per entendre les matemàtiques.

Donàrem les indicacions de l’activitat i començàrem a fer polígons «humans»: un quadrat, un pentàgon, ara un polígon irregular… Una vegada estava el polígon format, se’ls explicava la teoria i, mentrestant, l’alumnat ho podia comprovar per ell mateix. A més de ser divertit, l’alumnat tenia la motivació que formava part de tot allò.

No hem d’oblidar que d’aquesta manera no sols expliquem la teoria, també és una metodologia que afavoreix l’aprenentatge de competències transversals, com ara la cooperació entre tots i totes. El fet que siga una activitat on físicament hi ha contacte entre l’alumnat, ens permet treballar la confiança amb el propi cos, observar els complexos i les pors, que com a tutors i tutores podrem tractar més endavant, per no parlar-ne de com l’activitat grupal amb contacte físic crea germanor entre el grup, i s’hi forma un vincle afectiu més fort.

Redactat per: Arantxa García Vázquez

2n B Grau de Mestre d’Educació Primària Florida Universitària

ImatgeImatge

 

Enllaçats per la llengua

FLORIDA UNIVERSITÀRIA S’ENLLAÇA PER LA LLENGUA

 

En els últims temps hem vist com la voluntat d’homogeneïtzació lingüística i cultural ha estat un fet evident. En aquest context d’agressió a la diversitat, s’ha generat tot un moviment social, impulsat per diferents organitzacions d’arreu del nostre territori, per tal de desestigmatitzar un dels trets més representatius i rics de la nostra identitat: la llengua.

Aquesta campanya, anomenada “Enllaçats per la llengua” com a metàfora d’un pacte tàcit amb l’ús del català, proposava diferents accions reivindicatives per part dels centres educatius del País Valencià i institucions compromeses amb la cultura. Una d’aquestes activitats fou la de realitzar una abraçada simbòlica als centres d’estudi, escoles, instituts i universitats el dia 7 de març.

Des de Florida Universitària ens sumàrem a aquesta iniciativa per tal de recolzar-la i fer palès el nostre compromís amb la llengua i cultura valencianes.

Imatge

4ª DECLARACIÓ EDUCATIVA DE LA UCEV

LA IVª  DECLARACIÓ EDUCATIVA DE LA UCEV SE CENTRA EN LA FUNCIÓ SOCIAL DELS CENTRES EDUCATIUS

Un total de deu cooperatives d’ensenyament (El Drac, Gavina, La Masia, Carolines, Escuela 2, Florida, La Comarcal, Juan Comenius, Mestres de la Creu i cooperativa Salus) participen en la redacció de la quarta declaració educativa de la UCEV (Unió de Cooperatives d’Ensenyament Valencianes).

Carme Albors, des de Florida Secundària,  i Paco Rodrigo, des de la Unitat d’Educació, són les persones que han format part dels diversos equips de redacció de les declaracions anteriors i que, enguany, també participaran en la redacció de la IVª declaració que gira al voltant del tema de la funció dels centres educatius en la societat actual.

El títol de la declaració és LA SOCIETAT VALENCIANA NECESSITE CENTRES EDUCATIUS DE FUTUR.

Les declaracions educatives responen a un doble objectiu, d’una banda, donar a conèixer a la societat el treball que, des de fa molts anys, realitzen les cooperatives d’ensenyament valencianes i, per altra banda, tenen l’objectiu d’augmentar el grau de notorietat i presència social dels nostres centres com una alternativa viable per trencar el binomi educació pública-educació privada.Imatge

Cada primavera, fem arribar a la societat la nostra veu sobre temes educatius de gran importància, com es pot veure pels títols i el contingut de les declaracions anteriors:

  • 2009 – 1ª Declaració educativa d’UCEV “LA SOCIETAT ACTUAL NECESSITA UNA ESCOLA INCLUSIVA”
  • 2011 – 2ª Declaració educativa d’UCEV “LA SOCIETAT NECESSITA UNA ESCOLA PLURILINGÜE”
  • 2012 – 3ª Declaració Educativa d’UCEV “LA SOCIETAT NECESSITA MESTRES ÈTICAMENT COMPROMESOS”

A més, hem volgut comptar amb saba nova per al debat i, per això, hem convidat a participar en les reunions a dos alumnes dels Graus d’Educació, es tracta de Sílvia Hervàs i de Carlos Rubiño, que estudien tercer curs del Grau d’Educació Infantil.

Si voleu més informació o us abelleix col·laborar en les properes edicions, cal que us poseu en contacte amb Paco Rodrigo.

Visita a Warwick (Anglaterra)

La setmana passada el professor de la Unitat d’Educació Abraham Cerveró va visitar la UniversImatgeitat de Warwick a Anglaterra. Durant la seua estada ha participat en diferents seminaris sobre el sistema educatiu en l’estat espanyol i les noves regulacions en matèria de llengües en les comunitats autònomes. A més a més, ha pogut fer el seguiment de l’alumnat del grau d’Educació Primària que realitza les seues pràctiques en les escoles locals de Warwick. La visita es troba dins del programa de beques de mobilitat Erasmus per al professorat universitari.

A continuació podeu llegir en primera persona les experiències de l’alumnat a «la delitosa illa d’Anglaterra» per part de les seues protagonistes, Miriam Hipólito, Amparo Carbonell i Cristina Ferrando:

 

 

 

JORNADA D'EMPATIA

Des de l’assignatura Didàctica de l’Educació Física en l’Educació Primària es proposà una activitat per a l’alumnat de segon curs del Grau en Mestre/a d’Educació Primària que es va dur a terme el dimecres 27 de febrer. En aquesta ocasió l’alumnat participà com a voluntariat en una jornada d’esport adaptat on demostraren la seua capacitat per a ficar-se en el lloc de la resta de persones.Imatge

D’aquesta manera i relacionant-ho amb les tasques del curs de segon, l’alumnat participà en aquesta jornada d’empatia amb la qual van obtenir nous recursos per al tema del nostre projecte integrat “La Diversitat i els seus recursos”. A banda de realitzar una labor social i tindre una consciència de la realitat adquiriren nous coneixements i pogueren posar en pràctica els que ja tenien assolits.

Aquest esdeveniment es realitza any darrere any i es organitzat per COPAVA. Des d’ací volem mostrar el nostre agraïment per donar-nos la oportunitat de col·laborar amb ells i elles.